2020-04-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är tack vare att de har haft en nedstängning i 4-5 veckor och därigenom tryckt tillbaka viruset, som de kan börja öppna upp.
Jag förstår inte, vad är det som har hänt egentligen under de här 4-5 veckorna?

Danmark har ju fler fall av covid19 när skolorna öppnar, än de hade när skolorna stängdes? Hur kan fler smittade barn göra att smittspridningen går långsammare?
Citera
2020-04-15, 13:04
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Vi kommer inte att få flest döda per capita i slutändan. Vi kommer snarare att ligga bland de lägsta. Det är tydligt om man faktiskt förstår Sveriges strategi.

Sveriges strategi.
Göra ingenting. En hel myndighet som FHM med en massa anställda, när en världsomspännande epidemi drabbar oss, när det är meningen att det är de som ska ta hand om situationen, då är deras order - gör ingenting. Bara vänta.
Undrar vad vi då ska ha det där FHM till öht. Vänta och göra ingenting hade vi klarat även utan dem.
Citera
2020-04-15, 13:05
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men dom kan ju inte bara sitta och hitta på åtgärder för att framstå som handlingskraftiga. I det här fallet behövs verkligen stöd av experter för en svetsande statsminister är inte nödvändigtvis akademisk expert på matematiken som beskriver epidemier etc. Så det är klart att FHM får en tung roll.

Att det sen finns andra självutnämnda experter som tycker att just deras åsikter är tusen gånger bättre, det kan man inte hjälpa. Många vill nog bara synas och är sura för att de inte får den uppmärksamhet de tycker de förtjänar. Eller spritt språngande galna och tar i och skriker och skäller for de vet ju bäst - tycker de. Fastän det kanske fanns skäl att inte ta med dem i en expertgrupp ... Men, då fixar de sin egen. Som de refuserades salong ungefär.

Men i tider av kris så måste landets ledning vara synlig och givetvis måste de lyssna på myndigheter och experter men de måste också lyssna på vad WHO och utländska experter säger och ta in andra länders bedömningar.

Den tyske journalisten ställer samma fråga på alla presskonferenser men får inget svar.

Om vi ska välja en annan väg än andra europeiska länder så måste regeringen förklara varför vår väg är rätt väg.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanEElugnFattaDuu
Med tanke på hur han blev grillad igår och höll på flippa ut med sina lögner och arrogans plus att han nog drabbats av corona (karma bitch!) så lär han nog vara borta... permanent.
Han har nog bara valt en tv-intervju någonstans istället och är säker tillbaka i morgon igen, tyvärr.
Men visst var han obekväm igår.
Så tråkigt att ingen av våra svenska medier går på lite hårdare och ställer riktiga frågor.
TV4 tog upp de med de 22 forskarna men han behövde ju inte svara.
Utländsk media är de som i alla fall försöker medan den svenska bara nöjer sig med hans kurvprat sen flera veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Om du jämför den alarmisten som du säger, och det som nu händer. Om du har minsta medmänsklighet skulle du hellre velat ha en alarmist om du hade en enda anhörig eller vän som ligger ensam och dör med morfin och svåra andningssvårigheter. Det är oerhört dramatiskt, att inte få luft. Prova själv genom att andas genom ett sugrör.

Det är klart alarmister - som jag kallar människor som räknar med det värsta men hoppas på det bästa. Såna människor skulle det behövas mer av.
Även när det gäller ekonomi?
Citera
2020-04-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Jag skrev i inlägget du citerade att det inte finns data som avgör åt det ena eller det andra hållet, så varför frågar du efter fakta? Matematiska modeller i all ära, men om kartan och terrängen inte stämmer överens är det terrängen som gäller. Det finns ingen matematisk statistiker som vågar hävda att det kan spå framtiden in extenso. De är i hög grad medvetna om fjärilseffekten.

Det finns väl visst data som påvisar tillväxt? Folkhälsomyndigheten presenterar den dagligen veckodagar.

Nej det finns ingen som kan förutspå framtiden, men när det sitter människoliv som insats så är det få som vågar riskera ett optimistiskt utfall utan att agera, så som det du förespråkar just nu.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Minst 44% av personer över 70 år sorteras bort:

Helt väntat med Sveriges "strategi".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Viruset hade orsakat en inflammation i hjärtat. ”Extremt ovanligt”, fick han höra från läkarna.

Nyligen fick landet ett av Europas yngsta dödsoffer, en 12-årig flicka. Fallet har skakat landet, precis som sjuksköterskan 30-åriga Isaura Castermans död.

– Isaura var helt frisk, hon var en kvinna utan medicinsk historia. Bortsett från lite knäsmärta har hon aldrig haft några problem, säger han om chocken till tidningen.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/friska-sjukskoterskan-isaura-30-dog-hemma/

Detta virus visar gång på gång att det inte är att leka med!
Citat:
Ursprungligen postat av piolek
Hjärtmuskelinflammation kan du få av vanlig influensa också.
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Men en timme senare fick han beskedet att Isaura var död. Viruset hade orsakat en inflammation i hjärtat. ”Extremt ovanligt”, fick han höra från läkarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det ovanliga i det här fallet är väl att hon avled? Att dö av hjärtmuskelinflammation är extremt ovanligt. Oftast idrottare som tränar när de är sjuka/har en pågående hjärtmuskelinflammation. Skulle tro att survival rate ligger på ca 99%. De flesta återhämtar sig fullt ut.

Åkte själv på en hjärtmuskelinflammation för ett par år sedan. Detta utan att ha varit sjuk eller visat några symptom. Läskigt. Återhämtade mig fullt ut dock.
Hela den här intervjun med en läkare från Wales är sevärd. Pratar om unga friska på intensiven bland annat.

6:25 börjar han prata om vad man dör av och hur man dör. Han berättar att ”leading cause of death” är myocarditis. Hjärtmuskelinflammation.

Enligt läkaren så kommer detta sent i sjukdomsförloppet. När man börjar tillfriskna så kan hjärtat ändå inte klara av virusets påfrestning och sluta fungera. Så extremt ovanligt verkar det inte vara.

https://youtu.be/ejlbCmRJMW4
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karmaman
Vad är det här för idiotisk uträkning? Beror ju helt på vilka kluster inom samhället som drabbats och hur de drabbats.

Jag hoppas någon som står dig nära blir utsorterad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Antal döda per dag har stadigt stigit, före påsk låg vi på 40 st om dagen trots eftersläpningar, nu ligger vi på 60 st om dagen( egentligen mer).
Sen försvinner det i bruset eftersom Tegnell kallar alla siffror för stabila oavsett hur de utvecklas.

Vet faktiskt inte vad du snackar om.
Jag pratade om faktiska siffror från regionerna.
Blanda inte in Tegnell. Det var inte han jag diskuterade..
Var glad att det ser lite ljusare ut än väntat istället.
Jag säger inte att det är bra siffror, men mindre mörka än jag föreställt mig iaf.
Citera
2020-04-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Ett intressant inlägg, med tanke på vår tidigare diskussion. Hur gör du då själv?

Presentera din data så kan vi diskutera sen, jag har förklarat för dig åtskilliga gånger nu hur en exponentiell funktion fungerar att svara "bähene det finns inget som säger det är så" är inte att presentera fakta.
Citera
2020-04-15, 13:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När det gäller äldreomsorg är kommunen alltid huvudman men kan överlåta det operativa ansvaret (skötseln) på en extern part.

Regleras i kommunallagens 10 kapitel.

Tack för svar Beaver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in