2020-04-15, 10:10
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Snor denna tråd.

Min gamla grill körde sin sista runda igår och jag tänker sticka ut och köpa ny idag. Är det någon som har några riktigt bra råd? Jag är öppen för både kol och gasol men vill inte spendera mer än 10k.

Alla råd mottages tacksamt.

Jag förespråkar helt klart en av varje, en gasol för snabbt vardagsgrillande och stor klotgrill för lite mer inspirerat grillande.

Jag skulle nog satsa på Weber Q3000-serien för gasol, snabb, bra grillgaller, större grillyta än man tror. Perfekt för att bränna på några burgare eller typ komplementsgrilla grönsaker när man långkör något på kolgrillen.

På kolsidan skulle jag nog försöka gå upp på en Weber 67 One Touch, 57 räcker för det mesta men om man är många eller vill köra långköra med indirekt grillning är 67:an grymt fin.

Med denna uppsättning är du redo att möta grillsäsongen.

Om du lyckas hitta nåt fräscht beggat är det ju toppen, kanske kan du då klämma in en rök i din budget också....

Detta är inte grillarna som ger mest bling-bling på terrassen men de är ändamålsenliga och håller i MÅNGA år.

Jag har själv en Q2200, 57 One Touch och hemmabyggd rök. Dessa är bra men den extra effekten som de dubbla brännarna i Q3200 ger skulle vara fint att ha...
Citera
2020-04-15, 10:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Jag förespråkar helt klart en av varje, en gasol för snabbt vardagsgrillande och stor klotgrill för lite mer inspirerat grillande.

Jag skulle nog satsa på Weber Q3000-serien för gasol, snabb, bra grillgaller, större grillyta än man tror. Perfekt för att bränna på några burgare eller typ komplementsgrilla grönsaker när man långkör något på kolgrillen.

På kolsidan skulle jag nog försöka gå upp på en Weber 67 One Touch, 57 räcker för det mesta men om man är många eller vill köra långköra med indirekt grillning är 67:an grymt fin.

Med denna uppsättning är du redo att möta grillsäsongen.

Om du lyckas hitta nåt fräscht beggat är det ju toppen, kanske kan du då klämma in en rök i din budget också....

Detta är inte grillarna som ger mest bling-bling på terrassen men de är ändamålsenliga och håller i MÅNGA år.

Jag har själv en Q2200, 57 One Touch och hemmabyggd rök. Dessa är bra men den extra effekten som de dubbla brännarna i Q3200 ger skulle vara fint att ha...

Tack Purre, det blev en Weber Genesis II E-310, jag kommer nog att göra som du föreslog och köpa en kolgrill också.
Citera
2020-04-15, 11:43
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Tack Purre, det blev en Weber Genesis II E-310, jag kommer nog att göra som du föreslog och köpa en kolgrill också.

Svärfar har en tidigare variant av den sedan många år, bra grill!

Viktigt när man köper gasolgrill är vilket galler den har, det ska vara gjutjärn som kan hålla lite värme, din nya grill har just det.
Citera
2020-04-15, 11:44
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP

Svärfar har en tidigare variant av den sedan många år, bra grill!

Viktigt när man köper gasolgrill är vilket galler den har, det ska vara gjutjärn som kan hålla lite värme, din nya grill har just det.

Ja, just gjutjärn var ett skallkrav när jag letade.
Citera
2020-04-28, 09:00
Medlem
Någon som har erfarenhet med Dangrill gasogrillar ? Förefaller som ett bra alternativ till Weber men finns inte så mycket information att hitta på.
Citera
2020-05-01, 09:50
Medlem
TrueCs avatar
Vilken grill köper man?

Grillsäsongen är officiellt här, och i år blir man nog mestadels hemma, så nu är det dags att uppdatera gammelhärket.

Kikar lite på weber q3200, gillar när det är enkelt men bra, har fått best i test. Annars Genesis II , men då är det upp tre tusen i pris, och vad får man , egentligen? Är ju ingen superkock, det handlar ju om hamburgare, spett, och nån köttbit.

Att jag kikar mest på weber är för att jag läst om att många andra har problem med reservdelar, men jag är öppen för förslag!

Dela gärna med er av era erfarenheter.
Citera
2020-05-01, 10:11
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Grillsäsongen är officiellt här, och i år blir man nog mestadels hemma, så nu är det dags att uppdatera gammelhärket.

Kikar lite på weber q3200, gillar när det är enkelt men bra, har fått best i test. Annars Genesis II , men då är det upp tre tusen i pris, och vad får man , egentligen? Är ju ingen superkock, det handlar ju om hamburgare, spett, och nån köttbit.

Att jag kikar mest på weber är för att jag läst om att många andra har problem med reservdelar, men jag är öppen för förslag!

Efter att gått igenom ett gäng grillar dom Sista 25åren så har jag också landat i Weber, dyra men hög kvalitet och bra tillgång till reservdelar.
Ville ha lite större grillyta så förra året köpte jag en Genesis II 315, det var dyrt men jag anser att den var värd pengarna.
Citera
2020-05-01, 10:19
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Efter att gått igenom ett gäng grillar dom Sista 25åren så har jag också landat i Weber, dyra men hög kvalitet och bra tillgång till reservdelar.
Ville ha lite större grillyta så förra året köpte jag en Genesis II 315, det var dyrt men jag anser att den var värd pengarna.

Ja en fin en det där. Är den enkel att rengöra? Det ska vara enkelt att hantera grejerna, det är lite A-O för mig!
Är det storleken som skiljer på 315 och 310?
Citera
2020-05-01, 10:22
Bannlyst
Jag är en sucker för det allra värsta grillarna man får se i Thailand. Såna man eldar med terpentin.

Jag vet. förmodligen är det extremt ohälsosamt med petroliumprodukter i maten...
Senast redigerad av Godisglad 2020-05-01 kl. 10:29.
Citera
2020-05-01, 10:24
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ja en fin en det där. Är den enkel att rengöra? Det ska vara enkelt att hantera grejerna, det är lite A-O för mig!
Är det storleken som skiljer på 315 och 310?
Ja det tycker jag allt, bra,stadiga gäller osv.
Ja enkelhet är viktigt för mig med, trots det köpte jag till en Igrill,vilket funkar bra.

Jag tror att det bara är själva "chassit" som skiljer, grilldelen har samma spec på dom bägge, men jag gillade idén med ett skåp under.
Citera
2020-05-01, 10:50
Medlem
rutenskuts avatar
vad du än köper så måste ju allt vara i rostfritt om det ska vara långsiktigt
Citera
2020-05-01, 11:20
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:

Tänk ur miljöaspekt och klimatavtryck när du köper grill. Du vill ju bidra till bättre miljö. Eldförbud kan ju typ införas snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in