2020-04-15, 13:28
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har hela tiden trott att den här svenska "strategin" som de styrande antagligen har valt p.g.a. ekonomiska hänsynstaganden kommer att bli betydligt dyrare för landet i längden.

En tids nedstängning kostar mindre, ger färre döda och är bättre.
Rent nationalekonomiskt är döda äldre lönsamt.
Citera
2020-04-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanEElugnFattaDuu
Usch vilka påhopp. Jag sa ju att jag inte vill prata politik här inne då det är OT men du likt en narcissist måste påtvinga mig din åsikt och "lära" mig. För övrigt blev du exempel på vad jag intiellt påpekade, tack.

Politik är ofrånkomligt eftersom vård och beredskap är eftersatt pga marknadsliberala reformer och smitta spridits pga öppna gränser.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det här är verkligen bevis på att globalism och den fria marknaden inte fungerar i en kris. Sverige har inga lager, inga inköpare från socialstyrelsen som köper in ens knappt till vården. Vi har en justerande myndighet som säger att vi svenskar inte klarar att ta på sig mask (avancerad) när man frågar om inte alla i befolkningen ska ha munskydd. Det är helt klart en indikation att Sverige monterat ner nästan all industri, all export (förutom bilar) och bara satsat på snabba utväxlingar som fastighetsägare som kan tjäna multum på nyrenoverade lyxbostadsrätter. Det hjälper inga i kristider.

Man har slutat att satsa på investeringar. Jag har själv sagt länge att Sverige kunde varit långt fram gällande miljöteknik. Man har istället satsat på cykelbanor och elcyklar. Ja detta är off topic så jag slutar där.

Ändå så tycker 60% av Sveriges befolkning att regeringen sköter det här på ett bra sätt (enligt Aftonbladets undersökning igår).

Är dagens svenskar bara ett gäng dumknullade Netflixzombies?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Man vill försöka rädda liv, precis som tanken är med hastighetsbegränsningar och förbud mot droger.
Nedstängningarna är för att kunna öppna upp snabbare, högst tillfälliga.

Ja exakt. Det är därför jag tror att Sveriges lador kommer var rätt tomma efter denna pandemi.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Problemet med en person som Tegnell är att ju mer kritik han får desto mer kommer han att hålla på sin strategi, kommer bli någon form av personlig prestige för hans del.

Ja han, FHM och även regeringen som ytterst är ansvariga.
Citera
2020-04-15, 13:30
Medlem
karmamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Okej, jag kanske missförstod. Du skiter alltså inte i att våra äldre dör som flugor utan adekvat vård och försöker inte förminska det faktumet? Förstår jag dig rätt då?
Nej inte på något sätt. Vad jag menar är att den uträkning du presenterar kan vara felaktig då det kan finnas fler variabler att ta hänsyn till. Jag önskar att alla får vård.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
29,56 procent. Exakt...

Nä, men visst det är ju alltid en risk eftersom dem ska stå nära dig. Men inget jag hade oroat mig för. Folk går på mottagningar som vanligt. Tänk om Stomi eller Diabetesmottagningen hade behövt använda masker och skydd. Herrejävlar vad det hade gått åt masker varje dag.

Ok,varför jag är orolig är för min kropp skulle inte klara av att bli sjuk med covid-19.
O andra sidan, får jag inte behandling så försämras mitt immunförsvar ännu mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hur går det med de där antikroppstesterna?

Helvete vilken tid allting tar. De har sagt ”det kommer nån gång i veckan eller nästa vecka” i tre veckor nu.

Dom hade ju testat 200st inom hemtjänsten i Stockholm. 15% hade antikroppar
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman

Jag tror inte ens vänstertrollen i tråden på riktigt tycker att Tegnell är duktig / att Sverige har en bra "strategi" - utan de har helt enkelt märkt att många flashbackmedlemmar ogillar skarpt Tegnell och hans/regerings "strategi", så därför måste de helt enkelt ta dessa i försvar för att flashbackmedlemmar generellt är överrepresenterade gällande höger/SD

En mycket bra iaktagelse och vad det nog egentligen handlar om för vänstertrollen som organsierat trollar trådar och ska sätta sig på tvären mot "högern" som egentligen är folk som inte följer flocken och har egen tankeverksamhet och egen identitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Antagandet bygger på att vi kommer att nå folkimmunitet snabbare än länder som stängt ner sitt land. Alternativet är att ha en nedstängning tills vaccin kommer befolkningen tillhanda om minst två år och det kommer att ta död på betydligt fler människor, dvs medicinen för större biverkningar än positiva effekter. Om det skulle visa sig att vi inte blir immuna mot sjukdomen genom att genomlida den kommer vi heller inte bli immuna av vaccin, och då gäller ovanstående i ännu högre grad.

Har du räknat på flockimmuniteten?

60% smittade behövs
Av dem får 80% mild sjukdom, 20% svårare där många av dem behöver sjukhusvård, 1-2% dör.

6 000 000 behöver alltså bli smittade. Resten lämnar jag till dig att räkna ut.
Vi kommer inte nå flockimmunitet ens det här året.
Citera
2020-04-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dom hade ju testat 200st inom hemtjänsten i Stockholm. 15% hade antikroppar

15%?

Kul...
Så mycket för flockimmunitet.
Citera
2020-04-15, 13:31
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Det kan starkt misstänkas att Cecilia Söderberg Naucler drabbats av någon form av psykos tbh. Hon har publicerat egna prognoser över IVA-behovet som visat sig vara skrattretande felaktiga och hon har urskiljningslöst delat all kritik mot FHM på sociala medier, detta till den grad att hon började dela artiklar från ryska propagandaorgan vilket hon till slut fick be om offentlig ursäkt för.

Trots det höga tonläget har hennes egen institution inte inkluderat henne i någon av expert- eller resursgrupperna för stöd under Covid-19

https://medarbetare.ki.se/ki-etablerar-resursgrupper-for-stod-under-covid-19-pandemin?_ga=2.24175162.1229485182.1586943929-211 5549140.1586943929

Ett nystartat propagandakonto från psyops har talat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in