2020-04-15, 20:40
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Har en god kompis som mår som skit, allt jag hört av vad han säger så är det Corona. Vältränad 40 åring som aldrig rökt och nu knappt kan andas. Blir sämre för varje dag.

Hans fru jobbar inom hemtjänsten.

När dom ringer och säger detta så säger 1177 att det är coolio för hon att fara till sina boenden.

Om han knappt kan andas så säg åt han att ringa 112!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, fast om man menar att corona inte kan ta vem som helst, så måste det rimligen finnas undantag som på något vis är skyddade mot viruset.

Så vilka är dessa undantag? Vad besitter dessa människor för egenskaper, fysiska egenskaper, biologiska egenskaper? Vad gör dessa människor "immuna" mot att insjukna så allvarligt att de dör?

Borde det inte finnas data på detta då? Att just Den, och just Den gruppen är helt skyddade mot att dö i covid-19. Dessa kan helt enkelt inte dö av viruset, oavsett hur mycket de blir smittade osv.

Hittills har vi snarare fått informationen att ingen går helt säker, utan alla kan drabbas så allvarligt så att de dör. Fast har du info om att det inte är så, så vill jag gärna läsa det.
Medelåldern för svenskar som dör i covid är 82 år, i stort sätt samma som Sveriges medellivslängd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så du menar att Holland, till skillnad från Belgien, underrapporterar? Och att det är förklaringen till att Belgien har dubbelt så många döda per capita?

Har du något stöd för detta påstående? (Förutom att du säger att Tegnell varit tydlig med att de Svenska siffrorna är exakta.)

Nej, men man rapportersr och möter på olika vis.
Man testar olika, osv osv.

Detta är anledningen till att det kan te sig så olika, och inte bara det, utan det har ju såklart med hur mycket resurser man har, och hur man väljer att prioritera.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Satte mig ner och kvantifierade eftersläpningen hittills:
https://imgur.com/a/pYn5vQ1

Kolumnen WM är de siffror worldofmeters presenterade för varje dag som varit. FHM är de värden FHM presenterade idag för motsvarande dag.

Först dag för dag, sedan även kolumner med ackumulerat antal vid den dagen. Sist den procentuella skillnaden mellan FHMs siffror idag och worldofmeters siffror dagen det begav sig.

Vid dagens uppdatering var det betydande revideringar av dödsfallen så långt tillbaka som 6:e april, och det datumet har jag markerat i både tabeller och figurer, efter det kan man fortfarande förvänta sig att de behöver revidera upp antalet dödsfall.
Ser man till de värden FHM presenterade idag var det fram till 6:e april 732 dödsfall, jämfört med de totalt 477 som hade rapporterats den dagen. Eller drygt 50% fler fall då eftersläpningen kommit ikapp.

Tack för arbetsinsatsen. Det visar på en eftersläpning som är mer vittgående än man kunde ana.
Citera
Medlem
Hur är det möjligt, att Sverige styrs av tjänstemän som sätter demokratin ur spel?
Tjänstemän som kan ljuga hit och dit och sedan inte behöver stå till svars.
Var är vår regering?
Var är Stefan Löfven?
Varför sätts inte Stockholm i lock-down som räddar människors liv?

I andra länder känner man enighet. En för alla, alla för en. De länderna kommer gå ur krisen med en stark nationell identitet.

Sverige verkar mest bestå av ett antal super-egoister och landet är mer splittrat än någonsin.
Inte lär det bli bättre av det som nu sker.

Vissa säger att folks minne är kort, men det som sker nu mot våra äldre och riskgrupper, det kommer inte glömmas, inte förlåtas.
Citera
2020-04-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
RIP Adam Alsing. Du var en glädjespridare. Du borde haft många år kvar. Men Tegnell tog livet ifrån dig. Många kommer att följa med dig i döden.
Det där är en oförskämd kommentar. Ingen kan säga ännu om Sverige kommer att få fler dödsfall än andra länder.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
AT är en handikappad man. Som någon skrivit tidigare, en idiot-savant (autism). Han kan inte besluta något förrän alla statistiska siffror finns tillgängliga, och då är det försent. I hans värd existera inga prognoser eller troliga scenarier, han måste vara 100% säker, och det kan han bara vara i efterhand.

Jo jag har definitivt lekt med tanken att Tegnell helt enkelt är utvecklingsstörd och inte vet bättre. Man kan inte låtsas vara förståndshandikappad på detta sätt som Tegnell har under såhär många veckor.

De som tillsatt honom är ansvariga, och dom höjdare som lyssnat på honom utan att säga ifrån bör straffas.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Har en god kompis som mår som skit, allt jag hört av vad han säger så är det Corona. Vältränad 40 åring som aldrig rökt och nu knappt kan andas. Blir sämre för varje dag.

När dom ringer och säger detta så säger 1177 att det är coolio för hon att fara till sina boenden.

Hoppas frun har vett att sjukskriva sig. Man måste inte göra som galna makthavare säger.

Tänk vilket dåligt samvete hon kan få för livet om hälften av hennes klienter dör i covid?
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.

Att vara "vältränad" ger ingen fördel mot den här besten.

Bättre än att vara en smörboll javisst, men inte bättre än en frisk normalviktig snittsvensson.
Citera
2020-04-15, 20:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Nu tar vi i för fulla muggar.
Jag säger 10 000+ i maj så du får gärna berätta hur du kom fram till 183 000.

Jag kom inte fram till nåt. Den där "studien" som EnergizerBunny länkade till hade 183000 döda i mitten av maj som ett worst case, vilket jag inte ansåg seriöst.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Om han knappt kan andas så säg åt han att ringa 112!

Envis fuck.

Han hade 37.8 nyss och menade att det var lugnt.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Nu tar vi i för fulla muggar.
Jag säger 10 000+ i maj så du får gärna berätta hur du kom fram till 183 000.

Jag har inte kommit fram till något? Vad menar du? Länkade bara till en artikel

Som för övrigt låter väl överdriven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in