Citat:
Ja logiskt sett borde vi ju redan ha lockdown. Men det kommer det aldrig att bli i Sverige. Det finns ett enormt motstånd. För det första är det prestige. Sverige har valt en väg och att vika från den skulle vara att erkänna att man hade fel. Det är många faktorer som spelar in. Det är en dubblering av 11 dag av den typ av fall som man nu rapporterar vilket är fall av en allvarligare grad än den typ av asymtomatiska grad som rapporteras i många andra länder. Det betyder att det är en långsammare spridning (i de flesta andra länder dubblas det var 3-4 dag) men det är fortfarande en oacceptabel situation som måste åtgärdas. Det går givetvis att få ner R0 under 1 även utan lockdown men utan vaccin så vet jag inte hur det ska gå till.
I värsta fall ja men jag skulle gissa att det blir en maxgräns runt 500-per dag som värst då vi antagligen inför lockdown flera veckor innan vi når 400 per dag. Den 26 april verkar vara en bra dag att basera framtida policy på. Om vi ser dubbelt så många döda den 26 april som vi gör idag är det bara lockdown i stil med Spanien som gäller.
I värsta fall ja men jag skulle gissa att det blir en maxgräns runt 500-per dag som värst då vi antagligen inför lockdown flera veckor innan vi når 400 per dag. Den 26 april verkar vara en bra dag att basera framtida policy på. Om vi ser dubbelt så många döda den 26 april som vi gör idag är det bara lockdown i stil med Spanien som gäller.
Dessutom kan de åberopa lagar. Det finns tydligen någon lag om att man inte kan inskränka den fria rörligheten.
Men det kanske största hindret är ansvaret. Om Löfven skulle ta ett sånt beslut så måste han ta ansvar. Om åtgärden inte skulle ge bra resultat så kan han anklagas för att ha förstört ekonomin.
Jag tror att politikerna har tagit sin hand från detta nu. Det finns ingen gräns där de kommer att vidta åtgärder. Hellre dör de.