2020-04-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Prova 3-4 år istället.

Vi är högst 5-6 procent smittade nu.

15% av en grupp hemtjänstpersonal hade antikroppar, så det låter lågt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du måste förstå att dom inte pratar om nya dödsfall, utan nya smittade. Det är den siffran som avgör hur det ser ut i dödsfallsstatistiken om några veckor.

Naturligtvis, det jat jag predikat i denna tråd sedan dag ett. 17 dagar verkar vara snittet från det man smittas till dess man dör om man gör det.

Anders Wallensten pratade idag om att han "möjligtvis kunde skönja ett trendbrott" och var "försiktigt optimistisk" och detta gällde antalet nya smittade. Problemet är att denna statistik också släpar, man får in en siffra på nya smittade varje dag, men denna gäller X antal dagar bakåt. Så man fyller på staplarna bakåt.

Grafen över antalet nya smittade får därför alltid nästan exakt samma utseende som grafen över döda, dvs den har en topp 5-7 dagar bakåt. Så har det sett ut hela tiden. Och därför, om man plottar ackumulerat antal smittade över tid, så ser den grafen också alltid ut att plana ut de sista 3-4 dagarna.

Så har det varit hela tiden, och så fortsätter det att vara. Men i Stockholm så bör man faktiskt se en minskning av antalet nya smittade på riktigt, eftersom nu kanske över 30% av Stockholmarna har smittats. Däremot ligger peak dödlighet i Stockholm 1-2 veckor framåt i tiden.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gobigorgohome
Säkert fult att ljuga, jag skrev vad jag fått höra, och nu fick jag höra en annan sak av dig, som säkert också hört av någon.

Sök på Adam Alsing och diabetes så får du massor av träffar på det jag sa och inget av vad du sa.
Det är fult att sprida lösa rykten om döda mönniskor.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hur länge ska denna bisarra mardröm få fortsätta? Folkhälsomyndigheten är "försiktigt optimistisk", det har de varit varje dag de senaste 2-3 veckorna.

Vem som helst ser att det är samma eftersläpning i rapportering av nya fall, som det är med döda. Det har det varit hela tiden, och kurvan har hela tiden sett ut så här.

Det är ju trams, och det känns som FHM lever från dag till dag, och varje dag försöker "köpa sig en dag till" med sin "försiktiga optimism". I verkligheten är det absolut INGET som tyder på en avmattning.

Sverige är nu officiellt på samma nivå som är Italien var som värst:
Idag 1000 nya dödsfall, räknat på Italiens folkmängd
Och ca 8000 bekräftat döda, räknat på Italiens folkmängd, men vi har redan intecknat det dubbla på gund av eftersläpningseffekten.

Vilket datum var det nu Anders Tegnell stod och ljög i Agenda att "Sverige kommer INTE att bli som Italien".

Det kommer aldrig spela nån roll.
Tidningar skriver inte om att 100 döda i Sverige är lika med 600 i Italien.
De kommer oftast inte ha det som huvudrubrik, i alla fall.
Gemene dum svensk läser mest rubrikerna.
100 döda i Sverige är extremt mycket mindre än 600 i Italien.

Troligtvis pga man redan upplevt nyheter från Italien när de hade det som värst, så har man blivit avtrubbad också.

100 döda i Sverige känns inte lika tunga som 600 i Italien. Så är det bara. Trist men det är så. Alltså för dem. I verkligheten är ju 100 svenska döda lika med 600 italienska döda.

Jag tror de flesta skulle blir väldigt rädda ifall det på en dag i Sverige skulle dö 800 pers i covid-19.
Men fortfarande i stil med: "Idag hade vi lika många döda som i Italien hade när det var som värst", utan att tänka mycket på per capita formeln som de flesta dumma svenskar inte ägnar tid åt (och som då skulle motsvarar 4 800 avlidna i Italien = tiderna största katastrof).
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Grymt om Tegnell & Co. lyckas vänt kurvan redan, helt otroligt isf. Medan många andra länder bommat igen helt så har Sverige lyckats med relativt små medel vänt på skutan..

Ingen som nämner alla restauranger, caféer m.m. i Norge, Danmark, m.fl som går i kk efter deras lock down i flera veckor.

Imponerande Sverige än en gång!

Var ser du det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vem bryr sig om ett fåtal pundare? Det begås färre brott, så polisen har tid att synas på gatorna istället för att handlägga.

Jag anser fortfarande att polisen ska ta hand om de kriminella - inte oss vanliga medborgare. Vi klarar oss utan dem.

Även Finland kom fram till samma slutsats efter sitt experiment med karantänen av Nyland.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
De kommer nog finnas kvar tills Tegnell hamnar i fängelse. Vilket jag inte vet om och när det kan ske.
Sen när han slutar pröjsa byter de nog jobb.

Tror inte att det är någon chans att Corona-Bob Tegnell hamnar i fängelse.
Citera
2020-04-15, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag skulle tippa 20%

FHM sa 2 5. Gravidets sa 7 procent.

Ingenting sa 20 procent.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Norrmännen gillar Sverige. 2300 sitter i karantän efter att ha firat påsk i Sverige. Säkert några som smitit undan karantänen också.

Även danskar och finnar lyckas ta sig över gränsen.

Om man inte lyckas hålla folk borta från Sverige kan man aldrig få ner smittan.
Snart behöver vi visum och friskintyg för att själva resa utomlands.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Vi testar minst av jämförbara länder. Jag skulle väl tro att vi då även missar flest... Tegnells ord har ju sällan något med verkligheten att göra..

Ja exakt. Vi är det land som testar minst per befolkning. Det gör dels att CFR går upp men samtidigt att kurvan blir mer tillrättalagd efter Anders Tegnells beskrivningar.

Jag tror vi kommer se lägre dödstal ju längre vi kommer närmare maj, då kan vi se om de yngre människor som faktiskt har testat sig bekräftat med covid19, börjar dö.

På region Stockholms hemsida stod för någon vecka sen att vi testat 13 500 cirka, nu står det inte längre totala antal testade. Utan nu står de nya de testat och det var cirka 4990 i stockholm denna vecka. Om man säger att vi testat 25 000 av stockholms befolkning så är det en väldigt liten del av befolkning. Sen är det bara dessutom av de cirka 2,5 uppräknat kanske cirka 10% som varit bekräftat smittade. Det säger mig att antingen har stockholm haft massor med smittade och vi har fått immunitet eller så har smittan inte spridit sig så snabbt som många förutspådde.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/15-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Kan vara så. Jag ser dock inte heller en direkt ökning av folk som läggs in på sjukhus. Om sjukhusinläggningar ökat kraftigare samtidigt som antalet IVA-inlagda stagnerade hade det säkert varit så. Tycker dock båda verkar ha stabiliserats.
De har ju börjat efterlysa folk med hjärt/kärl känningar. Det har knappt kommit några och läkarna är oroade. ”Var är de”?, befarar en våg av sjuka sen. Även i Danmark säger de nu ”kom hit, vi har plats”!

Tror fasen folk drar sig för att ens titta på ett sjukhus med denna upphaussade stämning plus smittrisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ingen bryr sig om vad du tycker om hans prognoser.

Tack, det är jag fullt medveten om. Likväl tål det att upprepas för alla hobbyepidemiologer, stockholmshatare, sjukliga neurotiker, invandringshatare som blivit lockdown-fanatiker och amatörmässiga garbage-in-garbage-out-modellerare med IQ under 95 att det alarmistiska tjattret här inne påverkar historiens gång ungefär lika mycket som byaskvallret i Töreboda 1914 påverkade första världskrigets utbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in