2020-04-15, 21:47
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Ja, och karantän verkar vara effektivare.

Annars hade fler länder gjort som Sverige.

Fast det vet vi ju inte, annat än att det givetvis är effektivare att bromsa det kraftigare, men man kan ju inte sitta i karantän i all evighet heller, och då tar det säkerligen omtag.
Italien var givetvis tvungna, Spanien och Frankrike också, de var ju nästan på knä redan när de upptäckte smittan såpass sent. Övriga länder som nu börjar lätta vill nog faktiskt ha en viss ökning. Eller vill, men du fattar vad jag menar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Flockimmunitet kommer aldrig att fungera i alla fall. Den strategin bör vi skrota direkt. Om flockimmunitet hade fungerat så hade andra länder gjort likadant.

Det är bara karantän som gäller.

Och sen ringde väckarklockan...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Men kom igen för fan, Adam hade redan gått ned i vikt massor och senast jag såg han inte fet ut, jag köper inte snacket om att han borde isolera sig för detta, varför då? För han var inte i en riskgrupp över 70år med multipla sjukdomar.

Med facit i hand så borde alla isolera sig eftersom vi vet inte hur jävla illa C19 kommer göra med de som smittas men du tror väl att de smittade är immuna och sedan är faran över.
Han hade nog maximal otur, men hans kropps biologiska ålder var nog också högre än 51 år.

Han har säker levt livet fullt ut. Han var tidigare kraftigt överviktig + diabetes gränsfall, och sen en snabb viktnedgång nyligen på det. Alla dessa klassas normalt som riskfaktorer för överdödlighet. Med fetma kommer nästan alltid högt blocktryck på köpet, högt kolesterol, m.m. Man kan inte återställa kroppens slitage bara genom att gå ner i vikt.

Jämför t.ex. skådespelaren Ulf Larsson. Han bantade sig pinnsmal, och dog inom bara ett par år, 53 år gammal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så med andra ord vill du stänga ner allt tills vi har ett vaccin?
Jag tror inte att det är möjligt tyvärr, men det hade varit ett alternativ. Inte ens Norge väljer att göra det som har enorma besparingar att ta av.
Citera
2020-04-15, 21:48
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Någon som vet vad eftersläpningen på typ en vecka beror på?

Bra fråga!
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Tack, uppskattas!

Jag tycker att vi har ett ansvar gentemot våra medmänniskor att inte sprida information som är dålig. Neurotiker är inga jag ser ner på, jag har sådana i min närhet. De lever ett onödigt svårt liv. Safetyism är ett stort problem i många föräldrars barnuppfostran; nervösa föräldrar skapar svaga barn. Det är ett problem på universiteten där yttrandefriheten åsidosätts för att skydda nervösa. Corona har nu gjort det till ett hot mot samhället så som vi känner det.

Den som inte är expert bör därför inte sitta och räkna på bristfällig data. Den bör inte sitta och räkna överhuvudtaget.

Givetvis.

Ser att det är väldigt dumt när folk gör helt idiotiska jämförelser som att 40 000 människor halkade på hundskit ifjol och ingen brydde sig.

Eftersom vi är mitt i en pandemi och detta är inte är slut ännu.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När man öppnar upp så tar ju smittan fart. Så får man stänga ner. Om och om tills landet konkar

Ja, man låter smittan sprida sig kontrollerat. Alternativet är att nästan alla blir smittade, sjukvården kollapsar och maximalt antal dör.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tack Tegnell för en fin påskhelg med låga siffror o trots visst bortfall följer vi kurvan, håller den plan o den lutar nedåt. Vårt land visar än en gång, vecka efter vecka, vägen mot ett smart, effektivt virusbekämpande.

Midsommar o student stundar, vi har alla Tegnell o tacka för att vi som land bekämpat viruset i dess linda.

Stort tack Tegnell, Heja Sverige!
Det blir inget studentfirande. Hänger du inte med?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Man hinner inte testa alla innan de hinner smitta andra personer.

Tar vanligtvis runt två veckor från att bli smittad till att få symptom. En nedstängning ska givetvis vara längre än så. Har någon i ex.vis en familj viruset så märks det under nedstängningen och smittade kan tas om hand. Personen har då högst hunnit smitta sin familj i samma lägenhet, vilka också tas om hand.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Ska man vara rättvis så var de flesta dödsfallen i Italien koncentrerade till Lombardiet som har likvärdig befolkning som Sverige.

Ja men å andra sidan pratar vi om en skillnad på täthet på:

420 invånare/km² vs 22,7 inv./km²
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det är väl sannolikt att hans tidigare övervikt bidragit (vet inte hur hans BMI var nu), men det är samtidigt klart att en liten andel friska och unga kommer ha oturen att dö. Får man 5000 döda så kommer säkert något spädbarn ingå där också. Det är så det blir. Det är dock inte ett rimligt skäl för unga friska att gå runt och vara livrädda, för risken är ju fortfarande väldigt låg.

Vet inte heller hans tidigare (eller senaste) BMI, men tidigare hade han klädstorlek XXL.
Sen gick han ner 14-20kg. (Det står olika..).

Det är också en konstigt attityd att vi nu borde köra "lockdown" för att det råkade vara en kändis som dog. En kändis som kanske precis hade den sortens underliggande problematik som läkarna har varnat för.
Citera
2020-04-15, 21:49
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Ingen flockimmunitet, inget vaccin. I ditt scenario gäller alltså evig karantän?

Oavsett om flockimmunitet är en realitet eller inte så förändrar inte det nånting gällande strategi.

Jag menar i nuläget.

Varför är det bara Sverige som inte har karantän? Är det för att vi är otroligt smarta och alla andra länder i världen har fel, eller är det vi som har fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in