2020-04-15, 15:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror att man sa på en presskonferens att i princip 100% av de som låg på IVA för just covid19 låg i respirator.

På en vanlig avdelning kan man få syrgas med mask.

Kan hända att det är så men samtidigt har de väl en annan övervakning av patienten på IVA.
Kanske är det lite annorlunda nu under corona krisen
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
... Och tänk om folk kunde fortsätta med det nya tänket sen - att ALDRIG gå till jobbet sjuk och smktta kunder och kollegor! Förstår inte vad slavtänket kommer ifrån. Alla får vara hemma sjuka.

Däremot var det ett jävla misstag med att ta bort tvånget från arbetsgivare. Förr kunde de bara kräva sjukintyg från sjunde dagen. Och ta bort karensdag var också idiotiskt. De som har det sämst ekonomiskt och behöver den där tusenlappen kommer gå till jobben sjuka ändå. Ta bort karensdag för alltid! Så som det ska vara i ett modernt samhälle.
Ja, det är kul nu när man får höra från andra hur de ser till att hålla sig hemma om de känner sig dåliga. De ger sig själva nästan en ryggdunk... Inte konstigt att det tamejfan alltid är något som går på samtliga arbetsplatser när folk envisas med att sprida skiten till andra. Hoppas folk inser detta nu och inte kommer till jobbet om de känner sig dåliga i fortsättningen. Speciellt i skolor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Frågan du måste ställa dig är: Hur många eftersläpningar från igår rapporteras om ett par dagar.

Det vet varken du, jag eller FHM. Men vi vet att antalet dödsfall för en dag blir säkrare ju mer tid som går och efter en vecka är eftersläpningen i princip noll. Det är det som folk inte verkar förstå. De som menar att denna eftersläpning skulle vara något som FHM lägger in bara för att mörka något är ju helt vansinniga.

Sen tycks folk heller inte begripa att dödstalet är fasförskjutet flera veckor bakåt mot antalet konstaterat smittade och varför det är viktigast för stunden att titta på konstaterat smittade eftersom det visar den närmaste tiden fram och hur det går för oss. Det som har hänt har hänt och det kan vi inte ändra på, vi kan bara blicka framåt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag måste säga att det inte känns bra alls med dödstalen. 170 idag, vilket alltså är främst att staplarna för tidigare dagar fylls på.

Men tittar man fram till stapeln för 8/4, så är den nästan 100 nu. Man ser ingen som helst nedgång fram dit, och sen är det solklart att påskhelgens massiva eftersläpning är det som gör att det dyker. Tvärt om så kommer det säkert att fortsätta att fyllas på minst 20 fall till stapenn den 8/4 de kommande dagarna. Det som då avtecknar sig är en bild av exponentiellt stigande siffror.

Varför frågar inte någon Wallensten om vad det är han ser i siffrorna som skulle innebära en avmattning. Det känns så oseriöst att bara stå och "ana en minskning".

Tvärt om så har det hela tiden varit att en viss dags stapel till sist har blivit fylld så att den blir något högre än det antalet nya dödsfall som rapporterades den dagen. Så jag fattar inte vad som skulle se ljust ut i dessa siffror.
Om dagens stapel (15/4) till sist fylls på till 170 döda, så innebär det att vi nu har fler döda per dag än Italien någonsin hade när de hade det som värst (räknat per capita).
Citera
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenka2000
Nu har man sagt i 3 veckors tid att det går ner eller att kurvan plattas. Dom kan lika gärna träna en apa att hålla presskonferensen. Kommer dom hålla på i 2 månader framöver att säga att det håller på att gå ner?

Fast nu ljuger du. De har inte alls sagt så i tre veckor.
Citera
2020-04-15, 15:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Haha ja kör igång! Låt relativiseringsfesten börja!!
Varför frågade du inte om svält, cancer, mord eller ett fiskben i halsen för?

Därför att det var du som relativiserade med följande:

Citat:
Säg mig min vän den där influensan du talar om- hur många dödar den per säsong?

Det är att fullständigt visa sin ignorans över människor (uteslutande gamla) som dör varje säsong.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Din dumma idiot dör mycket fler i afrika i svält om dagen än bara 100st i sverige i covid-19 sug min sura
Och vad har det med corona att göra att fler dör i svält. Då får de väl sluta föda barn om de har det så fattigt. Jämför inte päron och äpplen.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Jag tror det handlar om en medveten strategi. Genom att inte medverka så mycket i medias rapportering så distanserar sig Löfven och andra i regeringen från ansvar i ett senare läge.
Då kan man till sitt försvar hävda att man bara följde FHM's rekommendationer, att vi inte har ministerstyre och att ansvaret ytterst vilar på våra myndigheter. Smart om man vill sitta kvar i regeringsställning men oerhört cyniskt och maktfullkomligt.
Den analysen delar jag också. De gömmer sig bakom "experterna" för att kunna distansera sig om utfallet i Sverige skulle bli desto mer graverande än för våra grannländer.

Jag är inte nämnvärt förtjust i Trump men han står i alla fall och tar emot ett bombardemang av tuffa frågor från medier som inte är direkt välvilligt inställda gentemot honom. Löfven skulle på sin höjd ta emot lite beskedliga frågor som skulle stryka honom medhårs svenska medier.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Tycker inte det ser bra ut alls:

Apr 15 antal döda: 1220
Apr 07 antal döda: 618
Apr 02 antal döda: 307
Mar 30 antal döda: 167
Mar 26 antal döda: 78

Illavarslande, speciellt när de stör ut nya döda på tidigare staplar.
Citera
2020-04-15, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag måste säga att det inte känns bra alls med dödstalen. 170 idag, vilket alltså är främst att staplarna för tidigare dagar fylls på.

Men tittar man fram till stapeln för 8/4, så är den nästan 100 nu. Man ser ingen som helst nedgång fram dit, och sen är det solklart att påskhelgens massiva eftersläpning är det som gör att det dyker. Tvärt om så kommer det säkert att fortsätta att fyllas på minst 20 fall till stapenn den 8/4 de kommande dagarna. Det som då avtecknar sig är en bild av exponentiellt stigande siffror.

Varför frågar inte någon Wallensten om vad det är han ser i siffrorna som skulle innebära en avmattning. Det känns så oseriöst att bara stå och "ana en minskning".

Tvärt om så har det hela tiden varit att en viss dags stapel till sist har blivit fylld så att den blir något högre än det antalet nya dödsfall som rapporterades den dagen. Så jag fattar inte vad som skulle se ljust ut i dessa siffror.
Om dagens stapel (15/4) till sist fylls på till 170 döda, så innebär det att vi nu har fler döda per dag än Italien någonsin hade när de hade det som värst (räknat per capita).

Precis. Det är ju bara att se hur det ökar per vecka.

Citat:
+136 döda idag vilket är en redig ökning mot igår vid samma tidpunkt då det var +120 (blev +133 mot kvällen).

Förra veckan den 8 april hade vi 696 döda (total summa från 3 veckor) och idag har vi 1220 döda (15 april). Så på en vecka har det ökat med 524 döda vilket är en ökning med 75% ökning på en enda vecka.

https://c19.se/

Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Tycker inte det ser bra ut alls:

Apr 15 antal döda: 1220
Apr 07 antal döda: 618
Apr 02 antal döda: 307
Mar 30 antal döda: 167
Mar 26 antal döda: 78
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Fast nu ljuger du. De har inte alls sagt så i tre veckor.

2 och en halv vecka då. Ursäkta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Kan någon berätta för mig hur många man testar dagligen i Sverige idag?

Hur kan man med dessa data se det positivt om man inte testar tillräckligt? Bättre att utgå från antalet döda istället som stiger markant.

Känns som allt de gör är att försöka förminska allvaret för att inte sprida oro.

Dödsstatistiken speglar smittläget för typ 3 veckor sedan. Om smittspridningen saktar in nu, kommer det att märkas på dödssiffrorna om några veckor.

Därför är det bättre att följa statistiken för smittade. För de av oss som inte följer detta i syfte att frossa i dödstalen alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in