2020-04-15, 16:02
Medlem
Jag har jämfört Grekland vs Sverige sen det hela började.
Samma antal invånare osv osv greker röker tex mest i Europa och bör ha fuckade lungor.
Grekland hade sitt första dödsfall med 1 dags mellanrum vs Sverige.
Grekland stängde skolor caféer osv osv nu har de lock down som betyder att de får gå ut om de har tillstånd annars böter alla får alltså gå ut på en promenad osv osv handla mat och så. Staten betalar ut 800 euro till anställda så det är förbjudet att sparka folk pga corona för staten betalar ut deras lön.
Grekland har 100 döda och kurvan går ner kraftigt på smittade döda per dag. Sveriges går upp och här har det inte slutat utan summan i slutändan kommer att vara enorm mellan antal döda pga av corona i slutändan. Nu är min fundering vad händer när restriktionerna lättar, kommer man få corona ökning när det händer det är den svåra frågan, sjukhusen IVA har absolut inte haft några problem i Grekland pga att allt har stängts ner och de har superkontroll. De hoppas att något kommer som hjälper coronasmittan självklart inte ett vaccin men ett subtitut som hjälper kanske vädret sommarvärmen osv osv. Kommer det en cocktail som hjälper så har de segrat stort vs Sverige om inte så återstår det att se vad som händer när restriktionerna släpps. Grekland fattigt land vs Sverige och ändå går in och betalar löner vs Sverige som tänker på pengar inga får sägas upp.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull

Såklart är den riktiga siffran om de räknat in allt 400-500 men 120 dödsfall rapporterade idag och Tegnell sa det fattas många siffror ja då vet man att det går åt helvete när han inte ens tvålar in det.

Aj, ja det var inte lite fel du hade där på din gissning. Men det är väl skönt också att det inte dog så många?

Eller är det fel på statistiken? Eller ska vi vänta ytterligare 2 veckor innan vi har ett estonia om dagen i döda?
Citera
Medlem
sannes avatar
Alltså på Aftonbladet svara de så dumt så det finns inte. Var finns forskning som säger att barn inte smittar? Det finns ingen risk för att barnen som får milda symptom drar omkring smittan i samhället, så de som jobbar på äldreboende kan smitta sina äldre sköra äldre. Så dumt.

Citat:
Hej! FHM har hela tiden sagt "det är meningslös" att stänga alla skolor, barn har väldigt milda symptom, men har de tänkt att föräldrar kan bli smittas och bär det till jobbet osv? Vi är många som inte fattar, förklarar gärna.Mimi

Hej, Mimi. Det handlar inte bara om det, utan att skolorna inte driver smittspridningen eller påverkar den nämnvärt, enligt Folkhälsomyndigheten. Det är också skolorna som öppnar upp först i Danmark och Norge nu, det kan vara värt att notera.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Finns det någon evidens bakom att skolbarnen inte påverkar smittspridningen mer än nämnvärt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
Andra länder gjorde rätt från början det gjorde inte Sverige. De andra länderna lyckades bromsa det hela, Sverige skenar. Vi är där de andra länderna var med retriktioner för månader sedan.

Vad är det som skenar? Nya smittade verkar väldigt konstant. Står en skenande häst still?
Citera
2020-04-15, 16:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
WHO (FN) har tillåtit att Kina återigen öppnar dessa djurmarknader. https://www.skynews.com.au/details/_6149426240001

Jag trodde vi verkligen skulle få en diskussion och en omprövning av vårt förhållande till Kina. Men icke sa nicke. Snart i en respirator nära dig.

Ofattbart.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

En överdödlighet på 549 motsvarande 12% högre än medelvärdet. Summan 5206 är rekord för perioden:

Det är 2 % högre än 2018 och relativt hur många som dör totalt varje år (90000) handlar det om små absoluta tal. I vanlig ordning är det ytterst vanskligt att tala om procentuella förändringar under en begränsad tid och förhållandevis små tal med avseende på en längre period (ett år).
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Stänga grundskolan vore ett bra alternativ, redan nu gapar det tomt i klassrummen eftersom vårdnadshavare sjukanmäler som aldrig för...
Det stod i expressen igår att lärare är den största gruppen som är smittade och sjuka. Förklaring lfrån experthåll löd.
"Lärarna smittas hemma"
Så dysfunktionell är information i Sverige.
De utgår från det. Och blir till en sanning några stolpskott accepterar. Inte jag, stolpskott nummer ett🙃
Citera
2020-04-15, 16:04
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast det gjorde väl Löfvén i början? Tyvärr är han inte särskilt pedagogisk eller ens vältalig men jag såg Boris Johnson förklara väldigt väl hur Storbritannien tänkte kring sin taktik under den tiden då den var lik Sveriges.

Jag måste ha missat det Löfven sade. Jag minns bara att det är ett maraton och att tusentals skulle dö.

Jag såg inte Boris Johnsons tal. Men han är definitivt mer vältalig. I vissa lägen är det en fördel.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-04-15 kl. 16:10. Anledning: Stavning
Citera
2020-04-15, 16:04
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Kommer Sveriges vatten ta slut?
Ryktet går.

Har du hunnit ifatt gårdagens nyheter? Det är dricksvattnet som kunde vara hotat eftersom vissa kemikalier reningsverken använder finns utomlands. Att "vatten" skulle ta slut i Sverige är som att säga att luften kommer ta slut i ditt hemland Ryssland. Forskare my ass
Citera
2020-04-15, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imber
Jag önskar att det du skriver är sant men har svårt att se det hända i landet där Tegnell och Carlson har utvalts till enhäldiga härskare..

Det är sant men jag kan inte säga vilken myndigheten det rör sig om men den är en av de största. Jag fick veta att de ställde frågan vad det skulle innebära för myndighetens anställda om skolorna stängde. De kanske gör sånt på rutin, vad vet jag? Om de nu förbereder sig för att stänga skolorna i veckan eller bara skissar på plan D har jag ingen aning om.
Citera
2020-04-15, 16:05
Medlem
sannes avatar
Några / någon som gör något iallafall, även om det är sent. Där ser man att smittan drar in på äldreboenden, mörkertalet för alla äldreboenden där inte facket infört skyddsstopp borde vara monumental.

Citat:
Anledningen till fackförbundets skyddsstopp ska vara att arbetsgivaren, det vill säga Uddevalla kommun, inte ger de anställda tillräckligt skydd. Det handlar enligt förbundet om brister i skyddsutrustning för arbete med äldre på boendet som misstänks ha smittas av coronaviruset.

Det innebär i praktiken att inga fackanslutna på äldreboendet får arbeta.

– Ingen personal får utföra arbetsuppgifter där skyddsombudet anser att det inte finns tillräckligt med skyddsutrustning. Det är för att säkra personalens liv och hälsa, säger Skarsjö till Bohusläningen.

https://www.expressen.se/gt/facket-infor-skyddsstopp-pa-aldreboende-i-uddevalla-/
Citera
2020-04-15, 16:06
Medlem
Mr-skalmans avatar
Cirka två veckor till valborg tror vi parkerna blir fyllda med festande människor? Några majbrasor tror jag inte blir av eftersom det ofta är idrottsföreningar som ordnar sånt.
Omöjligt att förbjuda valborgsfest i stadsparken: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kommunen-om-valborg-stanna-hemma
//Skalman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in