2020-04-14, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag är svensk och jag håller med om att vi är naiva och godtrogna. Men framför allt är vi trygghetsnarkomaner.

Tegnell är den trygga handen som en del svenskar vill hålla i. Han försäkrar oss om att allt blir bra.

Sen har vi en annan grupp svenskar som hatar Tegnell. Han är en psykopat som mördar oss. För dom är lockdown den trygga handen som de vill hålla i.

Sen finns det också mer pragmatiska och cyniska svenskar som ser Tegnell som en ämbetsman som gör det han tror är bäst. Men hans fält är en gissningslek och tyvärr har han gissat fel för många gånger.

Det jag finner mest trygghet i är att Tegnell verkar vara så övertygad om att han har rätt att han är beredd att sätta all heder och ära på spel för att fullfölja sin taktik.
Citera
2020-04-14, 20:02
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Hade din fru någon hjärtsjukdom?
– Nej, hon hade jättelite förhöjt blodtryck veckan innan, men absolut ingen hjärtsjukdom eller liknande. Hon var överviktig, vilket ska vara en riskfaktor. Men annars fullt frisk."

En riskfaktor men frågan är hur mkt övervikt, vi vet ju att många har lite trivselkilo här och där, som gravid kanske det är lätt för vissa att gå upp i vikt mycket. Kilon som efteråt försvinner.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det verkar vara jävligt många här på fb som läser AB med tanke på att det ofta länkas till just AB.

Ja i tråden verkar det vara en hel del som läser både AB och Expressen när det kommer till coronafrågan. Jag gör det inte särskilt ofta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nope, jag läste ett inlägg i tråden.

Nice try...

Attans 😃
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fråga Italien.

Ja de har stor brist på läkare nu och låter studenter jobba som auktoriserade läkare. Är det en bra utveckling eller? Du kan inte förutse vissa problem när studenter ska hantera patienter som de inte har kompetens för att hantera i det längre perspektivet (typ 8 år eller vad det nu är)?
Citera
2020-04-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Politikerna har kört över forskarna

Så kan det kanske vara men finns en del som tyder på att det är precis tvärtom. Ta Boris Johnson och Trump som exempel. De vill inget hellre än att hålla öppet som Sverige.
Citera
2020-04-14, 20:04
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det jag finner mest trygghet i är att Tegnell verkar vara så övertygad om att han har rätt att han är beredd att sätta all heder och ära på spel för att fullfölja sin taktik.

Är du efterbliven? Har du kollat på någon pressträff? Ser den snubben ut att vara övertygad över någonting? Snubben säger en grej en dag och en annan sak dagen efter när han påvisats fel.

Namen gud vad modig tegelstenen är för att han vågar ha fel och ej erkänna det! Oj vad otroligt betryggande för min svenska godtrogna naiva patetiska själ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Nei, utbredt betyr samhällsspridning i motsetning til enkelttilfeller (fase 1).

"Vi tilrår ikke skolestengninger nå i fase 1, men kan vurderes nøye i fase 2 og 3 og eventuelt i senere faser. Ved alle stenginger bør man ha et mål for tiltaket og en plan for varigheten."

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/notat-om-risiko-og-respons-2020-03-12.pdf

Fase 1 - enkelttilfeller.
Fase 2- tidlig epidemi.

I følge FHI har vi i Norge vært i fase 2 og ganske nærme fase 3 i Oslo.

Tiltakene handler om å kjøpe tid, få kontroll, skaffe mer kunnskap, få bedre beredskap og kapasitet, utvikle app og annen teknologi nasjonalt og internasjonalt og øke testkapasiteten.

Det er flere rådgivende miljøer internt og eksternt i Norge. Selvfølgelig er ikke alle enige hele tiden.
De förtydligar ju i samma dokument att det gäller högstadiet och gymnasiet, eller läser jag fel?

”Skoler for ungdom og unge voksne vil bli vurdert stengt.”
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Andelen äldre kan också vara mycket högre i många små kommuner. Vi får hoppas att de slipper smitta.
Ja Hedemora är väl Dalarnas äldsta stad, både till stadens ålder och till invånarna.
Bör va annat i Borlänge där smittan är som värst.
Citera
2020-04-14, 20:05
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Reuters uppger att dödssiffran i USA har dubblerats på en vecka. Nu har över 25 000 människor dött till följd av coronaviruset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Visst, men det förklarar varför så pass många som 60% anser att FHM gör ett bra jobb. Sådan här typ av relativisering är tråden full till bredden med, så då bör den rimligtvis även tas i beaktande nu också.

Jodå, jag menar att det förklarar det.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hmm varför inger det trygghet?
Snarare betyder det att han aldrig kommer erkänna att han har haft fel och byta taktik oavsett vad som sker. Aldrig bra om det går prestige i viktiga beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in