2020-04-15, 21:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Hur många av trådens flockimmunitetstjatare har gjort sitt för Team Sweden och skaffat sig covid-19? Ingen? Tänkte väl det, i Sverige är det alltid Någon Annan som ska göra jobbet medan skitsnackarna lajvar Arne Hegerfors utan att skämmas.
Citera
2020-04-15, 21:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ja, vi bör fortsätta som vi gör. Men om vi stänger är vi antagligen bara tillbaka på samma spridningstakt när vi öppnar upp igen.

Varför skulle vi vara det? Vad tyder på det? Ju färre som är smittade, desto långsammare spridningstakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gobigorgohome
Adam hade tydligen diabetes.

Surprice surprice..
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Alsings bortgång var trist och tråkig, men som jag tidigare skrev hade varit lika tråkig med en annan dödsorsak.

Jovisst så är det ju.

Men nu var det corona som tog honom.

Lite krasst skulle man kunna säga, att om han hade tänkt efter lite, i det fall han nu tillhör en riskgrupp, och tagit corona mer på allvar, så hade han kunnat leva mer isolerat för tillfället, om det så handlar om flera veckor eller månader, men ändå haft 20-30 år kvar i livet efter det som han hade kunnat spendera på att resa runt och leva livet, njuta av sin familj osv. Nu blev det inte så för honom tyvärr.

Men med facit i hand, hade han kanske isolerat sig till stormen är över. Eller hade han ändå rört sig ute bland folk om han VISSTE att corona skulle ta honom? Korkat i så fall, men jag tror ju knappt det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Hur de rapporterar, såklart.

Detsamma gäller Sverige, Tegnell har ju varit tydlig med det med, våra siffror ör väldigt exakta, så ör det inte i massor av andra länder.

Vi testar minst av jämförbara länder. Jag skulle väl tro att vi då även missar flest... Tegnells ord har ju sällan något med verkligheten att göra..
Citera
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag kom inte fram till nåt. Den där "studien" som EnergizerBunny länkade till hade 183000 döda i mitten av maj som ett worst case, vilket jag inte ansåg seriöst.
Studien säger mellan 1.80% - 0.50%
döda
I så fall har cirka 65 000 - 230 000 svenskar haft det nu enligt dem.

De har inte räknat med flockimmunitet och 183 000 är döda när 10 miljoner svenskar blivit smittade.
Sid 26
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf
Senast redigerad av morozz 2020-04-15 kl. 21:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Håller med bättre palliativ vård och sista tid för de gamla på hemmen borde prioriteras nu.
Frågan är om det finns tillräckligt med läkare att skriva ut morfin eller oxycontin i höga doser?

Min erfarenhet är att sjuksköterskorna tillhandahåller morfinet, utskriften sker till vårdstället. Men ja. Här borde de verkligen lägga en slant. Gör mig ont att människor ska dö i plågor, varit med flertalet vid vård i slutskede och det är faktiskt inget hemskt; om det går rätt till. Morfin är a&o.
Citera
2020-04-15, 21:23
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det är nog ganska nytt hittills.

Så inte så intressant att tala om små kinesiska utbrott då?
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Nu kommer du få skit från alla bolånetorskar i detta land.
Tro mig,de är många.

Stockholmarna hade inte klarat en vecka.
Varken ekonomiskt eller psykiskt.
Har gjort lumpen med några.

Ja, det brukar dyka upp många Stockholmare som hugger som kobror när man nämner "karantän".

Men jag håller med dessa forskare som menar att Stockholm måste sättas i karantän nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Det är ingen jävla skitsnack. Kamma dig och vakna nu förhelvete. Hela världen skrattar åt oss och här sitter du och försvarar skiten som regeringen har ställt till med.

Harvard skrattar inte.
Ej heller Danmarks experter.
Citera
2020-04-15, 21:24
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Information är alltid bra, helst om den stämmer.

För FHM är det av yttersta vikt att prognostisera så att de kan ta bra beslut i god tid (1 månad före dödssiffrorna) så inte vården klappar ihop - något som de ju inte verkar sköta så bra för övrigt.

För den enskilde kan det vara bra, just eftersom media ej rapporterar sådana där prognoser, för att själv kunna anpassa sin vardag efter det.
Återigen, det är till att prognoserna stämmer, men en prognos är ju en prognos.

Data en tid bakåt är trots allt den säkraste källan att basera sådana här prognoser på, gärna i kombination med beräkningar på yttre faktorer som kan påverka.

Något som det finns relativt bra siffror på är hur många som vårdas på IVA. Detta är en siffra som inte verkar öka nämnvärt det senaste.
Citera
2020-04-15, 21:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Kan ha smittats månader innan utbrottet.

"Militära sommar-OS hölls under pompa och ståt i kinesiska Wuhan den 18-27 oktober 2019...

Svenska försvarsmakten skickade 118 deltagare – elva män och kvinnor representerade Norrbottens regemente I 19.

– Ett tiotal insjuknade efter hemkomst, även familjemedlemmar. Många blev ordentligt sjuka, säger Anders Nystedt, regionens smittskyddsläkare.

– Flera hade allvarliga luftvägssymptom. Ingen behövde intensivvård, men alla uppsökte vård. Det tolkades då både som något slags virus, men också som något bakteriellt. De fick ingen riktig klarhet."

Fullt friska vältränade militärer som blev så pass sjuka att dom uppsökte vården.

https://mobil.kuriren.nu/nyheter/lulea/avslojar-kan-ha-smittats-manader-innan-utbrottet-nm5340456.aspx

Jo det här har cirkulerat länge. Varför gör man inte antikroppstest på dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in