2020-04-15, 20:12
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Självklart är det tryggast om Adam redan var sjuk för då kan man skylla på det. Händer hela tiden när yngre antingen blir väldigt sjuka i covid eller dör. Alltid.

Alla vill tro att de är helt friska och vältränade. Kan säga så här, trodde inte det var många fysiska fel med mig förutom min grundsjukdom. De DT-scannade hela mig och de hittade massor av förändringar. Som jag aldrig känt av. Som kan utvecklas till cancer. Är runt 50.

Så jag betvivlar att när man är så gammal, för det är gammalt, att man kan vara helt frisk. Vet faktiskt ingen som inte haft någon krämpa i min ålder.

Men det är mycket att skylla på offret. Inte bara på Flashback, överallt. För folk tror att bara för att de gymmar ibland och inte har övervikt så kan de inte dö av detta. Handlar inte bara om ålder och sjukdomar. Människor har helt olika sorters immunförsvar för att en pandemi alltid ska skona några. Man kan ha ett immunförsvar som helt enkelt inte klarar just det viruset. Och sedan handlar det om hur stor smittmängd man får.

Just nu ligger det en 25-åring, tidigare fullt frisk på vår covid-avdelning. Kanske klarar han sig. Men med så svår sjukdom blir det nog men för livet.

OK att äldre dör lättare i detta. Men i dagens perfektionssamhälle räknas väl hälften av befolkning till riskgrupp. Då är det alltid lätt att säga att den personen förtjänade att bli sjuk och tro att det aldrig händer er.

Ni som är unga, har ni inga föräldrar ni är alls oroliga för?

Majoriteten av alla som dött(98%) har varit äldre över 70 år.
Adam Alsing var överviktig och även om hans kronologiska ålder var 51 år så räcker det att se på honom att hans biologiska ålder var säkerligen över 70 år.
Vila i frid Alsing.
Citera
2020-04-15, 20:12
Medlem
Blir inte förvånad om det kommer kompletterande uppgifter om Alsings sjukdomsbild. Men det kan också vara så att de lägger locket på och då får vi aldrig veta.

Jag försöker verkligen begripa varför vissa klarar sig galant och andra dör.
Läser nästan varje dag om 70-80-åringar med viss sjukdomsbild på Facebook som klarar sig efter en tid på sjukhus. Och så dör någon som Adam Alsing som är 20-30 år yngre, till synes helt frisk.

Jag fattar fan inte.
Citera
2020-04-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kvalificerat skitsnack.
Återkom med rökning så har du bättre på fötterna angående folkmord.
Rökning...alkoholen tar flest liv alla kategorier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Men Sverige som haft färre restriktioner torde ju sannolikt nå peaken tidigare?
Här ser du peakar för olika länder beräknade av experter på WU, varför det är så har jag inte en susning.
Finland når sin peak om fem dagar
https://covid19.healthdata.org/finland

Sverige 7 maj
https://covid19.healthdata.org/sweden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Coronapatienter med underliggande hjärt och kärlproblematik kan ligga pyrt till. Risken är fortfarande låg, men kraftigt förhöjd.

Käften nu ditt SMUTS.
Fattar du inte att det blir totalt irrelevant att prata om "riskgrupper" när det handlar om halva jävla befolkingen?
Det är patetiskt genomskinligt hur ni håller på:
"Aha han smygrökte på 70-talet!!"
"Aha hon var gravid och därmed överviktig"
"Ahaaa han var 3 kg överviktig och PRICK 60 bast"
"Ahaaa men den 21åringen hade ju diabetes"

Sluta nu
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Varför snackar du massa skit du inte har belägg för?

Jag framför inte direkt mycket fakta och behöver inga belägg.

Jag iakttar bara att alla vill känna sig falskt trygga och att det bara är "andra" som dör.

Så har människan alltid reagerat.
Citera
2020-04-15, 20:14
Medlem
Jäkligt ledsamt med Alsing...han var rolig och grymt allmänbildad.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Tack ! Både Löfven och Johan Carlson har varit osynlig i flera dagar, var är dom ?

Kanske Carlsson gör som Lövet, strategiskt tillbakadragen för att slippa ta ansvar och framförallt slippa anklagas efteråt.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Tack Tegnell för en fin påskhelg med låga siffror o trots visst bortfall följer vi kurvan, håller den plan o den lutar nedåt. Vårt land visar än en gång, vecka efter vecka, vägen mot ett smart, effektivt virusbekämpande.

Midsommar o student stundar, vi har alla Tegnell o tacka för att vi som land bekämpat viruset i dess linda.

Stort tack Tegnell, Heja Sverige!
Citera
Medlem
asskissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/strandhalls-farmor-sjuk-min-nelson-mandela/

På sociala medier berättar politikern om sin farmor – och kallar henne ”min Nelson Mandela”.

– Det känns viktigt att beskriva den generation som nu går ur tiden, säger Strandhäll.
Hycklande socialdemokrater tillhör vardagen men Annika har lyft till det till en ny nivå. Nelson Mandela -en mördare och våldtäktsman. Annika har det i blodet.
Citera
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Våra myndigheter tror att "det värsta är över" och att vi ser en nedgång. Men antalet nya registrerat smittade är ju 476 personer?? Det är ju den siffran som är intressant.

Det kan vara så att smittade kommer i "stötar" beroende på organiserad och spontan smittspridning.
Till exempel kan man misstänka att "överfulla SL-bussar" 23 -30 mars kan komma att visa sig mycket snart. Andra "smittspridningsevent" som till exempel "vårsol på tidigareöppnade uteserveringar" under påsklovet också kommer visa sig om några veckor.

Varje gång FHM säger att: nu ser vi ljusning, sänker de garden hos stockholmarna som åter utsätter sig för smitta.

Vi måste rimligtvis fortfarande vara långt från någon flockimmunitet än, så att denna luring som våra myndigheter säger, är bara för att vi ska smitta runt lite till.

Ibland tror jag tegnellarna talar tvärtom-språket. Säger de ingen smittspridning i Sverige, ingen fara att åka skidor i Italien, bara som en liten influensa, räcker med att tvätta händerna och så vidare, menar de exakt det motsatta!
Var försiktiga!
Men antalet nya registrerat smittade är ju 476 personer?? Det är ju den siffran som är intressant.
Det är en skitsiffra.
"2,5 procent av de testade i Stockholm smittade"
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7449802
Citera
2020-04-15, 20:15
Medlem
En 28-årig gravid sjuksköterska i Storbritannien har dött i covid-19, på samma sjukhus där hon jobbat i fem år. Men den nyförlösta babyn mår bra, skriver BBC

Kvinnan las in på sjukhus den 7 april, efter att ha testats positivt två dagar tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in