2020-04-15, 14:57
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Bubblade den storyn upp till ytan igen, var har du läst detta?

Det har jag läst i tråden. Någon länkade en artikel.
Citera
2020-04-15, 14:57
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Exakt hur många dagar är dödstalet utspritt på? Du som vet.
Ja titta här för de exakta dödsdagarna av de som rapporterats, finns säkerligen fler eftersläpning som kommer att fylla på lite bakåt imorgon och fredag.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-04-15, 14:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det har jag läst i tråden. Någon länkade en artikel.
Jepp, det har skrivits om detta tidigare, men ingen kan ange var man har läst om det.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej, man har främst testat de som söker vård. Alla läggs inte in på sjukhuset.
Jag tror att våra gamla på våra hem och med hemtjänst har sökt vård på sjukhus i väldigt liten omfattning.

Nu råkar jag ha tillförlitlig information att de som dör i hemmen utan att ha varit på sjukhus inte räknas in då man inte testar döda och således inte kan registrera dem för COVID-19.

Det är den stora tragedin i detta. Ren skandal, så hans hemmakokta diagram är helt värdelösa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Är ni sura nu alla domedagsprofeter när kurvan är plan och knappt några döda?

Hahahah det är så kul med såna som du. Det är klart du tycker 100 pers om dagen är lite.
Du måste höra; ETT TUSEN MILJONER DOG NUUU WOWOWO BOOM KRASCH!! För att du ska reagera.
100 pers om dagen är extremt mycket för lilla pyttesverige och i nästan inget land i världen dör så många per capita om dagen just nu.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja det känns verkligen hoppfullt! Det gäller bara att folk fortsätter att vara försiktiga och inte börjar slarva med att gå till jobbet småsjuka, så kanske det vänder snart.
... Och tänk om folk kunde fortsätta med det nya tänket sen - att ALDRIG gå till jobbet sjuk och smktta kunder och kollegor! Förstår inte vad slavtänket kommer ifrån. Alla får vara hemma sjuka.

Däremot var det ett jävla misstag med att ta bort tvånget från arbetsgivare. Förr kunde de bara kräva sjukintyg från sjunde dagen. Och ta bort karensdag var också idiotiskt. De som har det sämst ekonomiskt och behöver den där tusenlappen kommer gå till jobben sjuka ändå. Ta bort karensdag för alltid! Så som det ska vara i ett modernt samhälle.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Totalt antal fall
11996
En vecka sen: 8571
Totalt tillfrisknade
536
Nya igår: 93
På sjukhus
2144
varav IVA: 524
Nya fall idag
441
Igår: 507
Totalt dödsfall
1217

Och säger FHM att dom ser en ljusning, jag känner inget annat än avsky mot dom och hoppas innerligt att dom drabbas av viruset och avlider i en plågsam död i ensamhet.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man har upp till nyligen - om man inte gör det fortfarande - bara testat fall som läggs in på sjukhus.

Enl. FHM!

Så där faller hela hans statistik.

I början testade man bredare, eftersom det då fortfarande var relevant med smittspårning.

Nu testar man de som behöver vård, inte bara de som läggs in på sjukhus.
Citera
2020-04-15, 14:59
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Statistiken över antalet nysmittade av coronaviruset pekar mot en bestående nedgång. Med knappt 500 fall under det senaste dygnet är totalt antal bekräftade smittade uppemot 12.000 i riket.

Kan någon berätta för mig hur många man testar dagligen i Sverige idag?

Hur kan man med dessa data se det positivt om man inte testar tillräckligt? Bättre att utgå från antalet döda istället som stiger markant.

Känns som allt de gör är att försöka förminska allvaret för att inte sprida oro.
Citera
2020-04-15, 14:59
Medlem
gabrielle2s avatar
Men å vad bra det går för Sverige INTE.

Pratade nyligen med en chef i en kommunal verksamhet.
Frågade honom hur de hanterar det hela.
Har ni skyddskläder på ställen du är chef över, hur gör man med personals säkerhet, vad gör ni med brukaren som är sjuk och hur gör ni för att undvika att smittan förs vidare till andra brukare.
Skyddskläder består utav duschförkläden, dvs tunna plastförkläden, munskydd, samt egengjorda plastvisir.
Brukaren får vara i sin egna lägenhet.
Sjuka brukare vanlig behandling.

Personalen måste utgår från att alla är smittade och handla därefter. Annat kan man inte göra.

Skulle man kunna hantera det här på ett bättre sätt, tänker jag ?
Smittan finns ju redan eftersom det från början uteblev direktiv.
Citera
2020-04-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det förstår jag också, däremot så använder han samma sätt att prata på när han pratar om antal döda. "Det är en viss ljusning" fast all data de extrapolerar med eftersläpningen visar på allt annat än "ljusning".

Den ljusning de pratar om handlar om att det ser ut som att ökningstakten på nya smittade verkar sjunka, vilket kan tyda på att kurvan är på väg att plana ut. Men att det är för tidigt att ropa hej ännu så länge vilket de har varit tydliga med.
Citera
2020-04-15, 15:00
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Hmmm... var inte de 18 utan avlidendatum inräknat i totalen?
Då är de ju ännu fler döda
Ta inte detta på fel sätt, men många fler kommer att dö innan detta är över.
De 18 saknade fallen ger i snitt 4 per dag under påsken som skall fördelas ut på rätt dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in