2020-04-14, 21:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Majoriteten av dem saknar undersköterskeutbildning dock, det har varit så i många, många år och det är för att en undersköterska kostar extremt mycket mer än någon som saknar den typen av utbildning.
Jaha, och?
Så man ska därför inte bry sig om att komma tillrätta med problemet?
Citera
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You don’t think the numbers will rise at all and that these numbers are what we’ll be left with? 670 or so a week until the end of June? Why do you think we’ll have 100 deaths consistently for so long?

Den svenska modellen kommer visa sig hålla, dvs vi kommer hålla nere dödssiffrorna enbart pga den erfarenheten vi har från denna pandemin. Om folket gör som de ska och blir tillsagda att göra. Den svenska modellen, social distancing som vi är bäst i världen på annars.

Annars kan det sluta hur som helst.
Jag hoppas jag har fel, jag hoppas att det blir högre siffror.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
Förstår inte vart du trollar fram just politik även om vi vet att om SD styrt hade det funnits pengar och ingen avveckling hade sket av reservlagrena.

Förhoppningsvis hade även svenska i grundskolan stått högre i kurs. Men jag förstår i princip vad du vill få fram, och det har givetvis inget med det jag skrev att göra. Så ja...
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Rår han för att de inte har tillräckliga skydd, eller att hemtjänsten inte är utbildad.
Billigast vinner upphandlingen oavsett kvalitet.

Dessa fakta är det naturligtvis Tegnells plikt att ha reda på när hans stora, fantastiska plan som han skröt om var att "skydda de äldre".

Det är helt enkelt Tegnell och FHMs jobb att känna till förutsättningarna att lyckas genomföra de fina planer man säger sig ha.

Allt fler fattar nu att FHM har haft noll koll sen dag 1.
Citera
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Trist så klart, men att hon inte tillhörde en riskgrupp är ju fel:

Tyvärr är ju övervikt en risk och högt blodtryck likaså.

Fast det var ju lätt förhöjt blodtryck. Hon dog på 11 timmar. Känns oerhört tragiskt .
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urvald
Hur menar du att Stockholmarna har rört sig i påsk? Menar du det här? Saxat från Marcus Oscarssons sammanställning av siffrorna från Teliaprojektet.

"SVENSKA FOLKET STANNADE HEMMA I PÅSK 🔸 RESORNA FRÅN STOCKHOLM UPPHÖRDE NÄSTAN HELT

Svenska folket följde Folkhälsomyndighetens råd om att inte resa i påsk visar siffror från Telia avseende statistik baserad på anonyma och aggregerade rörelsemönster.

– Vi har visserligen frivilliga åtgärder: råd och rekommendationer. Men de hörsammas i stor grad. Det gör mycket för smittspridningen, säger biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten till Expressen.

Statistiken visar att resor från närliggande destinationer inte minskat så mycket, tex har resor från Halmstad till Lysekil och från Kalmar till Öland inte minskat lika mycket. Men längre resor - och särskilt från smittspridningens svenska epicentrum Stockholm - har minskat mycket kraftigt.

◾ Så här ska listan nedan läsas: Ex: Resorna till Öland från Stockholm minskade med 87%.

✅ Till Gotland
Från Borgholm: -18 procent
Från Göteborg: -94 procent
Från Stockholm: -96 procent

✅ Till Lysekil:
Från Halmstad: -1 procent
Från Uddevalla: -47 procent
Från Trollhättan: -65 procent
Från Göteborg: -70 procent
Från Stockholm: -93 procent

✅ Till Öland:
Från Kalmar: -38 procent
Från Växjö: -69 procent
Från Jönköping: -77 procent
Från Stockholm: -87 procent
Från Täby: -95 procent

✅ Till Simrishamn:
Från Ystad: -9 procent
Från Malmö: -30 procent
Från Kristianstad: -44 procent
Från Stockholm: -91 procent
Från Ronneby: -92 procent

För ytterligare info om siffrorna kontakta Telia."

Ja, vi Stockholmare var verkligen värdelösa på att skippa påskresorna.

Du missar att det inte är -100 procent...Sedan hur har det sett ut på uteserveringar i Stockholm?
Citera
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nej jag kände inte att du var rätt människa att diskutera etiska frågor med. 😃
Därför skrev jag inget om det till dig.
Tänkte att du ändå inte verkar förstå etik, moral och andras lika värde. (Utgick från massa andra inlägg du gjort på fb)

Jag kan försvara allt jag skriver och allt jag gör med etiska ställningstaganden. Det har jag inte hört dig eller Tegnell göra. Massmord genom passivitet och försummelse är vad det är.
Citera
2020-04-14, 21:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
DANMARK. Förskolorna i Köpenhamn öppnas igen på onsdag. Men när de gör det så ska barnen hålla avstånd till varandra. Landets folkhälsomyndighet menar att förskollärarna måste se till att barnen håller avstånd och om de sitter tillsammans vid ett bord ska det vara minst två meter mellan varje barn, rapporterar danska medier.

Lycka till Danmark. 😃
Ett tips kan vara att ta in Nordkoreanska förskolelärare som kan se till att hålla ungarna på 2 meters avstånd.

Det blir inte så att alla barn kan gå tillbaka, jag hörde att 15 barn är max.
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tycker att han tar beslut som i slutändan kan visa sig vara för samhällets bästa.
Jag har inte följt alla presskonferenser men jag tycker dessutom att han försöker vara tydlig utan att skapa panik.
Panik hjälper ingen.
Så ur min synpunkt tycker jag han för en strategi som jag kan sympatisera med.
Att undvika ta förhastade beslut är också en form av beslut.
Men jag tror en OPARTISK bedömare med extremt stora kunskaper om virus och epidemier är bäst lämpad att utvärdera Tegnell om ett PR eller två.

Försöker vara tydlig utan att skapa panik?

"Toppen är nådd" en dag senare "Ojdå, var väl ett litet skutt där"
"Barn kan inte smitta andra" en dag senare "Jahapp, de kanske de kan"
"Hur lång tid innan man märker symtom? Inga alls, troligtvis högst timmar"

Ska man fortsätta eller? Tegelstenen och fhm och staten har ju varit allt annat är tydliga. Är personer som du betalda av staten? Eller är du bara 100% etniskt rent svensk med den inbyggda försvarsmekanismen "Stockholm Syndrome"

Klart som fan syndromet kallas efter Stockholm och klart som fan det skulle vara just Sverige.
Citera
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Ska man vara helt ärlig så är inte Norge helt jämförbart och inte heller Danmark, men Finland är dock det och med Finland så har vi ett svar på varför de hanterar situationen bättre och det är för att deras beredskapsförvaring aldrig monterades ner.
Det är i varje fall mer rimligt än att jämföra en jävla stad (NYC) med motiveringen att den har ungefär samma befolkningsstorlek som Sverige, herregud.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så därför ska man inte göra nåt alls, menar du..?
För det var väl det det handlade om? Att det var onödigt.

Det är kommunerna som styr över äldreomsorgen och den är ruskigt bristfällig.
Citera
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-oerhord-provning-att-vara-intensivvardspatient

Ger några inblicks stunder inifrån IVA - även om de är väldigt begränsat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in