2020-04-14, 22:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Till oss som inte har den kollen. Kan du styrka detta?

Det dör i genomsnitt 90000 i Sverige. 2018 dog det nästan 93000. Grovt räknat kan man se det som överdödlighet i den säsongsinfluensa som härjade då och var ovanligt svår.
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Jag var tvungen att bryta min hemkarantän i Stockholm efter sex veckor (är ej sjuk) för att besöka min tandläkare under dagen. Tycker det var ungefär lika mycket folk ute som vanligt, om inte fler. Joggare som sprang förbi varannan minut, tanter med rullatorer, ungdomar som stod och hängde i grupper eller pratade skrattandes i mobiler, stora för- och lågstadieklasser som dirigerades runt av lärare eller fyllde lekparker, välbesökta utegym, och väldigt tung trafik både vid 10- och 15-tiden. Bussarna hade dock något färre, och även många maskbeklädda, resenärer.

Hela grejen kändes väldigt mycket som "äsch, jag är ändå ledig nu p.g.a. permitteringen/inställda lektioner, och solen skiner, så det är bäst att jag går ut." Jag ifrågasätter verkligen min hemkarantän och uppoffring för samhällets bästa nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Källa?

Varsågod https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_13aprile%20ITA.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Problemet är att det aldrig fanns något intresse att skydda äldre. FHM är ju experter och de visste att äldre skulle bli utsatta för COVID-19 eftersom man inte använder skyddsutrustning på äldreboenden förutom engångshandskar. De visste och struntade i allt.

Jag misstänker att de medvetet gör sig av med köttberget som Per Nuder kallade det.

Allt fokus är på att rädda ekonomin och där är sjuka 70+ en social kostnad de har en chans att bli av med.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag kan inte riktigt få koll på dig och vad du håller på med i denna tråd.

Detsamma. Förutom att du alltid uttrycker din tro på nån djup konspiration mellan myndigheter och medier att mörka allt som går att mörka.
I övrigt var jag från början här för att hitta mer info och i frustration över att FHM gjorde så lite i början, att vår beredskap var så usel osv.
Nu blir det fortfarande att försöka hitta info, intressant sådan, även om det är mindre nu, och ibland att bemöta desinformation, medveten eller omedveten. Klarare?
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kommer onsdag, torsdag, fredag. Vissa gör gällande att 300-400 döda fattas i statistiken.

Sverige bäst på att räkna döda tyckte Tegnell. Jo, tjenare...

Ja, vi räknar med de som dör på äldreboenden. Det gör inte alla länder och det börjar nu uppdagas i bl a Storbritannien. Skulle inte förvåna mig om det är så i många andra länder också som uppvisar misstänksamt lägre siffror.
Citera
2020-04-14, 22:43
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaronwanbissaka
Har vi 1000 döda i Sverige nu?
Alltså 100 per 1000 000 invånare. Inte så farligt

Jag förstår inte riktigt vad man skulle gjort annorlunda även om man visste att asymptomatiska smittar tidigt. Skulle man lagt ner äldrevården och låtit gamla klara sig själv? Ingen skyddsutrustning fanns åt personalen, tester gick inte att göra brett i början osv. Vi hade aldrig någon riktig chans ens.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Klart som fan att man ska undvika plastskedar som alla och envar använder. Än mindre köpa plockgodis som diverse "folksamlingar" sprutar sk droplets över.

Hur gör ni när ni betalar med kort? Jag hatar att skriva in min pinkod. Kan man smittas om en smittad tryckt in sin pinkod?
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Men än så länge färre än som dog av säsongsinfluensan vårvintern 2018, då överdödligheten var ca 3000.
Förvisso.
Men hur många tror du hade dött det året om vi hade stängt ner samhället som nu?
Vad jag förstår så är det extremt få som dör av influensan nu jämfört med ett "vanligt" år.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är FHM:s uppdrag att rekommendera åtgärder. I praktiken är det de som bestämmer vad som genomförs av det vi har sett hittills. .

Nej de bestämmer inte över äldreomsorgen och munskydd är inte tillräcklig skyddsutrustning.
Citera
2020-04-14, 22:44
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Varenda uteservering i Stockholm har ju misskött sig. Verdens Gang hade ju på skärtorsdagen ett magiskt reportage om det.

Hela Norge avskyr ju oss efter det.

Varenda? Iofs inte omöjligt, det man sett på nyheterna har ju varit Dock, det är betydligt mindre risk utomhus iaf, och mindre folk än normalt.
Citera
2020-04-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hej alla!
Vill ha seriösa svar och ingen behöver kalla mig idiot eller något.

Men är inte priset för flockimmunitet ca 30 000 döda?

Beräknat på 60% av befolkningen och en dödlighet på 0,5%?

Tänker jag fel??

Tack på förhand!!

Om den siffran stämmer, så är det ju så.
En artikel från England som många här länkat till för att bevisa helt andra saker, pekade på att vi skulle ha 3,1% smittade i Sverige per sista mars.
Det skulle då innebära 0,32% dödlighet, om man räknar att 1000 döda härstammar från runt månadsskiftet.

Det skulle i sin tur innebära att knappt 20.000 kommer dö innan flockimmunitet är uppnådd.
Skulle vi klara att skydda riskgrupperna bättre än hittills (vilket inte kan vara svårt) så borde ju siffran bli något bättre.
Personligen tror jag på en slutlig dödsprocent runt 0,15-0,3. Men det är bara min personliga gissning som sagt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in