2020-04-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
NF har sagt det ja. Inget vittne har sagt det vad vi vet.
Inget vittne har väl sett honom. Vad vi vet?
Citera
2020-04-14, 20:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Inget vittne har väl sett honom. Vad vi vet?
Det stämmer.
Citera
2020-04-14, 20:51
Medlem
ben-varfors avatar
Skriverier i Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/direktor-och-vapensamlare-granskas-av-palmegruppen/
Citera
2020-04-14, 20:55
Medlem
Vem var nu igen den som sa att GM hade en mössa/keps med örlapparna?

NF hade ju (eller sade att han hade) hörlurarna på sig. Och en hoodie? Kanske i svag ljus ser dom ut som en mössa med örlappar.
Citera
2020-04-14, 21:05
Medlem
Det finns även en ritning om GM med "örlappar". Alltså vittnet såg honom från tilbaka och alltså från ganska närä håll.

Kan det ha varit AB då som ritade bilden. Nu hittar jag tyvärr den inte.
Citera
2020-04-14, 21:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är inte bara "blå jacka, i färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M" (FUP 91) som bekräftar att han ser Björkman. ( https://ibb.co/nc2C1g0 )

Anders B säger om paret Palme: "de går fortare än vad jag gör" (Tingsrätten s. 8)
Nicola F säger att mannen: "gick något saktare än paret Palme" (FUP 93)

Anders B säger att han var på trottoarkanten för att se söderut och gick derefter söderut.
Nicola F säger att han såg en mann på trottoarkanten som gick söderut ( https://ibb.co/pWzBfrF )

Anders B säger att han gick 5-7 meter efter makarna Palme. (FUP 110)
Nicola F säger att han såg en mann gående 5-10 meter efter makarna Palme (FUP 91)
Intressant. Du har under månader (år?) hävdat att NF i princip ljuger om allt, i synnerhet om var och när han möter LOP och mannen i blå jacka. Nu hävdar du helt plötsligt att NF och ABs utsagor skall lusläsas för att visa att NF faktiskt möter AB. Detta är ju trams från din sida eftersom du så sent som en vecka sedan hävdade att NF inte alls möter LOP utan ser dem på andra sidan gatan och sedan skyndar runt kvarteren via Luntis till Dekorima.

Dessutom är ju din logik mer än lovligt svag. Vad AB säger och inte säger har givetvis ingen bäring på varför NF kopplar ihop mannen bakom LOP med mannen han ser på långt håll i porten. Det är färgen på jackan som är nyckeln. Sedan tänker du att om du citerar beskrivningen av färgen på telefonkatalogen, ja då j-r kan ingen slå min argumentation. Ja, jisses.

Det är som vanligt: du hittar på lite eftersom, och då blir det svårt att komma ihåg vad man sade sist. Tyvärr för dig finns det andra som minns, alternativt kan läsa innantill. Du vore en dröm för PU.
Citera
2020-04-14, 21:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Skriverier i Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/direktor-och-vapensamlare-granskas-av-palmegruppen/

Det hela blir ju mer intressant nu när man får höra att vapensamlaren gått omkring hemma i nån slags hemmauniform. Och en garderob med diverse utländska uniformer. Det är inte en vanlig vapensamlare detta, extremt proamerikansk, militärt överintresserad.

Det är intressant.

Tanke: stod vapensamlaren och väntade på SE när Palme råkade gå förbi? Nej, det gör SE:s beteende efter ännu konstigare.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-04-14 kl. 21:20.
Citera
2020-04-14, 21:34
Bannlyst
PU kommer att hålla sin presentation som planerat, oavsett corona. Det meddelade Hans Melander alldeles nyss för expressen.
Citera
2020-04-14, 21:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
O vem skulle han ha reagerat på? Som jag har förstått så gjordes inte vallningarna med alla kända vittnen från den kvällen. Men jag kan ju ha fel.

I vilket fall, om det hade gjorts så kunde man ha fått fram vilka NF kände igen, men än mer signifikativt, de som inte kände igen NF alls från den kvällen. Än en gång...NF hade en väldigt utmärkande ryggsäck. Var såg han paret som han nämner?

Det jag också funderat på när det gäller SE och NF är detta. Det finns dom som tror (kan ju inte säga vet, om nu inte KP gör det?), att SE först gick norr ut och sen vände när han fick syn på paret Palme och det är SE som då står något bakom reklampelaren och som NF noterar samtidigt som han ser Palme. Isf kan man undra om/varför det inte väcktes några minnesbilder hos NF efter att SE uppträdde både i Rapport och tidningarna dagarna efter? Hade ju räckt om NF sagt att den mannen påminde om SE. Men NF kanske har nämnt det till PU/KP nu?
Oklart vad du vill komma med NF här? Att han inte känner igen SE som mannen bakom LOP är väl ganska självklart eftersom SE var klädd i mörk rock och mörk keps, inte precis ”blå jacka... till lårets mitt”. Och att ens tänka att SE är säkerhetsvakt, om än för gammal, njae...?

Alternativt så ljuger alla, NF, AB, SE, och kanske samtidigt (!), men då har vi å andra sidan inte så mycket att prata om. Min utgångspunkt till samtliga vittnesmål är att de talar sanning och berättar vad de minns till en början. Vart efter tiden går så blandas minnesbilder med tankar de haft eller sådant de läst, så då tar jag det för vad det är. Inget hindrar såklart att man, som förmodligen SE, också skarvar och gör sig lite mer intressant, eventuellt tangerande rena lögner. Jag har dock inte sett något öht av detta hos AB och NF. I stället menar jag att deras vittnesmål skall tolkas som att de avser att tala sanning men också minns fel eller inte alls. Därav allas vår förvirring.
Citera
2020-04-14, 21:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det är på grund av de stora fickorna NF säger Björkmans jacka "liknade Tensonjackor" (FUP 91)

https://ibb.co/BcrH4Jk
Men vad f-n, nu får du ge dig.
NF säger ingenting om ABs jacka. Du vet det, jag vet det. Upprepar man en felaktighet efter ha fått det påtalat, då kallas det lögn.

NF beskriver jackan hos mannen han ser bakom LOP. Den personen kan vara AB, eller så är det någon helt annan. Eftersom du dessutom anser att NF inte var i närheten av AB när LOP passerar, och att NF inte ens mötte LOP, så är det ett mysterium varför du tycker dig behöva kommentera det. Eller, det är kanske inget mysterium.
Citera
2020-04-14, 21:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men vad f-n, nu får du ge dig.
NF säger ingenting om ABs jacka. Du vet det, jag vet det. Upprepar man en felaktighet efter ha fått det påtalat, då kallas det lögn.

NF beskriver jackan hos mannen han ser bakom LOP. Den personen kan vara AB, eller så är det någon helt annan. Eftersom du dessutom anser att NF inte var i närheten av AB när LOP passerar, och att NF inte ens mötte LOP, så är det ett mysterium varför du tycker dig behöva kommentera det. Eller, det är kanske inget mysterium.

Siffrorna anser att NF mötte Palme. Han sprang runt kvarteret, mötte Palme och sköt. Det är hans konstiga teori.

Siffrorna vägrar använda fraser som "kan tyda på" eller "det är inte omöjligt att...". Istället så använder han tvärsäkra uttryck för att beskriva sin egen teori. "NF mötte LOP vid Dekorima" etc. Irriterande
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-04-14 kl. 22:01.
Citera
2020-04-14, 21:52
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQVVQLUNkZGhXY2M/view

https://www.youtube.com/watch?v=HeP-gVdfuOg

De där två inlagorna är bland det bästa jag vet i MOP-materialet. KG Svenssons kritik av Palmerummet är förödande och Vincent Langes tekniska sammanställning är unputdownable. Vilken språkbegåvning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in