2020-04-15, 09:00
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Det är för psykologiskt jobbigt fär allmänheten att ta till sig ideerna om flockimmunitet. De kan inte gå ut med det tydligt, bättre att kalla det för att plana ut kurvan, vilket egentligen är samma sak men med andra ord. Tror att många fortfarande tror att vi kan utrota viruset american hollywood-style!

Kolla Tjeckiens siffror.

Där ruttnade befolkningen på styrande i landet och satte sig och sydde masker till sig själva.

Människor tenderar att vilja ha ett ord med i laget huruvida de och sina kära ska utsättas för livsfara.
Citera
2020-04-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Jag är normalt ingen beundrare av Alex Sculman, men dagens blogg i Expressen är höjd över all kritik.
Han klär av "de 22" så de lär få gå resten av sina liv med rumpan bar.

Jag hatar Schulman så även om han av misstag skrivit en bra artikel vägrar jag av ren princip att läsa den och än mindre hylla honom.
Alex Schulman är nästan lika illa som Corona.:/

Men min nyfikenhet riskerar tyvärr ta över när du nu nämnt detta...🤔
Citera
2020-04-15, 09:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det ser ut som om Coronaviruset förstör T-cellerna och immunförsvaret. Sen är det såklart att det finns skillnader och att de inte uppför sig exakt likadant. Men på samma sätt som immunförsvaret blir försvagat hos en med AIDS så verkar coronaviruset försvaga immunförsvaret på ett dramatiskt vis. “More and more people compare it to HIV,” said the doctor. Det är givetvis riktigt illavarslande med kombinationen av att inte bilda tillräcklig nivå av antikroppar och immunförsvaret blir kört i botten.
HIV angriper aktivt T-celler, använder dessa för replikation av flera virus. T-celler angrips aktivt fortlöpande.

2019-nCOV angriper T-cell, cellen dör och virus med den.

Att ett virus har likheter med ett annat innebär inte att immunförsvaret angrips på samma sätt.
Citera
2020-04-15, 09:02
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Finns det syrgas för alla äldre ute i stugorna i landet som hemtjänsten kan distribuera?

Det har pratats om att vårdpersonal i hemtjänst och på boenden är för outbildade och inkompetenta för att kunna använda skyddsutrustning.

Jag bedömer att det krävs betydligt mer kompetens och kunskap för att ge syrgas på ett adekvat sätt.

Så det är knappast aktuellt heller isåfall.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Om det är sant att personer över 80 (biologisk ålder - alltså kan det vara en multisjuk 55-åring) nekas intensivvård är det så fruktansvärt sorgligt och en nationell tragedi som förtjänar ett minnesmärke, särskilt med tanke på att andra länder vårdar sina gamla med respirator och många överlever ju. T.ex. var det en över 100 år gammal dam som överlevde i Kina som det rapporterades om. Så tragiskt alltihop. Det får ta slut nu jag får en riktigt dålig känsla av dom nya artiklarna som kommit ut på sistone, tänker främst på att man nu tvivlar på långvarig immunitet etc!

Framgick det om 100-åringen som klarade sig hade behövt syrgas under en tid för att underlätta andningen?

Att ha syrgas är en liten slang du har i näsan kopplad till en tub med syrgas,

eller en mask över ansiktet,

för att öka syrehalten i inandningsluften så det kommer in syre i blodet,

när lungorna har problem med att ta upp syre,

det är inte samma sak som att vara kopplad till respirator.

Respirator är en maskin som andas åt dig.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Det har du rätt i men jag tänkte att syrgas till en 100+:are skulle användas även vid milda symtom och det tar ju inget på kroppen att läggas in med endast syrgas.

Precis. Så då är nästa fråga: finns det syrgas tillgängligt när folk behöver?

Jag tänker ute på landet långt från storstäderna och IVA avdelningarna, där äldre vårdas i hemmet av Hemtjänsten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
För att ett påbud är effektivare än att inte ha det? Varför tror du vägverket sätter upp hastighetsbegränsningar på varenda väg? Det finns inte en chans att någon kan forcera att folk håller dessa men det är definitivt och empiriskt bevisat att medelhastigheten på en skyltad väg är lägre än om den är icke skyltad, sen finns det självklart individer som tror att det är fri fart på samtliga vägar oavsett skyltning men de allra flesta bryr sig.

Det är också något du kan se på varenda modellering som gjorts, lockdown innebär en markant minskning i R0.
Jag menar givetvis jämfört med de rekommendationer som gäller i Sverige. Vad hastighetsbegränsning har med saken att göra undflyr mig.
Citera
2020-04-15, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror nog att du förstår att det finns statistiska metoder att mäta detta på ett bra sätt, speciellt med tanke på att covid-19 inte slog till förrän i mars.
Det förstår jag naturligtvis, men du försöker nog blanda bort korten här. Det är klart att man vill ha en längre tidsserie för att se om överdödligheten är statistiskt signifikant, eller en slumpvariation. Jämförelsen vi gjort hittills är ungefär 10 dagar på längden och ett par år på bredden. Man vill ha fler dagar för att se att skillnaden håller i sig över tid, och fler år att jämföra med, för att se att skillnaden inte beror på att föregående år istället hade ovanligt låg dödlighet.

Men det är ju en helt annan sak att säga att det handlar om folk som "snart skulle dö ändå". Först och främst, vad har du för belägg för det? Att man är 80 år betyder inte att man normalt sett dör nästa vecka eller så. Medellivslängden i Sverige ligger kring 84 år. Jag vet inte hur länge till en 80-åring normalt sett lever, men hittade statistik för 100-åringer som säger att förväntad återstående livstid är i snitt 2 år. Av det förstår vi att en 80-åring normalt sett lever ett antal år till. Kanske trevligt för barnbarn eller barnbarnsbarn att hinna lära känna farfar innan han dör? Att han dör ett antal år tidigare än annars förväntat kan göra den skillnaden. Till och med bara månader kan avgöra saken.

Jag har inte uppfattat att vi i andra sammanhang resonerar som ett det inte är något att bekymra sig för att det "bara" är äldre som dör. Det är ju inte heller det som predikats av FHM. Tegnell har inte sagt att "det gör inget om de äldre dör", utan han har tvärtom sagt att "vi skall skydda de äldre". Ditt resonemang om "gamla och redan sjuka" låter ju som raka motsatsen, att överdödlighet under en period inte är något att bry sig om, för det är ju "bara" gamla och sjuka som "snart skulle dö i alla fall", så utslaget på ett år så skulle det jämna ut sig. Jag tar personligen avstånd från det sättet att resonera och tycker det är cyniskt. Tyvärr verkar det ju vara ditt resonemang som i praktiken gäller i Sverige, dvs trots pratet från FHM om att "skydda de äldre" så har man i praktiken gjort tvärtom och låtit gamla dö för att unga inte skall behöva avstå från att fortsätta gå på krogen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Det är för psykologiskt jobbigt fär allmänheten att ta till sig ideerna om flockimmunitet. De kan inte gå ut med det tydligt, bättre att kalla det för att plana ut kurvan, vilket egentligen är samma sak men med andra ord. Tror att många fortfarande tror att vi kan utrota viruset american hollywood-style!

Nej ironiskt nog är min uppfattning att de som är emot karantän som tror att karantän är något försök att utrota hollywood style, det är bara den kraftigaste åtgärd man kan införa för att minimera smittspridning... inte en enda modell betraktar lockdown som ett totalt stopp i smittspridning, men trots detta hör man det argumentet om och om igen "vi kan inte stoppa smittan så lockdown är ingen ide" vilket inte tyder på något annat än att dessa individer totalt missuppfattat vad lockdown eller karantän innebär.

Det FHM gjorde i absoluta början är en väldigt effektiv åtgärd, dvs isolera kända fall och smittspåra men det övergav man eftersom man gjorde på tok för lite av det, man skulle ha isolerat varenda inkommande transport i landet så som de asiatiska länderna gör just nu om man velat ha kontroll på smittan. Det har man inte nu, man vet inte ett skit om hur många som är smittade eftersom man knappt ens tidigare tagit några prover i samhället.
Citera
Medlem
Enligt denna artikel kan coronaviruset agera som hiv och attackera t hjälpar celler för att på så vis förstöra immunförsvaret.

1 miljonkronorfrågan är ju om det likt hiv efter den initiala infektionen kan ligga på lur i kroppen och ha ihjäl hjälparcellerna tills dess att aidsliknande tillstånd uppstår. Dvs att de som tillfrisknat utan symtom likt en hiv patient som undgått primär infektion ändå har viruset som en tickande bomb i kroppen.

https://www.google.se/amp/s/amp.scmp.com/news/china/society/article/3079443/coronavirus-could-target-immune-system-targeting-protective

”A doctor who works in a public hospital treating Covid-19 patients in Beijing said the discovery added another piece of evidence to a growing concern in medical circles that the coronavirus could sometimes behave like some of the most notorious viruses that directly attack the human immune system.

“More and more people compare it to HIV,” said the doctor who requested not to be named due to the sensitivity of the issue. In February, Chen Yongwen and his colleagues at the PLA’s Institute of Immunology released a clinical report warning that the number of T cells could drop significantly in Covid-19 patients, especially when they were elderly or required treatment in intensive care units. The lower the T cell count, the higher the risk of death.

This observation was later confirmed by autopsy examinations on more than 20 patients, whose immune systems were almost completely destroyed, according to mainland media reports.”
Citera
2020-04-15, 09:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Doktorer som tittat närmare på en grupp Covid-19 patienter menar att de sett att immunförsvaret var lika förstört som Sars och Aids hade kunnat orsaka tillsammans.

Bland annat är det därför Sverige borde göra ALLT för att stoppa smittspridningen. Många tidigare friska kommer i sådant fall få ett nedsatt immunförsvar motsvarande en sjuk i AIDS. Efter denna påsk kommer spridningen öka på rejält. Vi är riktigt illa ute nu svenskar.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3079443/coronavirus-could-target-immune-system-targeting-protective

Immunsystemet återhämtar sig när nya lymfocyter bildas i benmärgen. Finns inga uppgifter om att viruset skadar det blodbildande systemet permanent. Då skulle det ju vara frågan om cancer, blodcancer.
Citera
2020-04-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Jag menar givetvis jämfört med de rekommendationer som gäller i Sverige. Vad hastighetsbegränsning har med saken att göra undflyr mig.

Vilka rekommendationer? Att tvätta händerna och hålla sig hemma när man är sjuk? De rekommendationerna är sunt förnuft som jag förutsätter att varenda person gjort i alla tider.

Det som de gjort som gjort någon som helst skillnad är max gränser på sammankomster, det är inga rekommendationer det är påbud med påföljder om de överträds.
Citera
2020-04-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag hatar Schulman så även om han av misstag skrivit en bra artikel vägrar jag av ren princip att läsa den och än mindre hylla honom.
Alex Schulman är nästan lika illa som Corona.:/

Men min nyfikenhet riskerar tyvärr ta över när du nu nämnt detta...🤔
Så är det, även en blind höna kan hitta ett korn.
" Jag hade visserligen fel, men det är för jävligt ändå",
riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in