2020-04-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men är det verkligen polisiärt uppklarat? De har ju ingen GM att fälla nu. Tänker som så att detta är ett fall där man friar i brist på bevis. Inget annat. Vilket jag antar innebär att han INTE är friad från misstankar att det är han som gjort det. De formella misstankarna avskrivs ju - men om man inte lyckas bevisa att det INTE är han, dvs får tag på en ny GM - då kommer han nog alltid vara en mördare i samhällets ögon.

Tror man vet att han är gärningsmannen, men som sagt: vi har oerhört hårda krav på vår rättvisa i Sverige, det är väldigt bra. Hellre fria än fälla.
Men ibland blir det fel. Typ Mats Alm-fallet. Kanske även (Gud förbjude) här.

Om du kunde tänka dig en annan GP än HD/HD - vem skulle du tänka då?
Har själv funderat mycket på det både nu och tidigare.
Ska de utvidga misstankarna så tror jag att de i så fall kommer ge sig i kast med norge-resenärerna. Vad tror du?

Men jag tror ÅH&Co har rätt i sina misstankar. Innerst inne känns det rätt, men det ska också vara juridiskt riktigt.
Citera
2020-04-15, 14:59
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
SD hade 1,5 år på sig att göra bort sig. Det verkade inte hjälpa.
Det har du rätt i.
Citera
2020-04-15, 15:02
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Personen får skjuts av kriminalvård/polis till det ställe han önskar åka till. Antingen hem eller ja vart han nu vill åka

Nej kriminalvården betalar för buss eller tåg till den frisläppte.
Citera
2020-04-15, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Åklagaren Åsa Hiding är förvånad över att den misstänkte 45-åringen har försatts på fri fot.
– Jag har en helt annan uppfattning än tingsrätten i det här, och anser att bevisen räcker för en fällande dom, säger hon någon timme efter att mannen släppts ur häktet.

– Men jag och min kollega Therese Johansson tycker ju att när man ser bevisningen sammantaget, så är det tillräckligt för fällande dom, säger hon.

https://www.na.se/artikel/aklagaren-om-det-stora-bakslaget-i-hjarstamalet-forvanad-ar-det-ratta-ordet

Just det: "bevisen sammantaget"ger en bild som borde vara tillräckligt för en fällande dom. Men den har inte kommit än - och sen blir det garanterat en sväng i Hovrätten, som kan döma helt annorlunda.
Citera
2020-04-15, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kan orsaken vara att polisen vill att han skall ”göra bort sig” ? De lär skugga honom nu.

Ironi till TokerMannen, eller menade du verkligen allvar?
Citera
2020-04-15, 15:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den intressanta frågan är ju på vilka grunder tingsrätten egentligen häktade SD på sannolika skäl i augusti 2019, det kunde ju inte ens åklagaren Åsa Hiding svara på när hon fick frågan. Men förhoppningsvis kommer det väl nu att framgå av domskälen.
Kanske den där okulärbesiktningen av ett par byxor som utfördes av en polisman. NFC skickade ju tillbaka analyserat material i slutet av augusti, bland annat ett par byxor med en för blotta ögat synlig spermafläck som de (NFC) missat. Det låter minst sagt häpnadsväckande men så stod det i NA-referatet från rättegången. Kanske var det det här som i sin tur föranledde insatsstyrkan att utföra en gryningsräd med buller och bång.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-04-15 kl. 15:11.
Citera
2020-04-15, 15:10
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Kan orsaken vara att polisen vill att han skall ”göra bort sig” ? De lär skugga honom nu.

Ja dom är hundra på att han är skyldig men vill att han ska samla mer bevis till polisen.

Polis och åklagare har ingenting med att han blir frisläppt att göra, det är rättens beslut och tyder på att indicierna inte räcker för att få honom fälld och därför ska han inte sitta frihetsberövad.
Citera
2020-04-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det är säkert så men jag VET att GM i det fallet jag skriver om fick skjuts hem. Ids inte tjafsa men uppenbarligen är det ju olika förfaranden hur det går till. F.Ö känns inte denna diskussion som den mest intressanta efter dagens uppgifter om mördarens frisläppande i väntan på (friande) dom
Citera
2020-04-15, 15:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kanske den där okulärbesiktningen av ett par byxor som utfördes av en polisman. NFC skickade ju tillbaka analyserat material i slutet av augusti, bland annat ett par byxor med en för blotta ögat synlig spermafläck som de (NFC) missat. Det låter minst sagt häpnadsväckande men så stod det i NA-referatet från rättegången. Det här i sin tur föranledde insatsstyrkan att utföra en gryningsräd med buller och bång.

Det låter misstänkt likt en efterhandskonstruktion som lite väl mycket av vittnesmålen byggde på.
Citera
2020-04-15, 15:14
Medlem
Lonnrots avatar
Vem vet, SD kanske inte gillar friheten och ber att få bli insläppt i finkan igen...
Citera
2020-04-15, 15:14
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om han blir frikänd lär du få beta honom ett saftigt skadestånd via skatten för tiden i häktet skulle inte förvåna mig om han även får några 10 000 tals kronor extra pga alla skriverier och spekulationer på nätet ex här

Ja, han ser sin chans att tjäna en hacka, han skulle även sälja sin storie till Na, om de nappar är en annan sak.
Citera
2020-04-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Har nog aldrig hänt att KVV kör hem någon om denne blir släppt. Som du skriver så åker de flesta med tillbaka till häktet för att samla sina behörigheter och i vissa fall kan polisen släppa av dig hemma eller hos någon anhörig.

Men skulle tippa på att hans advokat hämtat honom när denne fått reda på att han blir släppt och kör honom dit han önskar, det är väl det sista han kan göra efter han tjänat enorma pengar på sin klient.

Ja att KVV utför hemkörning låter lite för osannolikt. Och nog heller inget som polisen ägnar sig åt, i normalfallet.
Tror nog då mer på att advokaten ordnar taxi, om den släppte önskar hjälp med det.

Citat:
Det har du rätt i.

Brukar ha det.

Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974

Ja nog när någon muckar från straff, men kanske/nog inte när någon släpps mitt i processen.
Är dock osäker.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Just det: "bevisen sammantaget"ger en bild som borde vara tillräckligt för en fällande dom. Men den har inte kommit än - och sen blir det garanterat en sväng i Hovrätten, som kan döma helt annorlunda.

Så du tror alltså nu på en fällande dom från TR? Hade inte du suttit i Ting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in