Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Jag tycker det är skandal att personal på äldreboenden och vårdinrättningar går förkylda till jobbet och hostar på patienterna även när det är vanlig influensa. Att jag tycker det är ännu värre nu beror på att detta virus än så länge är nytt och ganska okänt. Vi vet inte med säkerhet hur detta slutar och FHM:s slappa "det går nog bra"-attityd stör mig. De litar uppenbarligen (oavsett förnekanden) på "flockimmuniteten" trots att vi ännu inte vet i vilken omfattning folk verkligen blir immuna. Kort sagt - de chansar, och det tycker jag är upprörande.
Det finns mycket att ha synpunkter på när det gäller brister inom omsorgen. Hur tycker du att de ska göra när de inte har personal som räcker till för att möta omsorgsbehovet exempelvis vid sjukfrånvaro?
Det är knappast FHM:s fel att omsorgen har problem med att bistå de äldre med en trygg och säker miljö. Uppenbarligen hörsammade flera boenden i landet inte uppmaningen om att skydda de äldre och lät anhöriga komma på besök trots att det klart och tydligt framgick att detta var olämpligt.
Citat:
Nej, men jag anser att det var en överdödlighet i april. Har du en stor puckel av döda i april och sedan låga dödstal resten av året, som "kompenserar" puckeln, så har ändå ett antal människoliv kortats med ett antal månader.
Absolut, men då bör man inte kalla det överdödlighet. Dock tror jag att de flesta som dog gjorde det för att äldreboendena hade bristande rutiner och helt enkelt struntade i uppmaningen att skydda de äldre.
Citat:
Det största felet med det sättet att resonera är att vi inte gärna kan sitta till april 2021 och göra ingenting i väntan på statistik. Vi är i ett läge där man behöver fatta snabba beslut baserat på ofullständiga data och på information som är både knapphändig och motstridig. Att i det läget göra så lite som möjligt och hoppas på det bästa, baserat på optimistiska prognoser och välvilligast möjlig tolkning, det förefaller mig dumdristigt. Men vi får väl hoppas att det i slutänden visar sig att Tegnell & co hade rätt och jag fel. Jag är villig att ödmjukt be om ursäkt för pessimism och felaktiga prognoser i utbyte mot att tusentals människor slipper kvävas till döds. Mitt debattego är såklart rätt betydelöst i jämförelse med människoliv.
Fast grundregeln måste väl ändå vara att alla alltid gör så gott de kan? Problemet blir ju om det exempelvis saknas vårdplatser för att sjukvården nedmonterats under lång tid. Jag tycker att det har försökts ganska bra med att upprätta tillfälliga vårdplatser så snabbt som möjligt för att uppväga detta.
Sedan är det ju en annan sak, som väl inte förbigått dig, att en hel del beskriver katastrofscenarier med extremt höga kommande dödstal. De har ingen egen roll i arbetet och gör det bara här i tråden för att få utlopp för sin avsky över Sverige. Det är dessa som ska bemötas med att en överdödlighet inte kan mätas förrän året är slut.