2020-04-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De väntade för länge. Tar tid innan det ger effekt. Kina gjorde det.
Fast förnekarna säger ju att de som lyckas ljuger.
Kina har fått nya utbrott av viruset nu.
Citera
2020-04-15, 21:09
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Jag tycker att Sveriges storstäder borde sättas i karantän i två veckor.

Det kommer fler och fler uppgifter om att flockimmunitet inte kommer att fungera på detta virus helt enkelt för att det inte är som andra virus.

Det kommer snart för Sverige började i fel ände, för att stoppa spridning räcker det inte med max 50st utan det ska vara max 2st, då kanske kan våran teknik fungera med ett öppet samhälle ändå.
Citera
2020-04-15, 21:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jovisst är det så, men samtidigt är det ju inte fel att ha det i bakhuvudet att ingen går helt säker från corona.

En sak att unga och friska har nästan obefintliga risker med att smittas, men de är inte 100% förskonade från det.
Och det var säkert så personen som skrev menade (eller vad vet jag? Men så tolkade jag det i alla fall).

Och jag håller med om att viruset kan ta vem som helst. Det är inte att skrämma upp utan för att helt enkelt informera att ingen skall tro att de går säkra.

Precis som att ingen skall tro att de går säkra från att dö i en flygcrash, även om risken nästan är obefintlig för den enskilde.

Alla känner också till att de riskerar att dö i en trafikolycka bara de sätter foten utanför dörren, men ändå går ju folk ut. Så är det ju.

Det är faktiskt väldigt få som dör i trafikolyckor i Sverige varje år. Det är kraftigt uppskrivet som ett samhällsproblem, men det är bara cirka 250/år. Att jämföra med självmord som är 1500/år.

Alla dödsfall är tråkiga, många dock oudvikliga eftersom livet är kort.

Alsings bortgång var trist och tråkig, men som jag tidigare skrev hade varit lika tråkig med en annan dödsorsak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så länge folk vidtar rekommenderade åtgärder så är inte matinköp en stor grej.
Men det räcker för att viruset inte ska försvinna.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
1) Tragiskt och tråkigt att Adam dött.

2) Tegnell har aldrig sagt att bara gamla dör

3) Tegnell har sagt att det är avsevärt större risk att äldre 70+ med bakomliggande sjukdomar dör.

4) Ingen har rekommenderat att människor ska gå ut i folksamlingar och dricka öl. Tvärtom. FHM har avrått detta. Och det är upp till var och en att stanna hemma.

5) Angående karantän så är det upp till var och en att stanna inne och inte gå ut överhuvudtaget om man vill det. Det behöver väl inte vara någon som tvingar en till det.
Varför ska ölhak vara öppna?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Varför dör man mindre om färre har det samtidigt under samma tid? Det är sjukdomen i sig som dödar och det finns sjukvårdsplatser.

För att ju fler som behöver vård samtidigt, desto fler riskerar att bli utan och dö. Vården kan enbart hantera X antal samtidigt.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag skulle tro att han var "normalfrisk" som de flesta andra människor runt omkring.. Inga speciellt uppenbara sjukdomar. Folk letar efter "defekter" hos de som dör för att intala sig själva att "jag hade inte dittan och dattan så jag kommer inte drabbas och dö".. Ganska normalt skyddstänkande men inte direkt taget ur verkligheten..

Alla kan smittas och dö..även kärnfriska och normalfriska. Detta såg man redan i kina..Men då skyllde folk i tråden på "luftföroreningarna" "Dolda okända sjukdomar" fel på läkarna, sömre vårdapparat osv.. Folk VILL att de som dör har underliggande sjukdommar även om de inte har det..Ren skyddsmekanism hos de som är paniskt rädda för att dö.

Nej. Även om det skulle finnas sådana fall du beskriver så kan vi inte använda oss av dem när vi analyserar enskilda fall. Faktum är att överväldigande majoritet har underliggande sjukdom, det kommer du inte ifrån. Att sedan påstå att det skulle finnas enstaka freak-cases är helt irrelevant i sammanhanget. "Skulle tror" han var normalfrisk ifall han varit överviktig hela sitt liv och går ned i vikt helt plötsligt är tipp topp i kroppen? Han hade ju högt blodtryck och risk för typ 2 diabets m.m.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Jag tycker att Sveriges storstäder borde sättas i karantän i två veckor.

Det kommer fler och fler uppgifter om att flockimmunitet inte kommer att fungera på detta virus helt enkelt för att det inte är som andra virus.

Nej, det kommer inte att fungera. Bl.a. för att de allra flesta människor kan tänka själva och gör vad de kan för att inte bli smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det gör smittspridningen långsammare. Vården blir mindre lidande.
Men alla som behöver respirator får det i Sverige.
Citera
2020-04-15, 21:11
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det ser inte ut som att det kommer att bli så.

Nej, eftersom vi vidtagit åtgärder för att minska smittspridningen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Med tanke på att andra länder nu planerar inför att öppna upp , lär väll knappast Sverige börja stänga ner. Man hotade restauranger som inte skötte social distanciering att dem skulle få stänga men vettefan om det blev några sådana åtgärder nu efter påskhelgen

Jag tror vi kommer köra på som vi gjort sedan dag 1. Men det var någon här i tråden som påstod att man tittat lite på hur en stängning av grundskolan skulle ha för effekt.
//Skalman
Ja, dels det här med föräldrapenningen, och dels att nån (eller kompis) i tråden jobbade på nåt ställe/institution där man fick en förfrågan om hur ”man” skulle klara av en skolstängning (det här lät luddigt ...).

Men eftersom Sverige gjort tvärtom kan det ju vara läge för en lockdown när andra vörjar öppna upp ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Så varför avtar dödsfallen i Italien, eller Spanien?
Avtar är inte samma sak som 0. Det är bara ett bevis på att kurvan plattas ut, men blir längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in