2020-04-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Peaken i dödlighet i Stockholm kommer om ca 1-2 veckor. Då dör det ca 350/dag

Peaken i dödlighet i hela Sverige kommer om runt 10:e maj. Då dör det ca 1000/dag
Jag hoppas du har rätt om 10maj men tror det dröjer mycket längre.
Citera
Medlem
Citat:
Kan du ha varit en av de som skrev "Det har jag svårt att tro" när jag skrev i mitten av mars att vi i mitten av april skulle ha 150-200 nya döda rapporterade på en dag?

Det har vi inte ännu.
Dagens siffra är inte en siffra som speglar en dag.
Sedan kanske vi landar på 150 men vi är inte där ännu.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Är det inga svenska medier som skrivit något om studien som visar att Covid-19 kan vara som mest smittsamt INNAN symtom uppstår?

Länk till CNN: https://edition.cnn.com/2020/04/15/health/coronavirus-symptoms-infectious-study/index.html?utm_medium=social&utm_content=2020-04-15T18%3A50%3A06&utm_term=link&utm_source=twCNN
Detta har redan en forskartant påpekat till Tegnell i ett debattprogram.

Det är inget nytt men vi anses få bort tillräckligt många genom att ta bort alla med symtom. Och det fuskas ju givetvis även med detta.
Citera
2020-04-15, 22:55
Medlem
Citat:
Kan du ha varit en av de som skrev "Det har jag svårt att tro" när jag skrev i mitten av mars att vi i mitten av april skulle ha 150-200 nya döda rapporterade på en dag?
Fast det där känns som en efterhandskonstruktion. Helt övertygad om att du då menade 150-200 dödsfall på en dag, så är inte fallet och det vet du om.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om du blir sugen...
https://fyndiq.se/halsa-skonhet/halsa/vard/skydd-stod/munskydd/?gclid=Cj0KCQjw4dr0BRCxARIsAKUNjWTTDPRX_FUuDwdY8i7 olcFoTB2Vmy9h0OHoV0J_aVDbu_5iyTJDJnUaAsEaEALw_wcB

Betalar inte 550 kronor för 50 munskydd som annars kostar 70 kronor. Hemskt att denna marknad finns i dessa tider.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Sluta med OffT ok?

Vi är inte här för att diskutera genusvetenskap eller annan trams, vi diskuterar covid-19 och dess effekter på samhället.

Att du tolkar in det jag tex skrev som något helt annat (kvinnohat) än vad det är (logik), är ju ett kvitto på att ni oftast inte kan hantera logik och svåra situationer. Kvinnor som Merkel och liknande kan göra detta, men de flesta kvinnor kan inte det.

Jag släpper den här diskussionen och fortsätter med covid-19.

Onekligen är vi påväg mot mörkare tider och jag hoppas innerligt att jag har fel. Men faktan pekar tyvärr på att vi tappat greppet.

Idag hörde jag på ab att en forskare uppmanat till stängning av Stockholm, annars blir det försent för det om par veckor.
Än har vi inte sett en reaktion på det från FHM och Löfven.
Som vanligt går allt segt till....

Jag postade en länk till kvinnliga ledare som har behandlat Covid19 bättre än Sverige.

Det är du och ingen annan som började svamla om att alla kvinnor dum i huvudet osv.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De syns i gatubilden lite då och då i Stockholm.

Då varnar även de finska myndigheterna att om man inte kan använda masker på ett korrekt sätt då kan de istället ÖKA smittspridningen.

Man vaggas i falsk trygghet och dessutom smittar sig själv när man tar av masken.
Vilket jävla skitsnack. Om du inte hade masken skulle viruset bevisligen campa i dina lungor istället, att inte bära mask för att ”man kan få virus på ostbågarna” är den mest falska trygghet som finns. Ni som avråder från mask, inser ni att ni behandlar era medmänniskor som efterblivna? Som om alla ni möter behöver kardborreband på skorna... Pinsamma jävlar... Jag kan garantera dig att allmänsmittan skulle halverats om de inblandade haft munskydd. Antingen hade masken stoppat viruset från att åka ner i halsen eller lämnat käften. Win win för människan hur som helst.

Det är samma som idioter som stenhårt hävdar att ”munskydd inte fungerar” för att man kan få virus i ögonen. Var i ordet ”munskydd” står det att det skyddar ögonen?

Om du inte kan använda masken på ett ”korrekt” sätt, gå en jävla kvällskurs eller låt Darwin sortera dig i rätt fack men sluta sprid dina idiotiska tips som en tjackad papegoja. Ok?

Och ja, jag bär munskydd som enda viting bland blattarna. Jag upplever dock att bärandet ökar varje dag, kanske vågar ängsliga svenne också lämna stimmet en vacker dag?
Citera
Medlem
Caracallass avatar
Han var ju så glad att han skulle bli farfar i vår. Hann han uppleva det?
Citera
2020-04-15, 22:56
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallaghers
Vi har alltså fler döda i Sverige än resterande Norden tillsammans?

Trygg man känner sig med strategin...

Tja, det dog fler sista dygnet i Sverige än det har gjort i Norge sen pandemin började....
Citera
Bannlyst
Dom förklarar inte hur dom kom fram till 20%?

Analyser

Mikrobiologiska laboratoriet i Halmstad har statistik över hur många prover som tagits. Totalt har man analyserat över 2200 prover och vi har cirka 190 positiva svar. Fortfarande är alltså andelen positiva prover låg. Men som sagt tas ju bara prover i de fall man bedömer det som viktigt för behandling eller arbete.

Det görs också mindre provtagningar vid vårdcentraler av de som söker för luftvägsproblem.

– Den så kallade sentinelprovtagningen innebär att man tar prov på slumpvis utvalda personer som söker för luftvägssymtom. Denna typ av provtagning brukar användas för influensa för att se när influensasäsongen börjar och har alltså nu även analyserats för covid-19. Det är viktigt att veta att det rör sig om små siffror och att flera regioner inte skickat in några prover alls vilket gör att jämförelsen mellan regionerna inte bör göras baserat på dessa siffror.

I helgen presenterade GP siffror från denna undersökning som visade på 20 procent smittade i Halland men betydligt färre i Göteborg. Det ska alltså tas med många nypor salt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror min dotter är asymptomatisk men hon kan inte bli testad. Har ringt 1177 och vårdcentraler.

Det kommer inte att hjälpa. Men om ni isolerar er i tre veckor så ser du ju om du får symtom, då kan det vara kört eller inte, men då vet du i alla fall. Misstänker du betalar skatt och undrar varför du inte får testa dig, eller din dotter?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Är det inga svenska medier som skrivit något om studien som visar att Covid-19 kan vara som mest smittsamt INNAN symtom uppstår?

Länk till CNN: https://edition.cnn.com/2020/04/15/health/coronavirus-symptoms-infectious-study/index.html?utm_medium=social&utm_content=2020-04-15T18%3A50%3A06&utm_term=link&utm_source=twCNN

Stämmer inte med FHMs teorier så det tystas ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in