2020-04-15, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ursäkta, men ditt inlägg låter som något ur Road Warrior.

Jag förstår att du tycker allt det där, plus att jubla för Trump.

Sanningen är att jublandet inte spelar någon roll.
Du behöver inte ursäkta vad som finns i ditt huvud då det tillkommer ditt liv och inte mitt.

Jublar du över Trump så är det ditt problem men lägg det inte i min tråd utan gör en egen.

Sanningen har ingen åsikt, det är fundamentet.

Du är verkligen förvirrad!

Ett tips! När du inte förstår någonting är det klädsamt att fråga men det är alltid idiotens dilemma då den inte förstår att den inte förstår utan sätter bara igång att söka feedback som den sedan är för stolt att inse att den inte förstår. The game goes on och kallas för politiskt käbbel och har inget slut.

Bara käftar som mal på i inbördes beundran dag, månad, år efter år och folket suckar eller skriker Bingo. Kastar sin röst på något de inte förstod för svensken kan inget annat förlamad som han är av motsatser, storhetsvansinne mindervärdeskomplex boende på bakgården fullproppad med dess värderingar sedan allt var frid och fröjd.
Citera
2020-04-15, 08:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är en styrka också att kunna leva någorlunda vanligt i en kris.
Precis som britterna försökte under andra världskriget.
Inget ska knäcka oss och vår moral typ som inställning.
Man ska inte bete sig korkat, men det upplever jag inte att majoriteten svenskar gör heller.
Fast det här är inget krig, det är en pandemi. Viss skillnad...
Citera
2020-04-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Svenskar är mer lydiga än italienare också. Vi lyssnar på auktoriteter på det där typiskt germanska sättet. Sen har Italien varit i karantän under lång tid nu så att folk bryter lite mot reglerna är mer än väntat.

Jag är dock lite kluven. Nu är det väldigt sent att införa karantän. Sen kan det här hålla på i många månader framöver. Jag vet inte om Tegnells strategi är den riktiga. Kanske går Sverige ur det här som vinnare tack vare honom. Han har ju i alla fall rätt om att drakoniska åtgärder inte alltid begränsar smittan så mycket. Belgien är ett exempel.

Jag tror att om Sverige kommer lindrigt undan med detta så beror det snarare på hur andra länder runt om agerat, att Norge, Danmark, Finland osv. Hade alla länder agerat som Sverige hade förmodligen skiten varit mycket mycket värre just nu.

Det andra problemet är att folk tror att karantän är något sätt att döda smitt, det är det inte. Men varenda modelleringsmodell visar klart och tydligt att karantän är den effektivaste åtgärd du kan göra för att få ner R0. Men FHM verkar inte vilja få ner R0 eftersom de anser att R0 är helt acceptabel som den är nu... och det kanske den är också tills det går helt ur händerna på dom för det andra otäcka är ju eftersom inkubationstid är förhållandevis lång och onset därefter också kan variera stort ger ju en markant fördröjning, att sedan människor generellt är försiktigare när det är något de är rädda för är inget som FHM har gjort ett skit åt, tvärtom har FHM upprepade gånger snarare gett indikationer på att folk ska gå runt som vanligt om de inte har symptom, trots att det kommer allt fler rapporter om asyptomatisksmittspridning.

Att karantän kan vara jobbigt är förståeligt och att sedan påpeka att det finns individer som inte respekterar karantänbeslut är inte ett argument mot det, det finns individer som vare sig lyssnar eller bryr sig om corona i Sverige nu också, skillnaden är att det är ostraffbart att bete sig som en idiot i Sverige idag, i länder med karantän finns det ekonomiska incitament att faktiskt lyssna på myndigheterna.
Citera
2020-04-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är absolut sorgligt, håller med. Tror det var nån 100-åring i Italien också, som hade klarat sig. Det var härligt att se. Hade själv en släkting runt 100, riktig krutgumma. Glad att hon slapp hinna uppleva coronakrisen...

Försök att inte oroa dig för mkt med det med immuniteten, om du är under 50/60 och frisk så bör du inte vara i ngn riskzon alls. Om du är i riskgrupp håll avstånd från andra osv. Håller med, man önskar det ska ta slut allt detta tragiska.

Ja! En 80-åring kan ha 20 år kvar om det vill sig väl. Tänker också på den där 100+ gumman som gästade skavlan bland annat. Det är förståeligt om viss prioritering behöver göras när IVA är fullt men vi har enligt FHM intensivvårdsplatser lediga så då kan man lika gärna vårda alla man kan tycker jag.

Jag är inte så orolig för egen del av att drabbas av viruset i sig. Jag lever på som vanligt nästan, tvättar händerna lite oftare och undviker att gå för nära äldre och så. Jag kan inte isolera mig bättre än så och har inget annat val. Det som oroar mig mest är effekterna på samhället. Jag är orolig för att förlora mitt jobb, vilket skulle innebära en total katastrof för mig tyvärr. Oroar mig också för hur det blir med utbildningar då jag vill plugga till hösten.
Citera
2020-04-15, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast det här är inget krig, det är en pandemi. Viss skillnad...

Ja, ett krig i sig mot ett virus.
Och med skillnaden att ett vanligt krig tar livet av mångfalt fler.
Corona är en stor kris, men den dödar inte urskiljningslöst.
Jag är dock rädd för att ett sådant virus kommer i framtiden.
Och då är det katastrof i riktigt megastor utsträckning.
Citera
2020-04-15, 08:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Du är inte ensam, jag är tydligen ett ryskt nättroll enligt vissa här. Men jag tror att deras oförmåga att diskutera leder till div tillmälen, inget att bry sig om.
Bara det att etablissemanget hela tiden klistrar "ryska-nättrollsetiketten" på meningsmotsåndare, är ett klart orostecken. Etablissmanget är rädda, pressade och vet innerst inne att Sverige är svagt och nedmonterat och inte förmår reagera adekvat på denna pandemi.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Svenskar är mer lydiga än italienare också. Vi lyssnar på auktoriteter på det där typiskt germanska sättet.

Inte svensksomalierna t.ex., men de räknas kanske bara som riktiga svenskar så länge ingen epidemi härjar i landet?
Citera
Medlem
Citat:
Ja! En 80-åring kan ha 20 år kvar om det vill sig väl. Tänker också på den där 100+ gumman som gästade skavlan bland annat. Det är förståeligt om viss prioritering behöver göras när IVA är fullt men vi har enligt FHM intensivvårdsplatser lediga så då kan man lika gärna vårda alla man kan tycker jag.

Jag är inte så orolig för egen del av att drabbas av viruset i sig. Jag lever på som vanligt nästan, tvättar händerna lite oftare och undviker att gå för nära äldre och så. Jag kan inte isolera mig bättre än så och har inget annat val. Det som oroar mig mest är effekterna på samhället. Jag är orolig för att förlora mitt jobb, vilket skulle innebära en total katastrof för mig tyvärr. Oroar mig också för hur det blir med utbildningar då jag vill plugga till hösten.

Rent statistiskt har en 80-åring dock 3-4 år kvar att leva.
Vilket inte innebär att deras liv bara ska kastas bort.
Det hoppas jag ingen tycker eller önskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Om det är sant att personer över 80 (biologisk ålder - alltså kan det vara en multisjuk 55-åring) nekas intensivvård är det så fruktansvärt sorgligt och en nationell tragedi som förtjänar ett minnesmärke, särskilt med tanke på att andra länder vårdar sina gamla med respirator och många överlever ju. T.ex. var det en över 100 år gammal dam som överlevde i Kina som det rapporterades om. Så tragiskt alltihop. Det får ta slut nu jag får en riktigt dålig känsla av dom nya artiklarna som kommit ut på sistone, tänker främst på att man nu tvivlar på långvarig immunitet etc!

Framgick det om 100-åringen som klarade sig hade behövt syrgas under en tid för att underlätta andningen?

Jag hittar inte artikeln om den kinesiska 100-åringen men den 100+ kvinnan i Italien som hade överlevt spanska sjukan också, hade tydligen fått milda symtom av corona.
Så kanske inte är någon idé att lägga 100+ i respirator vad vet jag.
Citera
2020-04-15, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bara det att etablissemanget hela tiden klistrar "ryska-nättrollsetiketten" på meningsmotsåndare, är ett klart orostecken. Etablissmanget är rädda, pressade och vet innerst inne att Sverige är svagt och nedmonterat och inte förmår reagera adekvat på denna pandemi.

På samma sätt som ”ni” talar om vänstertroll och regimtrogna.
Men hey, it is ok When WE Do it...
Citera
2020-04-15, 08:40
Medlem
antoneriks avatar
Citat:

Vi människor har glömt hur det var att leva förr om åren. Kolera, tyfus, gula febern, spanskan, tbc, pesten. Det här är en mardröm just nu, men rent objektivt går det inte att jämföra med hur eländigt det en gång har varit.
Citera
2020-04-15, 08:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jämförelsen med krig är rätt löjlig och okunnig. Det handlar om olika situationer, som hanteras på helt olika sätt.

Under andra världskriget i England fanns det en poäng i att försöka "leva som vanligt", även om det naturligtvis inte gick fullt ut. När det gäller en pandemi däremot, finns det en poäng att inte leva som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in