2020-04-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
De ger väl igen, AT har ju avfärdat Italien.
Sen så har ju Italien framställts som främlingsfientlighetens högborg här när de trötta på flyktingbåtstrafiken röstade på Salvini.

Och välkomnar kommunister som "hjälpredor" efter att de först ha smittat ner dem..
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Trist så klart, men att hon inte tillhörde en riskgrupp är ju fel:

Tyvärr är ju övervikt en risk och högt blodtryck likaså.

Visst. Men hon var ju gravid! De flesta gravida blir överviktiga och det är vanligt med höjt blodtryck också under graviditeten.

Kanske är graviditet en riskfaktor vid COVID-19 trots allt?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Hörde jag fel eller sa Tegnell nyss i Aktuellt att skyddsutrustning på äldreboenden etc inte skulle hjälpa speciellt mkt?

Det sa han. Varje gång han hör något som ifrågasätter den tvärsäkra ödeslinje som han har stakat ut, så svarar han med något absurt.

Han fick frågan om man inte borde följa försiktighetsprincipen och om personal på äldreboenden borde ha skyddsutrustning. Hans svar var att det var "ytterst tveksamt" om det skulle ha någon "effekt överhuvudtaget". Ett typiskt Tegnellskt sätt att svara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
En extrapolering av dagens siffror i förhållande till folkmängden i landet, och med beaktande av den 50-åriga erfarenheten jag har från landet och dess kultur. Det är dock lite högt räknat och denna siffran kommer det MAX vara i slutet på juni månad

You don’t think the numbers will rise at all and that these numbers are what we’ll be left with? 670 or so a week until the end of June? Why do you think we’ll have 100 deaths consistently for so long?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Övervikt och högt blodtryck är väl bägge delar riskgrupper?

Ja jag menar det. Så verkar vara lite missinformation nånstans där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det stämmer att många av de som läggs in på sjukhus har diarré som ett symptom. Det stämmer också att virus finns i avföringen.

Det man nu vill undersöka är om virusets utbredning kan bestämmas via tester av avloppsvattnet. Lite så som görs med narkotika
Takk for informasjon!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Man kan alltid hoppas.. Men mer sannolikt är nog att vi alla samlas i en gigantisk rymdkram efter och hyllar ”hjältarna” Tegnell/Löven. Sen tillbaka till Lets Dance och Greta - så fort det bara går!

Finns risken men jag tror det blir annorlunda nu för det kommer definitivt komma repressalier från andra länder eller portningar då de inte vill ha smitspridningen till sig. Man får även hoppas SD tar över!
Citera
2020-04-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Det är typ konsensus i Sverige att gamla människor dör på ålderdomshem utan att få vård i livets slutskede, och detta även när vi inte har kinavirus i omlopp.
Nu är ju inte alla på äldreboende i slutets skede. Bedrövligt att +70 med corona inte får sjukvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag ser inte ett enda epidemiologiskt eller medicinskt grundat argument här. Inte ett enda etiskt övervägande heller. Tegnell och sådana som du är alltså beredda att offra tusentals och kanske även tiotusentals människoliv för att folk ska kunna springa och shoppa under två månaders tid. Jag kan lova dig att även om svenska folket är för dumma för att inse försummelsen, så kommer det internationella samfundets dom att bli stenhård.

Nej jag kände inte att du var rätt människa att diskutera etiska frågor med. 😃
Därför skrev jag inget om det till dig.
Tänkte att du ändå inte verkar förstå etik, moral och andras lika värde. (Utgick från massa andra inlägg du gjort på fb)
Citera
Medlem
Nu måste vi rikta insatser mot de här grupperna som är överrepresenterade i dödsstatistiken, menar Tegnell. Somalier, irakier m.fl. Ok, bra! Vad för insatser, om det är samma som för resten av riket är det väl ett informationsblad om att tvätta händerna i 20 sekunder samt en uppmaning att 70plussare isolerar sig hemma (samtidigt som övriga i familjen går in och ut). Och arbeta hemifrån om möjligt. Jamen visst ja, det är ju svårt om man jobbar som städare, taxichaufför, kioskägare och liknande. Men stanna hemma vid sjukdom kan väl alla? Ja, då stannar de ju hemma med övriga familjemedlemmar, som kanske tillhör riskgrupperna, och smittar dem. Det funkar ju inte i alla hem att isolera familjemedlemmar. Om de jobbar som timvikarier: sjuk och hemma=inga pengar, förutom sjukpenning för ett fåtal inbokade pass. Och ännu värre, jobbar de inom hemtjänst och på boende är de oskyddade och riskerar de dra hem smitta, och mot detta finns ju ingen självklar åtgärd idag. Socialbidragstagare kan såklart försöka stanna hemma och minska på sociala kontakter, men skickar de barnen till skolan så lönar det sig inte så mycket kanske.
Så vad består dessa insatser av?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
ja man kör nått käbbel om att det krävs specialutbildad personal för att hantera skyddsutrustning

det är därför jag inte använder bilbälte... har ingen utbildning i det.

(är medveten om att skyddsutrustning måste användas på rätt sätt men hur svårt kan det va!?)

Han var diplomatisk.

Det är för många inom äldreomsorgen som inte borde vara där och som inte klarar det allra enklaste. För många som inte kan svenska och som är helt olämpliga för sitt uppdrag.

Det hjälper inte att de allra flesta är duktiga och pålitliga.
Citera
2020-04-14, 21:28
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Ja jag menar det. Så verkar vara lite missinformation nånstans där.

Vi kan inte utgå från att alla är lika insatta, titta bara på hur Stockholmarna har rört sig nu i påsk som ett ypperligt exempel på hur okunniga och oinsatta massor av människor är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in