2020-04-15, 21:03
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag skulle tro att han var "normalfrisk" som de flesta andra människor runt omkring.. Inga speciellt uppenbara sjukdomar. Folk letar efter "defekter" hos de som dör för att intala sig själva att "jag hade inte dittan och dattan så jag kommer inte drabbas och dö".. Ganska normalt skyddstänkande men inte direkt taget ur verkligheten..

Alla kan smittas och dö..även kärnfriska och normalfriska. Detta såg man redan i kina..Men då skyllde folk i tråden på "luftföroreningarna" "Dolda okända sjukdomar" fel på läkarna, sömre vårdapparat osv.. Folk VILL att de som dör har underliggande sjukdommar även om de inte har det..Ren skyddsmekanism hos de som är paniskt rädda för att dö.

Jag håller med, lite övervikt och diabetes så är det ok att dö av C19 = multipla sjuka är även människor men inte så länge om de har Covid-19.
Fy fan säger jag!
Citera
2020-04-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, nu finns det plats. Inte om antalet smittade och allvarligt sjuka tredubblas.
Det ser inte ut som att det kommer att bli så.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Jag tycker att Sveriges storstäder borde sättas i karantän i två veckor.

Det kommer fler och fler uppgifter om att flockimmunitet inte kommer att fungera på detta virus helt enkelt för att det inte är som andra virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Stockholmsfotbollen drar igång på seniornivå och idioterna på Stockholms fotbollsförbund ser inte till annat än smittspridningen. Att spelare skadar sig i parti och minut och tar upp sjukvårssplatser är inget man tänker reflektera över. För en gångs skull, kanske första gången någonsin, håller jag med Löfvén.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/awxMkd/stefan-lofven-kritisk-mot-stockholmsfotbollen-oansvarigt

Den är igång sen en tid tillbaka. Har ju varit okej att spela träningsmatcher.

Låter ju på dig att benpipor bryts i varenda match.
Har varit tränare i snart 10år. Två stukningar där man behövt besöka vårdcentral är allt jag upplevt.

Så jävla många allvarliga skador skördar inte fotbollen.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Lockdown gör kurvan längre i alla fall.

Ja, men mer hanterbar. Spanien och Italien hade nog önskat att de haft en mycket längre kurva istället för sina megautbrott. Eller vad tror du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jag ser en handfull personer om dagen med munskydd. Det är inte svenskar som bär dessa. Många använder även engångshandskar, främst syrianer och Iranier.
Det är bra. De tänker
Citera
2020-04-15, 21:05
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
På tal om löfven så verkar han precis varit på en remote intervju i aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Jo54PR/lofven-star-fast-vid-svensk-coronastrategi-den-haller

Sista formuleringen han gör går att tolka på många sätt...

Bortsett från att kioskmongot väljer att fokusera intervjun på seniorfotboll i stockholmsområdet , så låter det underförstått på det han säger i slutet att man siktar på att smittan skall plöja igenom det svenska samhället i rask takt.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Att vi dör av andra orsaker än covid i yngre år i precis lika hög grad.
Summa summarum - du kan aldrig vara säker på att inte dö.
Vet att det här kan vara en tuff upptäckt för många, men det behövdes sägas.

Ja men så är det ju.

Den friskaste människan kan dö i en hjärtinfarkt om det vill sig illa. Eller få dödlig cancer osv.

Men det känner nog de flesta till

Dock verkar det vara en missuppfattning hos vissa unga, att de är helt immuna mot corona. Men så är alltså inte fallet. Det är betydligt större risk för de att dö i corona än exempelvis i en flygcrash. Bara för att ta ett exempel.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Kräver knäskador ofta intensivvårdsplatser? Behöver skadade fotbollsspelare ofta sjukvårdplatser övht?

Alla möjliga skador kräver personal. Varför tror du att i stort sett all vård som inte är akut operationer och annat, har ställs in tills vidare? Alla resurser behövs till coronafallen. För övrigt kommer det att bli enorma köer i sjukvården efter detta. Det kommer att finnas ett stor uppdämt behov av all möjlig vård när pandemin ebbat ut.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popll
För övrigt. Var på galleria i stan, Skåne. Många med munskydd mest äldre invandrarmän! Men även yngre och några kvinnor.
Ett föredöme!

Jag ser mer och mer folk med munskydd.
För 4 veckor sen ca 1 per dag
För 3 veckor sen ca 3 per dag
För 2 veckor sen ca 5 per dag
Senaste ca 7 per dag

Bara en sak dessa veckor har haft gemensamt.
Det var i princip BARA invandrare.
Tror det har bara hänt en gång att jag sett en etnisk svensk böra munskydd.
Gissa varför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nonsenssiffror eftersom det bara handlar om antal testade mot antal döda, ju fler testade ju lägre dödlighet och vice versa.
Det är så man får reda på procenten.
Fortsätter Sverige med mer döda går vi snart förbi Spanien.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag kom inte fram till nåt. Den där "studien" som EnergizerBunny länkade till hade 183000 döda i mitten av maj som ett worst case, vilket jag inte ansåg seriöst.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag har inte kommit fram till något? Vad menar du? Länkade bara till en artikel

Som för övrigt låter väl överdriven.

Citerade er båda så att andra kunde följa konversationskedjan.

Länka gärna. Worst case och realistiska siffror bör man ändå titta på.

Italien har väl ca 20k...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in