Citat:
Ursprungligen postat av
Cameltotem
Vad tror vi om olja, otroligt lågt just nu.
Jag tror att det går åt helvete, men det tror jag alltid.
Den större frågan brukar vara hur mycket och om köp sker på ett större eller mindre helvete.
Om man tittar på veckodatan för WTI (USOIL @ Tradingview) finns ett positivt kryss för Stoch RSI samt en mer positiv än negativ trend de senaste två veckorna för RSI ... osv. Dagliga Stoch RSI ser dock något tveksamt ut medan t ex RSI har en tydlig trend uppåt ... osv. För WTI (USOIL @ Tradingview) såg vi också precis vad som ser ut att vara en dubbelbotten. På 4h är dock svansen faktiskt något lägre ... dvs det kan lika väl inte vara en dubbelbotten och då kan det bli åka av (nedåt). Att WTI skulle gå under t ex $15 dock ...
Allt detta ser du dock ganska enkelt själv. Det jag höll utkik efter vid mitt köp var primärt dubbelbotten i kombination med låg rsi14 i kombination med stoch rsi som inte såg ut skogen ut och när jag såg att support höll ett par gånger om utförde jag ett ganska defensivt köp (tight stopploss precis under föregående lägsta).
På makroperspektivet finns annat som att ett på tok för lågt oljepris ... inte bara ger billig bensin utan för med sig lite annat som något högre geopolitiska spänningar (tänk krig).
Om jag skulle utföra köp nu skulle jag vara beredd på ett fall på åtminstone 10% och sätta en stopploss därefter. Ett köp på den här nivån är dock fortfarande bra då det finns en bekräftad support kring ca 19.20 (nuvarande kurs: 20.28). Man måste dock vara beredd på ganska rejäla svängningar om/när man går in på historiskt låga nivåer.