2020-04-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det där är en oförskämd kommentar. Ingen kan säga ännu om Sverige kommer att få fler dödsfall än andra länder.
Vad som kanske händer i framtiden kan man spekulera om. Men handlar det om att rädda liv så gör man det nu. Man står inte och funderar på vad som eventuellt kan hända vid nästa pandemi om det kommer någon
Nu måste detta stoppas. Det gör man i andra länder och Sveriges facit hittils är fasansfullt.
Jag är övertygad om att Sverige inte kommer att tjäna på det i längden.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Nej, men över 40 år minst. Då kan man få det tufft. En gammal gubbe som förmodligen hade varit död oavsett Corona eller ej. Kanske att han hade kunnat kämpa på ett par år till..
Är du verkligen så korkad?
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Vad vet du om Adam Alsings hälsotillstånd egentligen? Dog han av detta virus var han uppenbarligen inte särskilt bra rustad.

Jag skulle tro att han var "normalfrisk" som de flesta andra människor runt omkring.. Inga speciellt uppenbara sjukdomar. Folk letar efter "defekter" hos de som dör för att intala sig själva att "jag hade inte dittan och dattan så jag kommer inte drabbas och dö".. Ganska normalt skyddstänkande men inte direkt taget ur verkligheten..

Alla kan smittas och dö..även kärnfriska och normalfriska. Detta såg man redan i kina..Men då skyllde folk i tråden på "luftföroreningarna" "Dolda okända sjukdomar" fel på läkarna, sömre vårdapparat osv.. Folk VILL att de som dör har underliggande sjukdommar även om de inte har det..Ren skyddsmekanism hos de som är paniskt rädda för att dö.
Citera
Medlem
På tal om löfven så verkar han precis varit på en remote intervju i aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Jo54PR/lofven-star-fast-vid-svensk-coronastrategi-den-haller

Sista formuleringen han gör går att tolka på många sätt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Beror helt på hur de hanterar smittan, hur lång kurvan blir och när ett vaccin kommer.
Lockdown gör kurvan längre i alla fall.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Skillnaden är att de dör samtidigt oavsett... det är därför man exempelvis har en axel på ett diagram som utöver dödstal även anger tidsperiod.

För att gör det enkelt, så kan man säga att om det 1/4 2019, 2018, 2017 dog i genomsnitt 5 personer i Sverige och det samma period under en pandemin 2020 dog lika många... ja då ser vi ingen dramatisk ökning i antal dödsfall den dagen. Du måste ha ett jämförelsetal som är relevant (eller åtminstone någorlunda relevant) för att kunna påvisa en trend. Nu är detta ett kraftigt förenklat räkneexempel och inte över en hel period utan endast 1 dag men jag hoppas du förstår vad jag menar.

- Ja. Ökade dödsfall i Covid-19 kompenseras till viss del av minskade dödsfall av andra orsaker. Jag har redan förklarat att jag är medveten om att många dödsoffer i Covid-19 befann sig i livets slutskede redan innan dom blev sjuka.

Att jämföra totala mängden dödsfall för att se epidemins effekt är inte helt utan problem. För att kunna göra en sådan jämförelse, så behöver epidemin ge tillräckligt många dödsoffer för att ge märkbart utslag på statistiken över totala dödsoffer. Som exempel: Jag går och slår ihjäl min granne. Ifall jag inte hade slagit ihjäl honom, så hade han förmodligen haft 50 år kvar att leva. Men det innebär inte att jag har gjort synlig skillnad på det här årets dödsstatistik, eftersom 1 enda dödsfall är för lite för att ge märkbar skillnad på dödstalen när man jämför olika år. Men grannen är likväl död. På samma sätt som offren i bussolyckan som jag tog som exempel.

Citat:
Gällande ditt Ryssland exempel så kanske det kan vara så. Ett annat kan vara att Ryssland inte redovisar sina siffror korrekt.

- Det kan vara så. Det är en anledning till att jag föredrar att jämföra dödsfall istället för sjukfall. Det är svårare att dölja dödsfall än sjukfall. Jag tror inte att ryska myndigheter gömmer en massa döda Covid-19-offer i Lubjankas källare. Det finns en viss möjlighet att ange falsk dödsorsak, för att därigenom få snyggare siffror beträffande just Covid-19. Men jag tror att dödsfall likväl är en mycket mer pålitlig siffra än sjukfall.

Citat:
Oavsett variabel så visar det på att det inte går att jämföra länder rakt av. Varken du eller jag kan alla variabler och det är det i slutändan ingen som kan.

- Man behöver vara medveten om möjliga skillnader i statistiken, såsom kriterier för angiven dödsorsak. Men man kan fortfarande jämföra. Och man kan försöka hitta metoder som fungerar för att motverka epidemin.

Asiatiska länder tenderar att motverka smittspridning genom att detalj-övervaka individers rörelser i samhället. Dessa sofistikerade övervakningssystem skrämmer mig, eftersom myndigheterna kan använda övervakningssystemen i smyg även efter att epidemi-faran än över. Att upprätta avspärrningar är en bättre metod, eftersom dom är mycket synliga. Myndigheterna kan inte behålla avspärrningar i smyg när epidemin har gått över.

Citat:
Edit: Belgien är ett praktexempel. De har en kraftig ökning av Covid-19 dödsfall vilket även Tegnell tog upp igår. Men här finns en väldig skillnad och det är att Belgien räknar in alla som hade ett misstänkt symptom som ett covid-19 dödsfall. Det krävs alltså inte en diagnos. En retorisk fråga till dig: Klarar Sverige av pandemin bättre än Bryssel?

- Det som du nämner om Belgien är ett bra exempel på att skillnader i diagnostik och redovisning kan påverka siffrorna. Belgien har för närvarande 383 dödsfall per 1 miljon invånare, jämfört med Sveriges 119 dödsfall. Eftersom skillnaderna är så stora, så har jag svårt att tänka mig att hela skillnaden kan förklaras av att man inte följer samma kriterier när man anger dödsorsak. Jag har inte förnekat att skillnader i diagnostik och redovisning kan påverka dom siffror som respektive land uppger. Däremot har jag tvivlat på att sådana skillnader kan förklara varför Sverige har så enormt många fler dödsfall än Japan och Ryssland.

Citat:
Nu är jag dock lite nyfiken (och lat som inte orkar googla) men när stängde Ryssland sin gräns mot kina? Var det i närtid då exempelvis andra länder gjorde detsamma? Exempelvis Italien?

Skribenten "VarmaDrycker" gav mig förklaringar på Rysslands hantering av Covid-19:

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag kan inte svara för andra, men för min del, som lever med en fot i Sverige och en i Ryssland, så är levnadsstandarden både bättre och sämre i respektive land. Båda har sina för- och nackdelar. Vilka dessa är blir en lång historia att diskutera och det är OT, så det får vi ta i en annan tråd ifall du vill.

Att Moskva stängs ned, vad skulle det ha med "diktaturer" att göra? Är Italien och Spanien diktaturer då, eller vad menar du?

Faran med coronaviruset har från dag ett tagits på mycket större allvar i Ryssland (oavsett vad SVTs Bert Sundström står och ljuger för dig i TV-rutan). Redan i januari stängdes gränsen till Kina, man slutade utfärda turist- och studentvisum till kineser, man satte folk i karantän och testade, och man upptäckte två smittade långt innan Sverige hade sina första fall. När smittan började hittas i Italien så införde man direkt reserestriktioner, karantänregler och provtagning vid gränskontrollen, medan Sverige bara lät resenärerna promenera in i landet helt utan kontroll. Nu drar man upp åtgärderna så långt som till utegångsförbud när man är i ett mycket tidigt skede av smittspridningen, för att INTE hamna i samma scnario som ni nu ser utspelas i Italien och Spanien, därefter Holland, Frankrike, Belgien, snart även Danmark och Sverige. Ryssarna observerar, studerar, drar slutsatser och agerar proaktivt. Frågor på det?
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Citat:
- Vet myndigheterna vilken väg dessa smittfall kom in i Ryssland?
De första två som upptäcktes var båda kineser. Det var i två olika regioner i Sibirien och de hittades i samband med att man direkt efter att utbrottet i Wuhan blev känt började sätta alla kineser som vistades i landet i karantän, tills de blivit testade. Båda två har vårdats en längre tid, sedan friskförklarats och flugits hem. I samma veva testades tusentals andra, både kineser och ryssar som rest i Kina, men inga fler fall hittades bland dessa.
Citat:
- Den smittspridning som nu sker i Ryssland, kommer den spridningen från dom första fallen som upptäcktes i Ryssland? Eller har det fyllts på med smittbärare utifrån? I så fall, vet myndigheterna varifrån smittbärarna har rest?
De första fallen efter ovanstående var i stort sett alla ryssar som varit på resor i Europa, precis som våra sportlovsresenärer. Alla som identifierades i början var resenärer som satt i obligatorisk två veckors karantän, antingen på isolerad avdelning eller i självisolering i hemmet, beroende, på var de hade varit. Senare började man upptäcka de första fallen av "samhällssmitta", där man inte vet hur det gått till. Så förloppet gick genom samma steg som i Sverige, men mycket långsammare, eftersom man gjorde allt man kunde för att bromsa det.
Citat:
Har Europeiska Unionen fungerat som mellanvärd för smittans spridning till Ryssland? (Ur rent geografisk synvinkel borde det ha varit tvärtom. Ifall flygtrafiken hade stoppats mellan Kina och Europa, så hade Ryssland fungerat som en barriär.)
Ja, smittan har huvudsakligen spridits från EU. Det är Moskva som har de överlägset flesta fallen, och där kom det in västerifrån. Som sagt på i princip samma sätt som i Sverige, men i mycket långsammare takt. Det finns inte mycket som tyder på någon smitta med kinesiskt ursprung. De regioner i östra Sibirien som har flest fall är Jakutien och Burjätien, som båda har mycket förbindelser med Kina, men de har bara ca ett dussin smittade vardera, och det kan lika gärna bero på spridning från Moskva. Något som tyder på det är att de fallen dykt upp på senare tid, efter att man fått samhällsspridning i Moskva. Hade de kommit in från Kina skulle de dykt upp i januari.
Citat:
- Vad skulle hända med Rysslands statsepidemiolog, ifall han skötte sitt arbete på samma sätt som Anders Tegnell har gjort?
Avsked och åtal, som för det här puckot, som förhoppningsvis får maxstraffet 5 års fängelse:
Citat:
Russia’s Investigative Committee has opened a criminal case against Dr. Irina Sannikova, the lead infectious disease consultant for the Stavropol region and a professor at the local medical university. The charges against Sannikova include negligence and “the concealment of information about circumstances that pose a threat to the health and lives of individuals.”
https://meduza.io/en/feature/2020/03/23/a-russian-infectious-disease-doctor-went-to-spain-and-then-went-back-to-work-now-she-s-facing-a-coro navirus-infection-and-criminal-charges

- Jag läser på Wikipedia att gränsen mot Kina stängdes 31:a januari 2020. Men vissa restriktioner infördes ännu tidigare. 31:a januari var samma dag som även Italien stoppade flygtrafik från Kina. Både Ryssland och Italien hade fått in smittbärare redan innan 31:a januari. Till skillnad från Italien, så lyckades Ryssland identifiera alla smittbärare, och hejda vidare spridning. Men tyvärr fick Ryssland in smittan västerifrån vid senare tillfälle.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
För lågt kroppsfett och för högt testosteron sänker ditt immunförsvar kraftigt. Om du tog anti-östrogen så än värre då högre östrogen lika med bättre immunförsvar. Anledning mindre kvinnor blir sjuka.
Jag trodde mycket kroppsfett var farligare?
Citera
2020-04-15, 21:00
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Forskarna som tog fram simuleringen ber om att någon skall hitta fel i simuleringen för de hoppas inte det är sant.

Du är välkommen att bidra med din visdom och påpeka felen i simuleringen.

Det är klart, att i det fall vi skall nå 100.000 döda i mitten av maj, så krävs knappt 16% exponentiell ökning om dagen. Vi har nu haft en genomsnittlig ökning på 14,1%. Vi var uppe i väl över 20% tidigare, 23 någonting.
Men den siffran har minskat för var dag i princip, så jag tror inte vi kommer ha den ökningen.

Utvecklingen i Sverige måste jag säga är ganska märklig. Och även om en prognos säger att vi har 100.000 i mitten av maj, och mina prognoser har sagt så, samt ännu värre tidigare, så tror jag inte vi kommer hamna där, eftersom trenden är stadigt att den exponentiella ökningen minskar. Vi har fortfarande en exponentiell ökning, men den minskar för var dag som går.
Vad i helvete som gör det, vet jag inte, eftersom vi knappt har vidtagit några åtgärder, men förutsatt att det inte fuskas något otroligt allvarligt med siffrorna, så verkar det vara så här.

Oavsett vad vi kommer ha i mitten av maj eller inte, så är det kört för oss att ändra det nu. Den historian är redan skriven och vi har facit i mitten av maj, OAVSETT vad vi gör nu och framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Är det bekräftat att Alsing var multisjuk eller är det bara rykten?

Han hade säker sina problem efter ett antal år med ganska kraftig övervikt, men det är ju inte det viktiga!
Att en person dör är fruktansvärt oavsett underliggande sjukdomar osv. Adam hade många år kvar om inte coronan tagit honom.
Detta kanske tyvärr blir ögonöppnaren för alla som inte tar detta på allvar.
Personligen så har jag problem varje dag när jag pratar med folk i min omgivning, dom tycker att jag är en konstig filur som isolerar min familj, handlar hem all mat osv.

Jag tror inte detta är undergången, men man kan fan inte snacka bort riskerna, och jag är inte beredd att ta risken att jag eller någon i min närhet skall dö pga dumhet.
Att det kommer dö kända personer är ju inget konstigt, dom är ju inte odödliga på något sätt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Sluta yra när du anser att det som händer nu är lika med nazismen? Alltså, det skulle nästan vara kriminellt, eller klassas som en störning att ens börja fundera i de banorna. Fullständig galenskap att ens komma på tanken.

Vi har exceptionellt outbildade och okunniga människor inom hemtjänsten.

Dessa är inte ens med i matchen
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Nej, många kommer att smittas oavsett hur lång kurvan är.

Men färre kommer springa runt smittade samtidigt och färre kommer således att dö.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
För lågt kroppsfett och för högt testosteron sänker ditt immunförsvar kraftigt. Om du tog anti-östrogen så än värre då högre östrogen lika med bättre immunförsvar. Anledning mindre kvinnor blir sjuka.

Nix jag är en av dom få reko.

Inga ryska vitaminer eller dylikt. Bara proteintillskott, koffeintabletter och självbehärskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in