2020-04-15, 22:51
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piolek
Hur menar du? Skyddar testet mot smittan?
Naturligtvis, har du antikroppar är du immun och kan oskyddad umgås med riskgrupperna igen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO18VX/nya-budskapet-om-coronasmittan-det-varsta-kan-vara-over
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hur?

De har bland annat behållit alla sina beredskapslager som vi svenskar slängde bort och sedan tror jag att de har en industri som kan slå om för att rädda Finland. Det har vi inte i Sverige!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det sorgliga är att många inte verkar fatta vad COVID-19 är och hur dödlig den är gentemot andra virus!

Mycket mindre än andra virus . Det är väl egentligen inte dödligheten som gör detta viruset så speciellt, utan smittsamheten i kombination med att vi inte har ett vaccin.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Varför argumenterar vissa fortfarande för att stänga ner Stockholm när trenden redan har vänt avseende dödstalen?

Regeringens åtgärder har gett effekt, och nu borde Sverige snarare planera för att öppna upp i maj-juni och återgå till normaltillståndet med spelningar, idrottsevent och besök hos äldre?

Isolerar man en smitthärd så har man ju uteslutit en stor del i ekvationen! Var ser du att trenden har vänt?
Citera
2020-04-15, 22:52
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag är så antifeminist det kan bara gå.

Men att nedvärdera kvinnor som helhet, not so much.

Sluta med OffT ok?

Vi är inte här för att diskutera genusvetenskap eller annan trams, vi diskuterar covid-19 och dess effekter på samhället.

Att du tolkar in det jag tex skrev som något helt annat (kvinnohat) än vad det är (logik), är ju ett kvitto på att ni oftast inte kan hantera logik och svåra situationer. Kvinnor som Merkel och liknande kan göra detta, men de flesta kvinnor kan inte det.

Jag släpper den här diskussionen och fortsätter med covid-19.

Onekligen är vi påväg mot mörkare tider och jag hoppas innerligt att jag har fel. Men faktan pekar tyvärr på att vi tappat greppet.

Idag hörde jag på ab att en forskare uppmanat till stängning av Stockholm, annars blir det försent för det om par veckor.
Än har vi inte sett en reaktion på det från FHM och Löfven.
Som vanligt går allt segt till....
Citera
2020-04-15, 22:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Någon gång onsdag eller torsdag kväll kan jag tänka mig att svetsaren och kungen går ut i gemensam presskonferens att stänga ner landet hårt. Endast gå ut en gång per dygn för att handla basala livsmedel. Militär patrullerar gatorna och skjuter varje person som bryter mot detta.

Efter att FHM tvingats rapportera 300 döda på tisdag och 400 döda på onsdag.

Har jag rätt?

Detta skrev du för två dagar sen. Dina prognoser håller inte ens två dagar alltså.

Du hade fel
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-04-15 kl. 23:00.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Är det inga svenska medier som skrivit något om studien som visar att Covid-19 kan vara som mest smittsamt INNAN symtom uppstår?

Länk till CNN: https://edition.cnn.com/2020/04/15/health/coronavirus-symptoms-infectious-study/index.html?utm_medium=social&utm_content=2020-04-15T18%3A50%3A06&utm_term=link&utm_source=twCNN

Njae bara att Lena Einhorn kastade detta faktum i ansiktet på Tegnell.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag skulle säga ja.

https://www.sciencealert.com/here-s-what-we-know-so-far-about-those-who-can-pass-corona-without-symptoms

Hur skulle vi få den spridningen vi har i världen om det inte var en asymptomatisk smitta? Det känns helt omöjligt i min värld. I princip varenda land har smittan, mer eller mindre, det är inte möjligt om den inte är asymptomatisk, undviker du hostande människor?

Jag tror min dotter är asymptomatisk men hon kan inte bli testad. Har ringt 1177 och vårdcentraler.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sverige har lyckats sämst i Norden. Det finns några länder i Europa som har lyckats sämre än Sverige. Men i alla dem så har man nu vidtagit kraftfulla åtgärder och det börjar visa sig i siffrorna.
Även Iran gör ett väldigt bra jobb. Aktiva fall sjunker kraftigt.

Sverige vägrar att införa hårdare restriktioner och en del av svenska folket verkar fortfarande inte ha hört talas om covid19. Det har gått så mycket prestige i detta. Man kan inte ens erkänna att munskydd kan minska spridningen. Kurvan för aktiva fall pekar stadigt uppåt. Samtidigt ökar folkets förtroende för regeringen stadigt. Detta gör att jag är mycket pessimistisk om utvecklingen här.

Ja det ser inte så bra ut, när hela världen stänger ned så fortsätter livet nästan som vanligt i Sverige och dödligheten är hög men folket tror på myndigheterna som lyssnade på WHO och som sedan styr feminist-regeringen som är kraftlös.
Jag är så besviken på hur vi har hanterat detta, mitt sista hopp är att minska från 50 till 2.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Att som icke riskgrupp låta sig bli sjuk är att ta en för laget för att uppnå folkimmunitet. Att du bara har egoister i din vänskapskrets brukar inte vara något som man skryter om.

Gör inte det för guds skull. Det är ju rent vansinnigt ur alla synpunkter. Glöm allt med flockimmunitet en gång för alla. Det bästa man kan göra är att undvika att bli smittad. Det är bäst både för dig själv och andra. Om du blir sjuk kan du smitta andra och du kan bli en belastning för sjukvården. Du kan dö och du kan få bestående skador.
Citera
2020-04-15, 22:54
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Nej, det finns absolut ingenting som tyder på att nämnda länder håller på att "utrota viruset". Viruset ökar i samtliga nämnda länder och även om du inbillar dig att länder som Norge har totalkarantän så är det långt ifrån fallet. Ett par tusen norrmän besökte Sverige under påskhelgen.

Men det kostar dem 14 dagars karantan vid hemkomsten
Citera
2020-04-15, 22:54
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag skulle säga ja.

https://www.sciencealert.com/here-s-what-we-know-so-far-about-those-who-can-pass-corona-without-symptoms

Hur skulle vi få den spridningen vi har i världen om det inte var en asymptomatisk smitta? Det känns helt omöjligt i min värld. I princip varenda land har smittan, mer eller mindre, det är inte möjligt om den inte är asymptomatisk, undviker du hostande människor?

Jag har försökt att leta efter virusnivån i blodet hos dem som är asymptomatiska, men inte hittat något förutom detta. https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kan-den-som-inte-har-symtom-smitta-andra/

I program på SVT 2 säger Anders Tegnell att man inte kan testa dem utan symptom för de har inga virusnivåer så provet blir inte helt tillförlitligt. Någon som vet?

https://www.svtplay.se/video/26399074/nya-perspektiv-corona-special
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in