2020-04-15, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jämförelsen med krig är rätt löjlig och okunnig. Det handlar om olika situationer, som hanteras på helt olika sätt.

Under andra världskriget i England fanns det en poäng i att försöka "leva som vanligt", även om det naturligtvis inte gick fullt ut. När det gäller en pandemi däremot, finns det en poäng att inte leva som vanligt.

Men nu är denna pandemi lyckligtvis inte så dödlig som den skulle kunna varit, och som jag misstänker någon annan pandemi i framtiden kommer bli.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Fast det här är inget krig, det är en pandemi. Viss skillnad...

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja, ett krig i sig mot ett virus.
Och med skillnaden att ett vanligt krig tar livet av mångfalt fler.
Corona är en stor kris, men den dödar inte urskiljningslöst.
Jag är dock rädd för att ett sådant virus kommer i framtiden.
Och då är det katastrof i riktigt megastor utsträckning.

Svininfluensan knackade på dörren men kom aldrig in,

den gången hade vi tur.

Utifrån det kunde vi har lärt oss nåt.

Det gjorde vi bevisligen inte.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Bara det att etablissemanget hela tiden klistrar "ryska-nättrollsetiketten" på meningsmotsåndare, är ett klart orostecken. Etablissmanget är rädda, pressade och vet innerst inne att Sverige är svagt och nedmonterat och inte förmår reagera adekvat på denna pandemi.
Ja dom har nog ett antal konton reggade här och försöker väl sågott dom kan, men det blir bara patetiskt och jag tror inte att dom har något att komma med förutom att kasta ur sig att någon skulle vara ett ryskt nättroll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Okej, tack. Då har de klarat sig förhållandevis bra. De har väl ungefär lika stor befolkning som Sverige som har över tusen döda.
Här är en status och en prognos för Portugal.
https://imperialcollegelondon.github.io/covid19estimates/#/details/Portugal

Där ser man att deras utveckling är stabliare än Sveriges.
Citera
2020-04-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Det är också en fråga om vilket avslut som är värdigt. Att dö ensam i covid-19 är ett mycket tragiskt slut som alla borde förstå. Man dör på ett överstressat sjukhus, ensam, utan anhöriga och i dom fall där anhöriga finns med så har dom skyddskläder. Det är inget vidare roligt avslut om man säger så.

Fast dom är en minoritet. Sen vet jag inte hur invandrare skulle reagera men jag tror att även dom skulle respektera karantän ganska bra. Dom flesta jag ser utomhus med masker är just invandrare.

Absolut.
Att dö i lugn och ro och med värdighet önsksr jag alla också nsturligtvis.
Citera
2020-04-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jennifer Wegerup är en av de journalister som alltid går all in med damage control om det är något land som kritiserar den svenska regeringen. Hon är har ett ganska rabiat förhållningssätt till kritik mot Sveriges regering eller deras ministrar, hon verkar uppriktigt sagt inte helt frisk.

Hahaha tack för dagens skratt. Rolig beskrivning på nåt sätt. Jo jag märkte att det fanns en väldig iver till försvar av fanan där i artikeln, lite svårt att förstå, kändes märkligt onyanserat även för en MSM-journalist. De brukar ofta kunna uttrycka sig liiite mer balanserat i alla fall...
Citera
2020-04-15, 08:48
Medlem
Citat:
Fast det är ju betydligt värre med ett åsiktskorrumperat etablissemang, än några stackare som skriver på Flashback...

Jag har inte sett de 22 personer som skrev i DN igår kallas för ryska nättroll. Har du?
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nu har det aldrig varit över 100 till att börja med.
77 är toppnoteringen från 8/4.
När det är påfyllt med eftersläpningen mellan den 9e till 13e får vi se, jag tror max en dag eller ingen kommer över 100st, en platt kurva eller minskning mao.

Fel. Vi har haft 106, 112, 116, 133 i mätserien. Om dessa är exakt noterade på rätt dag saknar just nu betydelse eftersom kurvan bevisligen är exponentiellt ökande. Dvs fler döda ligger oredovisade i varje dags dagsnotering än de som tillkommit under dagen från dagarna före.

Du kan börja yra om eftersläpning när kurvan går ner. Så länge dödskurvan är ökande ger alltid eftersläpningen högre värden för varje enskild mätpunkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag tror att om Sverige kommer lindrigt undan med detta så beror det snarare på hur andra länder runt om agerat, att Norge, Danmark, Finland osv. Hade alla länder agerat som Sverige hade förmodligen skiten varit mycket mycket värre just nu.

Det andra problemet är att folk tror att karantän är något sätt att döda smitt, det är det inte. Men varenda modelleringsmodell visar klart och tydligt att karantän är den effektivaste åtgärd du kan göra för att få ner R0. Men FHM verkar inte vilja få ner R0 eftersom de anser att R0 är helt acceptabel som den är nu... och det kanske den är också tills det går helt ur händerna på dom för det andra otäcka är ju eftersom inkubationstid är förhållandevis lång och onset därefter också kan variera stort ger ju en markant fördröjning, att sedan människor generellt är försiktigare när det är något de är rädda för är inget som FHM har gjort ett skit åt, tvärtom har FHM upprepade gånger snarare gett indikationer på att folk ska gå runt som vanligt om de inte har symptom, trots att det kommer allt fler rapporter om asyptomatisksmittspridning.

Att karantän kan vara jobbigt är förståeligt och att sedan påpeka att det finns individer som inte respekterar karantänbeslut är inte ett argument mot det, det finns individer som vare sig lyssnar eller bryr sig om corona i Sverige nu också, skillnaden är att det är ostraffbart att bete sig som en idiot i Sverige idag, i länder med karantän finns det ekonomiska incitament att faktiskt lyssna på myndigheterna.

Men karantän löser ju inte problemet, det tar bort problemet för stunden, men sedan kommer det tillbaka och så måste man ha karantän igen. De som läst reglerteknik vet att självsvängande system är något man vill undvika, karantän-öppet-karantän-öppet är ett självsvängande system. Det optimala är att ha så öppet som möjligt, men ändå så tillknäppt att man håller borta viruset. Ett R-värde på 1 och sedan tester+smittspårning är det optimala, då håller man borta viruset samtidigt som man sakta mes säkert kan öppna upp igen. Att ha ett R=0,7 som i Norge är inte önskvärt då man då har tagit till för hårda åtgärder jämfört med kostnaderna.

Jag är inte en tillskyndare av FHMs sätt att hantera detta, men framförallt så gillar jag inte hur de kommunicerar. De borde vara mycket tydligare med vad de vill uppnå, samt konsekvenserna av att inte uppnå detta (i form av nästa nivå av restriktioner). Öppenhet vinner alltid, just nu berättar de ju inte ens vad de vet. Jag tror dock att mildare restriktioner är bättre än en hård karantän. Sedan gjorde dock FHM helt fel när de släppte in resenärerna från Iran och Alperna, vilket jag påtalade redan då. Nu hade det inte hjälpt då det i Göteborg fanns smitta via kineser redan i januari (en bekants bekant blev sjuk i vad som nu i efterhand är en typisk Covid-19 efter ett affärsmöte med kineser i slutet av januari). Det fanns också smitta som kommit från annat håll i Sverige innan alpresenärerna kom.

Även om FHM inte säger det så vill de ha flockimmunitet via smittspridning, annars hade de infört restriktioner tidigare. Nu sitter de i en rävsax då de bara har lagom snabb smittspridning i Stockholm, medan resten av landet går lite för långsamt för att man skall kunna bygga upp en flockimmunitet. I ekvationen skall man även räkna in att det är lättare att få förlåtelse för om man gjort för lite än om man gjort för mycket. Fast just denna gång så kanske inte det talesättet kommer att gälla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Fast det här är inget krig, det är en pandemi. Viss skillnad...

Svininfluensan knackade på dörren men kom aldrig in,

den gången hade vi tur.

Utifrån det kunde vi har lärt oss nåt.

Det gjorde vi bevisligen inte.

Förhoppningsvis denna gång då.
För värre virus lär komma.
Citera
2020-04-15, 08:49
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Om det är sant att personer över 80 (biologisk ålder - alltså kan det vara en multisjuk 55-åring) nekas intensivvård är det så fruktansvärt sorgligt och en nationell tragedi som förtjänar ett minnesmärke, särskilt med tanke på att andra länder vårdar sina gamla med respirator och många överlever ju. T.ex. var det en över 100 år gammal dam som överlevde i Kina som det rapporterades om. Så tragiskt alltihop. Det får ta slut nu jag får en riktigt dålig känsla av dom nya artiklarna som kommit ut på sistone, tänker främst på att man nu tvivlar på långvarig immunitet etc!

Framgick det om 100-åringen som klarade sig hade behövt syrgas under en tid för att underlätta andningen?

Citat:
Jag hittar inte artikeln om den kinesiska 100-åringen men den 100+ kvinnan i Italien som hade överlevt spanska sjukan också, hade tydligen fått milda symtom av corona.
Så kanske inte är någon idé att lägga 100+ i respirator vad vet jag.

Att ha syrgas är en liten slang du har i näsan kopplad till en tub med syrgas,

eller en mask över ansiktet,

för att öka syrehalten i inandningsluften så det kommer in syre i blodet,

när lungorna har problem med att ta upp syre,

det är inte samma sak som att vara kopplad till respirator.

Respirator är en maskin som andas åt dig.
Citera
2020-04-15, 08:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Läste att klimatet mår väldigt bra för tillfället, så det är väl något positivt i denna smet. Konspirationsteoretikern inom mig busvisslar för fullt för att detta var ett planerat virus för att "rädda" världen från överbefolkning, klimat och att krascha västvärlden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in