2020-04-15, 22:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Fan nu har alltså Adam Alsing dött! En person man träffat ett flertal gånger. Oerhört trevlig snubbe. Jävla skit! Finns ingen ände på detta helvete. Men vi får ju inte ge upp. Hans död kanske kommer få svenskar att vakna upp. Inse vilket hot detta faktiskt är.

Håller med dig - vi får hoppas att hans död väcker frågetecken runt hur vi behandlar COVID-19 i det svenska samhället.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och i Danmark ska man börja med plasmaförsök om 1 eller 2 veckor. Enligt artikeln pågår liknande verksamhet också i flera håll i Europa. Någon som hört om det händer något här i Sverige?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-04-15-nyt-dansk-corona-projekt-skudt-i-gang-kan-de-raske-redde-de-allersygeste
Yes, svenskt bolag ligger i framkant. Har inte läst artikeln men kan vara så att danskarna använder deras produkt.

https://www.redeye.se/arena/posts/glycorex-ett-osannolikt-sammantraeffande
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Varför skall man inte rädda människor i absurdum om de har varit det svenska samhället troget under hela sitt liv med skatter och samhällskontrakt!

Det kan man fråga sig. Jag hade några svar tidigare. Men så ser det iallafall ut i Sverige och i alla andra länder.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tror i grunden att det handlar om att könet är ett alibi inom genus-världens lagar.
En kvinnlig statstminister "representerar" ju redan gruppen kvinnliga väljare och kan därför ignorera denna demografi.

Kvinnor kan därför agera som män, medan män måste agera som kvinnor... En sorts bakvänd representation.
Ditt inlägg låter fullt rimligt, jag tycker det ger stöd för att män som sittkissar inte är önskvärda av någon och det är dags för dem att fatta piken och dra medan de fortfarande har ett val. Jag har aldrig haft problem med kvinnor som kan peka med hela handen, tvärtom är de inspirerande och jag ser dem som äkta jämlikar. Mjäkiga män duger enbart som biobränsle eller utfyllnad vid motorvägsbyggen. Jag hatar samhället dessa feministfjantar skapat åt oss.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Kan det vara 2 3 veckor till peaken? Hur många kommer dö den dagen? Gissning?

Peaken i dödlighet i Stockholm kommer om ca 1-2 veckor. Då dör det ca 350/dag

Peaken i dödlighet i hela Sverige kommer om runt 10:e maj. Då dör det ca 1000/dag
Citera
2020-04-15, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Finns filmer på tuben där de gör munskydd. Såg faktiskt någon som gjorde av en bh. Tror det var på skämt dock.

Det gäller att hon inte har för stora eller för små då...
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om man på två veckor märker om en person är smittad så har man gott om tid att under några månader ta rätt på alla smittade.
Sedan karantän för alla som vill in i landet, vilket redan används i flera länder.

Lockdown i några månader? Då kommer du få dålig vård när du får cancer om två år. Ekonomisk kollaps
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Måste finnas någon imun att ta blodplasma ifrån också. Och någon som är villig att ge.

Man skulle bara tvinga alla tillfrisknade att lämna blodplasma eftersom det är för det svenska samhällets bästa.
Citera
2020-04-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Med hjälp av statistik och privata undersökningsföretag så är allt möjligt.
Får du samma intryck om du pratar med andra människor?

De jag umgås är likatänkande människor som mig. Antar att alla slappa jävlar som gillar att sitta vid uteserveringar och gå på krogen gillar Sveriges otroligt slappa strategi. Människor som bara tänker på sig själva och sina egna nöjens skull äcklar mig, såna har jag inte i min vänskapskrets.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
CNN hyllar i en artikel Danmarks, Norges och Finlands insatser som näst intill perfekta. Tidigt så infördes lock-downs, precis lagom och verkningsfulla, men inte så drakoniska som Sydeuropas. Genom att åtgärderna var så resoluta och tidiga, så har man faktiskt helt lyckats trycka tillbaka viruset och har endast fåtal dödstal nu.

Sen nämns kontrasten mot Sverige:
Contrast these interventionist responses with Sweden -- the only Nordic country not led by a woman -- where Prime Minister Stefan Löfven refused to impose a lockdown and has kept schools and businesses open. There, the death rate has soared far higher than in most other European countries.
Du förstår hoppas jag att det handlar mer om vem som agerar tvärt emot Trump än vad det är en vetenskaplig utvärdering av insatserna? Hade Trump istället kört stenhårt på fullskalig nedstängning med stenhårda restriktioner i hela landet hade CNN istället hyllat svetsar-Stefan och Sverige...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Med hjälp av statistik och privata undersökningsföretag så är allt möjligt.
Får du samma intryck om du pratar med andra människor?

De jag umgås och pratar med är likatänkande människor som tycker som mig. Antar att alla slappa jävlar som gillar att sitta vid uteserveringar och gå på krogen gillar Sveriges otroligt slappa strategi. Människor som bara tänker på sig själva och sina egna nöjens skull äcklar mig, såna har jag inte i min vänskapskrets.
Citera
2020-04-15, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Med andra ord så sänks den för i år och troligen de kommande 2-3 åren

Antingen är du dummare än jag, alternativt tvärtom. Förklara vad du menar, så får vi se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in