2020-04-14, 16:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Bilden från SD där han står i LW:s trädgård / altan får man anse vara helt öppet, då han står synligt från hennes fönster, nästan som att han visar upp sig - dels i lampors sken.
Efter ändringen som skedde i maj -18 får han dock inte längre stå på hennes tomt utan för hålla sig på gatan i lampors sken. Efter maj -18 bör han dock se till att LW har kännedom om fotograferingen.
Att upprepa förfarandet så att det blir tal om stalking får nog anses som brottsligt, om den fotade inte är med på det vilket LW ju mestadels inte var.
Att fotolagen innan ändringen i maj -18 skedde i juli -13 har inget att göra med att lagar kan bli väldigt gamla!
Sorry, jag tror inte du vinner en tvist i TR angående just detta!

Men nu är bilderna inte enbart bilder, utan kopplad till text som kan anses hotfull. Särskilt då med tanke på att L*ena har haft besök av MgL och de blir ovetandes fotade.
Dagen efter bli hon på nytt fotad utifrån med texten:

Aktbil 147/689:
"Fjärde men troligen inte sista
besöket idag
21 :22
Tittar till dig två gånger till idag.
Blir sex gånger totalt.
Kan inte fatta att du klarat att
ljuga så bra. Att lura mig så
många gånger. Att jag har gått
på dina fagra ord igen.
Och kan inte fatta att du väljer
att prata om hot igen.
• Vi ses. Eller jag ser iaf.
"

Det känns obehagligt och det med rätta.
Det är inte en trevlig hälsning, då skulle han ju messat att jag står här utan och vill in, eller?

Så fotona är kopplade till hotfull text.
Citera
2020-04-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tänk om det är så som vi har varit inne på några gånger att hon faktiskt är livrädd för honom.
Det är svårt att föreställa sig hur hon skulle kunna tänkas uppträda om hon verkligen var livrädd.

Kanske som LW - rädd och samtidigt orädd. HD vet ju att han har haft tankar på att hjälpa henne över på andra sidan. Han har nu brutalt knuffat över LW. Så det som en gång kanske bara upplevdes som en dålig tanke vet hon nu kan bli verklighet. Eller inte, om han nu har gjort allt detta för hennes skull så kanske han ändå inte är kapabel att döda just henne? Just nu är hon trygg medan han sitter i häkte och kanske även hon tror att han ska få långt fängelsestraff. Då kommer han inte åt henne. Hon kanske också har gjort bedömningen att av vad hon har sett så åker han dit, med eller utan hennes medverkan, så hon kan vara den trogna f.d. hustrun som ställer upp i rättegången utan att det får några konsekvenser för utfallet och han kan inte säga att hon svek honom.
Citera
2020-04-14, 16:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En annan möjlighet är att mordvapnet finns bland rör till byggnadsställningar på någon byggarbetsplats. Eller är kastat långt ut i en sjö.

Byggnadsställning är kanske inte så dum idé. Men han hade nog tonvis med tillhyggen omkring sig i arbete och på fritid, i helg och söcken. Med ett uns intresse för att mosa ngns skalle vilken som helst, o betydande ficklampsintresse, så kan man tänka sig en viss framförhållning vad gäller att finna på saker gratis i ”naturen” (i vid bemärkelse, alltså ungefär utanför egna tröskeln) som man kan fäkta o banka med. Sen tolvårsåldern eller så...

Det är väl bara rättsläkare o åkl som närmare känner till vad som exakt kan utläsas omkr tillhygget ifråga, vad gäller längd, tyngd o dimensioner. Och hur lätt eller svårt det vore att göra sig av med det däromkring, på vägen tillbaka. Trots idogt letande har ju ingen påträffat det.
Citera
2020-04-14, 16:26
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Börjar vi inte närma oss syftet med ditt/mfl,s deltagande i tråden. Bakom förment krimintresse smäda och spy galla över vad ni anser är legitima byten i ABOK trådar? Vad fan har MGMs röst med mordet på Lena att göra?

Håller med, både SD:s utseende och röst kommenteras ideligen, SD kan ha fel på sina stämband av olika orsaker, går att googla på " Pipig röst ", om mobbarna är intresserade.

Just, vad har SD:s röst med mordet att göra? Så låg nivå.
Senast redigerad av Smhf 2020-04-14 kl. 16:28.
Citera
2020-04-14, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Men kriminaltekniker tänker ju utanför de flesta människors normala tankebanor, så de borde då enligt din logik funnit även ditt gömställe? Avslöja exakt vad du syftar på för vapen och gömställe nuurååå 🙄

Beroende på om det finns en trappa med räcke och det räcket är ihåligt och tillräckligt stort och med en ände som går att lossa utan att det syns, så skulle man kunna peta in det där. Osv osv osv osv

Jag tror att mordvapnet tillhör klätterutrustningen. Och att han tänkte plantera det i USA. Kanske landade det i en papperskorg på en flygplats? Både HD och SD pratar väldigt mycket om denna packning som var det sista de skulle göra eftersom de skulle få ihop bådas packning i samma väskor - en för kläder och en för klätterutrustning. Han stora misstag tror jag var att han inte insåg hur många som kände till relationen och att han skulle bli inplockad på förhör så snabbt. Han hade nog räknat med att komma iväg till USA och geocasha i lugn och ro. Lämna skor och övriga kläder + mordvapen där och sen komma hem. Eftersom platsen var förstörd som cash-gömma trodde han att ingen skulle komma dit på ett tag. Och det var ju faktiskt ren slump att hon hittades fyra dagar senare. Det kunde lika gärna blivit fyra månader eller ännu mer.

Ur förhöret med HD
F: Vad gör Stefan när ni .. ni åker från dig till huset..
V:Mm.
F: Vad gör Stefan i huset?
V: Vi packar.. jag är ju med inne, vi .. eh .. jag har med mig klätterväskan från mig .. eh .. vi
tömmer ut alla klättergrejer, vi packar iordning det vi ska ha med oss .. av klättersaker .. i en
gemensam väska .. för vi hade liksom bestämt så att vi ska ha medklätterutrusningen .. eh .. å
då blir det i en väska å sen hade vi en gemensam resväska så vi packar ihop där under tiden i
huset eh .. tror inte att vi är där speciellt länge .. å sen så .. åkte vi iväg.
F: Så det var inte packat, den här väskan var inte packad ändå när ni kom hem till honom?
V: Inte klätterväskan.
F: Den andra väskan då?
V: Ja den var packad det var bara jag som skulle lägga ner lite mer jag hade med mig. Det var
necessär som skulle läggas överst tror jag det var å det var nån tröja .. eh .. mm. Som var
tvättad som ah Stefan skulle komplettera med ett par tröjor tror jag det var .. men det var
liksom färdigt, det var det här sista necessären som skulle läggas .. mm ..
Citera
2020-04-14, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nån i en tråd uppkallad efter det här fallet och med en Fup om 14K sidor borde kunna ha en klar föreställning om vilka tidramar GM hade att röra sig med omkring brottet. Eftersom det liksom är det det handlar om.

Jag har haft föreställningen att GM måste ha haft lite brått att ta sig hem för att vattna sitt alibi, och tvätta kläder och plåstra om sig och skura tvättstugan o befinnas vara hemma om örebropolisen mot förmodan skulle åka ut på ett larmsamtal om en kvinnans utdragna dödsskrik en annars stillsam måndagnatt. Och rent av se sig omkring. Att bli sedd av krukväxtindianer i kvarteret då man gör udda grejer i skogen kan ju vara olyckligt just den natten, även för en person där normalt beteende kanske vore det mer uppseendeväckande

Jag kan inte svara på om sd gav sig ut igen och om han rörde sig till fots eller med cykel. Kl 6 eller så bör han ju vara pigg o på benen igen.

Han kanske hann iväg till något vattendrag, kunde skylla på att han brukade vara ute och pyssla
med geocashing om nätterna.
Citera
2020-04-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Håller med, både SD:s utseende och röst kommenteras ideligen, SD kan ha fel på sina stämband av olika orsaker, går att googla på " Pipig röst ", om mobbarna är intresserad.

Genom alla förhör med honom så märker jag att hans röst förändras. Ibland är den nästan normal, men det verkar som om att när han ljuger så spricker rösten lite och får ett lite nonchalant tonfall. Och det gör det svårt ibland att höra. Något är helt klart fel med hans röst - men kan vara så att han får svårt att hålla rösten när han ljuger. Och DET har massor med målet att göra. Det är tråkigt bara att man inte kan se hans kroppsspråk. Men det är inte vi som skall döma, det är rätten.
Citera
2020-04-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men nu är bilderna inte enbart bilder, utan kopplad till text som kan anses hotfull. Särskilt då med tanke på att L*ena har haft besök av MgL och de blir ovetandes fotade.
Dagen efter bli hon på nytt fotad utifrån med texten:

Aktbil 147/689:
"Fjärde men troligen inte sista
besöket idag
21 :22
Tittar till dig två gånger till idag.
Blir sex gånger totalt.
Kan inte fatta att du klarat att
ljuga så bra. Att lura mig så
många gånger. Att jag har gått
på dina fagra ord igen.
Och kan inte fatta att du väljer
att prata om hot igen.
• Vi ses. Eller jag ser iaf.
"

Det känns obehagligt och det med rätta.
Det är inte en trevlig hälsning, då skulle han ju messat att jag står här utan och vill in, eller?

Så fotona är kopplade till hotfull text.

Ja! Det är här det brottsliga kommer in.
Han stalkar och hotar och beter sig kränkande gentemot LW och hennes besök,
när han dem ovetandes, smygfotar dem!
Senast redigerad av Moschata 2020-04-14 kl. 16:51.
Citera
2020-04-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Men alltså på riktigt? Läs FUP eller lyssna på rättegången istället hörru.

JAG tycker det är ett grovt brott. Men absolut, fortsätt skydda Stefan du. Det var ju faktiskt inte olagligt när han gjorde det, sånär som ett par veckor.

Som vanligt har inte den skribenten koll på vad hen säger: I SAMMA inlägg står det:

Ny lag om kränkande fotografering

Sedan den 1 juli 2013 gäller lagen om kränkande fotografering. Det är en lag som är tänkt att hindra smygfotografering på toaletter, omklädningsrum och i någons hem. Lagen gäller bara om samtliga tre villkor är uppfyllda: – fotograferingen ska vara dold – ske utan tillstånd – ske i privat miljö, eller miljö som kan anses som privat. Man kan säga att lagen kompletterar brottet ofredande. Ett ofredande kräver att den fotograferade är medveten om fotograferingen. Den här lagen gäller när fotograferingen istället sker i hemlighet. Myndighetspersoner och fotografering med försvarliga skäl är undantagna. Poliser och journalister kan alltså fortsätta smygfilma i någon hem.
Citera
2020-04-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Du har aldrig reflekterat över varför så många är emot dej och ditt sätt att argumentera?
Ta inte på dej offerkoftan men var gärna konkret i frågorna nedan.

Vem tror du är mördaren förresten? Och hur gick mordet till enligt dig? Och varför?

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag vet varför så många är emot mig.

Det är för att jag genomskådar LWs BS och
att jag inte är rädd för att skriva om det.

+ att jag inte bryr mig om regeln att inte
prata illa om de döda. Inte bara i det här
fallet utan IRL också. Om någon var en
skitstövel när hen levde så preskriberas
det inte när hen dör.

+ att många här försvarar sitt eget sätt att
leva när de låtsas försvara LW.

Om man gör allt man kan för att blunda för
sanningen så är det väl jobbigt när någon
envisas med att hela tiden lyfta fram och
visa den.

Jag önskar att jag hade känt LW medan
hon levde och kunde ha haft ett allvarligt
snack med henne. Men det hade väl inte
hjälpt eftersom hon inte ville lyssna på
dem som inte höll med henne.

Du är något på spåret där. Att ständigt återkomma till den avlidnes vandel. Och att fastna i det. Och att inte svara på ställda frågor.
LW:s kärleksliv är utrett och klart för längesedan. Likaså andra karaktäristika som som det är upp till var och en att bedöma utifrån sin egen måttstock, vilket också har gjorts.
Med det i åtanke har 95% i tråden förstått att gå vidare och söka andra ledtrådar och på så sätt kommit vidare i processen att förstå bakomliggande orsaker och intressen att mörda LW.
Det är här du så tydligt har fastnat i en loop och inte kommer vidare; du försöker påtvinga LW en moral som hon inte hade och försöker på något vis hamra in att det är...ja..vad är det??
Hade det varit ett formel 1 race hade du blivit tagen av banan för längesedan eftersom du är hopplöst varvad, stillastående.

Frågorna jag ställde till dig kvarstår: Vem tror du mördade LW? Varför och hur gick det till?
Citera
2020-04-14, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Jag funderar lite på vad L*ena var ute och gjorde mordkvällen.

Det var då en granne till henne observerade henne när hon hade på sig en rosa överdel:

Aktbil 151/143
Förhör med D*******, E****; 2018-05-19 12:41 diarienr: 5000-K574218-18

"Vad var klockan?
Jag funderade lite på det. Jag satt vid datorn, vi hade kommit från träningen, och vi hade ätit
mat. Kanske runt 20:00-21 :30. "
[...]

Vart befann du dig när du såg henne?
Jag satt hemma i rummet på övervåningen i barnrummet, det finns en dator där.
Ar det på baksidan eller framsidan du såg henne på?
Det är där på lekplatsen, på baksidan.
Mellan Byalagsgatan 2 och 4?
Ja.
Vart såg du henne?
Bredvid grindens lekplats. Hon gick fram till Byalagsgatan 2.
Vad gjorde hon då?
Hon gick från sitt hus och sen ner mot lekplasten. Men hon stannade inte där utan gick vidare.
Hon promenerade.
"Vart var hon på väg? (riktning)
Jag vet inte i vilken riktning hon gick, jag kollade bara lite snabbt, det enda jag såg var att
hon gick emot min huslänga, men inte vart hon tar vägen efter det.
Hur tar hon sig fram?
Hon promenerade.
Fick du någon uppfattning om hur hon verkade vara?
Ingenting speciellt. Jag kollade bara en kort sekund. Jag tänkte oj vad duktig hon är hon skaåka och träna.
Vad hade hon för kläder på sig. Beskriv?
Rosa överdel, lite tight på överkroppen. T-shiit.
Svarta tighta byxor.
Såg du något om färg på skorna?
Nej.
Något mer du kommer på om hennes kläder?
Nej.
Var hon själv eller var hon i sällskap med någon eller några?
Hon var själv.
"

Jag minns att sonen AW berättade att mamma gick ut en stund på något som han trodde hade med geocaching eller liknande.

Aktbilaga 145/97
2018-05-14 21:32:00 Lena lämnar bostaden
2018-05-14 22:00:00 Lena kommer tillbaka hem till bostaden

Samtidigt chattar hon med J*rgen J. De snackar en del om cacher innan och skickar bilder till varandra men jag fattar inte det som att det har med hennes promenad att göra riktigt. Hon chattar även med R*ger N och J*immy H vilket gör att det verkar ologiskt att hon ska ha joggat.

Har det framkommit vad hon gjorde?
Citera
2020-04-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Håller med, både SD:s utseende och röst kommenteras ideligen, SD kan ha fel på sina stämband av olika orsaker, går att googla på " Pipig röst ", om mobbarna är intresserade.

Ger er rätt, även om jag skrivit här att jag också reagerat på hans ansträngda röst.
Men det har inte med saken att göra, såvida det inte handlar om vad åklagare och domare
alltid gör, lyssnar efter oärliga tongångar i den tilltalades röst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in