Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
Vi kommer att ha facit redan före midsommar.
Vad är det ni inte förstår? Hur svårt ska det vara? Jag ska försöka förklara för er EXTREMT pedagogiskt varför man behöver ha data för flera år innan man kan mäta det totala resultatet på folkhälsan.
Vi jämför här norge och sverige i ett hypotetiskt framtida scenario.
Resultat av hanteringen av covid19 10 år senare:
Dödsfall av covid 19 2020
Sverige: 6000
Norge: 800
Ökning av cancer med dödlig utgång pga. försenade rutinkontroller
Sverige: 2%
Norge: 3%
Ökning av självmord
Sverige: 4%
Norge: 5%
osv osv. Det man behöver titta på är sekundäreffekterna, och förutom dödlighet ska även allmän folkhälsa vägas in såsom alkoholkonsumtion, ökat våld i samhället, skilsmässor, ekonomisk standard, arbetslöshet, psykisk hälsa, minskad motion, tillit mot medmänniska och samhälle.
Det är dessutom så att många av dem som dör nu hade strukit med relativt snart, kanske i nästa influensa vilket med stor sannolikhet kommer minska antalet dödsfall redan i höst. De flesta sjukdomar fungerar så, de rensar ut de som är svaga, så har naturen jobbat i alla tider. Varje dödsfall är tragiskt, men sånt är livet. Folkhälsomyndighetens ansvar är folkhälsan och utifrån det perspektivet, och baserat på datan som finns, så agerar de fullt rimligt.
Jag tror sverige i slutändan kommer vara ett av de länder som lyckats bäst. Och det kommer nya data om att r0 är gravt underskattat och kan vara så högt som 4-5. Det är omöjligt att stoppa en så smittsam sjukdom utan att svetsa in alla tills vaccin finns. Då har vi större problem än risken att dö av viruset. Det kommer också leda till att antalet verkliga fall är betydligt fler än vad som hittills uppskattats och således är dödligheten också betydligt lägre.
Jag gissar att den andra vågen kommer igång relativt snart i de länder som stoppat snarare än bromsat epidemin. Antagligen redan innan hösten.
Kan inte alla ni som är så konspiratoriska här istället börja fundera på vem som tjänar på att sprida panik i världen? Follow the money..
Här är en syn på saken:
https://youtu.be/oYZu1Pp1juQ