2020-04-15, 01:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det håller jag med om.
Det känns som att livet till stor del tagit en paus för oss som ännu är friska.
För de som blivit sjuka eller dött är det givetvis en tragedi i sig.
Ja det känns konstigt allt. Livet i Sverige fortgår som vanligt. Folk dör av covid-19.
Känns ibland som att vi är iskalla robotar.
Svensken är som en viking, tänker mig dem så, helt orubblig, rusar fram, orädda, nästan som att ok jag kan dö av covid-19, men jag jobbar tills jag stupar.
Känns overkligt. Inget stämmer.
Människor runt om i världen är livrädda men vi går här som om inget har hänt.
Tegnell och Stefan är exakt likadana. Pratar kalkyler, procent, diagram. Vi verkar ha någon form utav asberger alla.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-15 kl. 01:39.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Har de gjort några tidigare prognoser om mitten av april, dvs nu, så man kan se om de är nå bra på att spå?

Prognosen uppdateras kontinuerligt och träffsäkerheten blir bättre ju mer data den bygger på.

Det som driver mig till vansinne är att jag har sett folk hänvisa till denna sida och dragit helt fel jävla slutsatser varenda gång.

"Vi kommer peaka 8/5!" har jag läst nu så många gånger att jag har helt gett upp hoppet om mänskligheten.

Så fan heller att vi kommer. För lilla Sverige har målat in sig i ett riktigt skithörn och är nu tvungna mot bättre vetande att fortsätta på inslagen linje. Allt annat vore politiskt självmord. Vi kommer garanterat införa hårdare restriktioner, men i sedvanlig ordning när det har blivit helt åt helvete för sent.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Kanske det, men knappast 100%. Över huvud taget svårt att förstå din poäng. Alla som dör nu skulle ju ha dött någon gång ändå, så kanske överdödligheten är noll då, oavsett?

Om det inte blir någon överdödlighet så är det ju en indikation på att de som dör skiftade i dödsorsak, inte i antal.

Virusiunfektioner brukar slå till plötsligt och under en kortare period. Virus i sig själva brukar mutera och bli svagare för varje gång de muterar.
Citera
2020-04-15, 01:38
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tack, det hade jag missat. Görs inte det, då bli det ännu värre!

Och det ser tyvärr ut som om vi är på väg åt det hållet.

Har svårt att se Löfvén göra politiskt självmord och backa från inslagen linje i detta skede.
Citera
2020-04-15, 01:39
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kommer att synas tydligt vid årets slut hur många som dött 2020. Det kommer inte att kunna döljas.

Får hoppas det. De generella dödstalen kommer ju dock vara missvisande då en minskad aktivitet i samhället samtidigt innebär minskade dödsfall från trafikolyckor och annat. En kallhamrad utilitarian (Tegnell) kanske till och med kan använda detta faktum till att försvara strategin som nu används. Har noterat att många i tråden intagit positionen "jamen betänk hur stort lidandet skulle vara vid en fullskalig ekonomisk kollaps". Och allt detta stämmer ju. Om detta hade varit valet så hade det även varit mitt val. Men saken är den att det finns andra val. Alla dessa saker Tegnell slår bort som marginella förbättringar (asymptomatisk spridning med mera) är marginella förbättringar som skulle kunna minska trycket på vården utan att stänga ner ekonomin. Så det är egentligen utilitarianism han förordar utan autism - en oförmåga att se nyanser och människors lidande.
Citera
2020-04-15, 01:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att det dör nästan dubbelt så många som vanligt tycker jag personligen är extremt, men okej, det är väl subjektivt.

Fast procentuella förändringar kan ju vara stora utan att antalet är stort.
Citera
2020-04-15, 01:40
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Han svarar utförligt på alla frågor. Men han kanske använder för komplexa resonemang för att vissa ska förstå. Det är enklare att bara säga "Stäng ner".

Struntprat. Mannen för inga resonemang alls.
Citera
2020-04-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Vad svammlat du om? Stämmer att företag i Sverige tillverkar respiratorer, 99.5% går på export. Vi fick köpa 200. Resten av de 16000 som beräknas tillverkas av Getinge i år går till andra länder.
Jag skämtade wtf
Citera
2020-04-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Nej första vågen drabbade gamla skröpliga och märktes inte av så mycket. På hösten anlände en muterad form som angrep friska vuxna som kom att bli gruppen med flest dödsfall.

Och vad gäller dödligheten så dog de flesta av bakteriella sekundärinfektioner (nödsjukhusen var inte hygieniska i dagens mening) vilket hade kunnat behandlats effektivt med antibiotika idag.

Då verkar det som att jag mindes rätt ändå då.
Citera
2020-04-15, 01:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Räcker det verkligen med ett år, det kanske behövs två? Eller tio år? Eller är det något magiskt just med siffran 365?

Det beror på så klart. Jag skulle vilja säga att ett år är den kortaste tiden. Dock är det ofta representativt för att mäta med hög säkerhet.
Citera
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Om det inte blir någon överdödlighet så är det ju en indikation på att de som dör skiftade i dödsorsak, inte i antal.

Virusiunfektioner brukar slå till plötsligt och under en kortare period. Virus i sig själva brukar mutera och bli svagare för varje gång de muterar.

Så du jämför en person som omkommer på grund av självorsakad rattfylla med en person som avlidit på grund av myndigheters inkompetens? Totalt vansinne!
Citera
Medlem
Citat:
Det skiftar ju tidsmässigt också, att folk dör tidigare än de skulle gjort annars. Men om tidigareläggandet av döden är <365 dagar så skall det inte räknas, däremot om det är >366 dagar då skall det räknas, om jag förstått dig rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in