2020-04-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, så långt vågar de väl inte gå. Och de som skrev artikeln har för hög ställning i samhället (ethos),för att det ska vara möjligt i nuläget.

Det är ju bra, visar ju att Putintrogna kan nå höga positioner i samhället.😬😬😬
Citera
2020-04-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det fungerar garanterat bättre än ingen karantän alls.
Hur vet du det?
Citera
2020-04-15, 08:56
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast det här är inget krig, det är en pandemi. Viss skillnad...

Svininfluensan knackade på dörren men kom aldrig in,

den gången hade vi tur.

Utifrån det kunde vi har lärt oss nåt.

Det gjorde vi bevisligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Förhoppningsvis denna gång då.
För värre virus lär komma.

Ja va fan, inte visste jag att jag var tvungen köpa en tomt, gräva skyddsrum, ladda med preppförråd och underhålla det själv -som jag vuxit upp har staten/försvaret skött det där för hela landet, som i Finland.

Jag hade inte läst det finstilta tillräckligt noga för egen del, säkerhet har tydligen blivit struket,

jag känner mig lurad och jag vurmar för de äldre som verkligen hänger på ättestupan helt skyddslösa,
Citera
2020-04-15, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Karantän löser effektivt problemet att hålla utvecklingen kontrollerad. Sluta snacka om flockimmunitet, det är vad varenda land vill ha och inget unikt för sverige, dessutom har FHM själva åtskilliga gånger sagt att det inte alls är deras huvudsakliga plan. De har bara en enda plan och det är "platta till kurvan" och nu anser man att det inte behöver plattas till eftersom sjukhusen fortfarande har platser till förfogande. När dessa är fyllda kommer garanterat karantän även här i Sverige men då är det försent eftersom du får överskjut.
Det är för psykologiskt jobbigt fär allmänheten att ta till sig ideerna om flockimmunitet. De kan inte gå ut med det tydligt, bättre att kalla det för att plana ut kurvan, vilket egentligen är samma sak men med andra ord. Tror att många fortfarande tror att vi kan utrota viruset american hollywood-style!
Citera
2020-04-15, 08:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var väl ett ovanligt korkat svar. Om restauranger, badhus, affärer, pubar, gym stängs ner så blir det trångt på andra ställen. Så om man vill gå på gym eller handla kläder så springer man till matbutiken för att den är öppen
Var annars? Frågan rörde gallerior öppethållande. Kan man inte köpa skor, byxor, mobilladdare och annat man faktiskt kan behöva där så får det bli typ ica maxi och andra stormarknader som säljer både mat och en del kläder etc. Mer folk, längre köer utspridda enligt avståndsmarkeringar, kanske köer för att komma in i butiken. Som resultat tar allt längre tid, och man tillbringar i slutändan onödigt mycket tid bland onödigt mycket folk. Bättre sprida ut allt genom att hålla mer öppet, om det är smittspridning man oroar sig för.
Citera
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Om det är sant att personer över 80 (biologisk ålder - alltså kan det vara en multisjuk 55-åring) nekas intensivvård är det så fruktansvärt sorgligt och en nationell tragedi som förtjänar ett minnesmärke, särskilt med tanke på att andra länder vårdar sina gamla med respirator och många överlever ju. T.ex. var det en över 100 år gammal dam som överlevde i Kina som det rapporterades om. Så tragiskt alltihop. Det får ta slut nu jag får en riktigt dålig känsla av dom nya artiklarna som kommit ut på sistone, tänker främst på att man nu tvivlar på långvarig immunitet etc!

Framgick det om 100-åringen som klarade sig hade behövt syrgas under en tid för att underlätta andningen?

Att ha syrgas är en liten slang du har i näsan kopplad till en tub med syrgas,

eller en mask över ansiktet,

för att öka syrehalten i inandningsluften så det kommer in syre i blodet,

när lungorna har problem med att ta upp syre,

det är inte samma sak som att vara kopplad till respirator.

Respirator är en maskin som andas åt dig.

Det har du rätt i men jag tänkte att syrgas till en 100+:are skulle användas även vid milda symtom och det tar ju inget på kroppen att läggas in med endast syrgas.
Citera
Medlem
I klartext menar de alltså: visst, vi hade fel, men det har ingen betydelse. Eller för att använda sig av en välkänd fras från foliehatt-världen: Det spelar ingen roll att det inte är sant, det är ändå för jävligt.

Är det ändå inte unikt att 22 akademiker, högt utbildade med professorstitlar och höga ämbeten, formulerar sig så slappt inför det som hela forskarvärlden bygger sin verksamhet på – data. Är det inte ganska enormt, det vi just varit med om: att 22 forskare bygger en hel text på siffror, som visar sig felaktiga och sen säger att siffrorna inte spelar någon roll.

Detta är ju en intellektuell härdsmälta. Den enda trösten inför detta akademiska haveri är väl insikten att just de här 22 forskarna inte är inne och rattar landet just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag har inte sett de 22 personer som skrev i DN igår kallas för ryska nättroll. Har du?
Jag är normalt ingen beundrare av Alex Sculman, men dagens blogg i Expressen är höjd över all kritik.
Han klär av "de 22" så de lär få gå resten av sina liv med rumpan bar.
Citera
2020-04-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Hur vet du det?

För att ett påbud är effektivare än att inte ha det? Varför tror du vägverket sätter upp hastighetsbegränsningar på varenda väg? Det finns inte en chans att någon kan forcera att folk håller dessa men det är definitivt och empiriskt bevisat att medelhastigheten på en skyltad väg är lägre än om den är icke skyltad, sen finns det självklart individer som tror att det är fri fart på samtliga vägar oavsett skyltning men de allra flesta bryr sig.

Det är också något du kan se på varenda modellering som gjorts, lockdown innebär en markant minskning i R0.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Det är också en fråga om vilket avslut som är värdigt. Att dö ensam i covid-19 är ett mycket tragiskt slut som alla borde förstå. Man dör på ett överstressat sjukhus, ensam, utan anhöriga och i dom fall där anhöriga finns med så har dom skyddskläder. Det är inget vidare roligt avslut om man säger så.

Fast dom är en minoritet. Sen vet jag inte hur invandrare skulle reagera men jag tror att även dom skulle respektera karantän ganska bra. Dom flesta jag ser utomhus med masker är just invandrare.

Problemet i Sverige är inte att de lämnas att dö på sitt rum.

Problemet är att en hel del av dessa som lämnas att dö skulle kunna leva vidare 5-10 år om de fått adekvat behandling. Nu blir de istället bort prioriterade och bokstavligen lämnas att dö.

Ja, det finns en del som inte hade klarat av IVA och avlidit ändå. Men det är en STOR andel som hade klarat av det, men våra politiker vill rädda sitt skinn och media spelar med, då blir det en "sanning" att alla dessa 70+ skulle dött i alla fall. Sen läggs fokus på hur fina överlevnadsvärde vi har på IVA - vi har igen världens bästa sjukvård. Sen göms och glöms liken bort i lokaler bakom höga plank utan insyn.
Citera
Medlem
Allt under 300 idag och det mörkas så in i helvete
Citera
2020-04-15, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Inte svensksomalierna t.ex., men de räknas kanske bara som riktiga svenskar så länge ingen epidemi härjar i landet?

Suck. Svensk dubbelmoral. Förut var alla svenskar. Nu i coronatider skiljer man gärna på etniska och icke etniska svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in