2020-04-14, 15:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
HDs beteende stämmer faktiskt mycket väl in i den beskrivning som Enander ger i sin bok om varför kvinnor lämnar. De gör vanligen 3-5 försök innan det faktiskt sker. HD gick tillbaka till SD från sitt förhållande med Sillen. Vilket SD säkert trodde att han skulle få henne att göra, bara han släppte efter en aning och gav henne ”lite mer rep”. Under noggrann övervakning.

Enander skriver även om hur utsatta kvinnor tar över förövarens världsbild och hur de försvarar dem. Jfr tex Stockholmssyndromet (som iofs kanske inte fanns på Norrmalmstorg men som är belagt i andra sammanhang). Även detta stämmer väl med HDs beteende.

Självklart ljuger, utelämnar och förvränger SD allt vad han kan i rätten, när han tycker att han behöver det. Han vill ju inte hamna i fängelse. Han vill ju fortsätta sitt liv med HD, som han är så beroende av. För att nå det målet har han ju redan visat att han är beredd att gå mycket längre än så. Enligt min tolkning av verkligheten här.

Ah, intressant!
Har du läst boken också?
Just det du nämner att offret införlivar den bild förövaren har på offret i sin egen bild på sig själva, vilket gör att de ofta kan tycka att de själva har ansvar för att de blir dåligt behandlade.

Nu verkar ju inte det ha varit särskilt våldsamt hemma hos Davidssons, men psykisk misshandel har det säkert förekommit med manipulationer och lögner.

Jag reagerar starkt på den konstiga inställning och flathet H*anna uppvisar till SDs googling på hur man får det att se ut som plötslig spädbarnsdöd, hans förslag till att utplåna familjen och att SD hotat inte bara L*ena utan även att döda hennes barn.

Den flacka reaktionen och bristen på att visa känslor eller att ens uttrycka något om det är såååå konstig. Är hon helt avstängd?

Och som sagt, de har redan 2016 snackat om att HD önskar L*ena ur sitt liv, men "hon får leva".
Hur många gånger har SD pratat med H*anna om att döda L*ena frågar jag mig?

Jag förmodar att de flesta människor skulle reagera mycket starkt på om någon pratar om att lösa problem på det sättet.

Hon verkar helt avtrubbad.
Flackt reaktionssätt.
Någon trodde att det berodde på hennes yrke.
Det kan jag lova att det inte har med det att göra på något sätt. Förmodligen har det mer att göra med hur hon har blivit matad med sådant i åratal.

Så Stockholmssyndromet passa väldigt bra in här tror jag.
Citera
2020-04-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Proffsfotografer vet att man får det om man står på gatan, inte i deras trädgård (numer), samt om de är medvetna om att de fotas, men måste inte ha ögonkontakt.
Gamla lagar gäller än idag i Svea rikes lagar ... och som du ser finns en smärre justering från maj -18.
Kan ju avslöja att dels har jag haft ett arbete inom en juridisk fakultet (är dock inte jurist!),
dels är jag fotograf (fler yrken eller sysselsättningar om man vill kalla det så.)

Lagstiftningen om kränkande fotografering gäller från juli 2013. Står du öppet och synligt får du fota någon i dennes hem men inte om du står dolt eller döljer kameran. Står du ute i mörkret får du nog anses som dold.
Citera
2020-04-14, 15:53
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Artikeln är gammal och lagstiftningen är i viss mån ändrad. Man får inte smygfotografera någon i någons hem.

Tror LW visste om alla andra foton som hon tillåtit tagits på henne och SD var för sig eller tillsammans i intima situationer , så OM hon hade begärt en anmälan på att SD smygfotografera henne utifrån = kränkande handling -så hade han antagligen försvarat sig till polisen med att påpeka ATT hon var ju inte bangen i andra lägen så vaddå ?????
Och då skulle både LW och polisväsendet stå där med skägget i brevlådan typ !

Det här kände hon på sig så hon hon kunde liksom inte komma till skott just utifrån att hon självklart ej ville att polisen skulle granska DE videosarna och bilderna som SD hade i sin mobil .....som hon varit med på att fota ...

(Spekulation)
Citera
2020-04-14, 15:55
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
SD blev alltså inte häktad DÅ.
SD var alltså inte buggad DÅ.
Vilket var vad saken handlade om.
Tycker du verkligen att fallet var så gott som löst, klappat och klart för två år sedan? VET du nu att det kommer en fällande dom som kommer att vinna laga kraft?

Och nej, jag var inte ute och cyklade någonstans. Det jag skrev, vilket jag explicit nämnde i inlägget, var att det var ett svar på en fråga och en teori som jag INTE höll som sannolik.
Är du måhända lite trög?
Nej för det var ju alltså en väldigt tidig teori, som visade sig stämma jävligt bra, om än inte tidsmässigt. Jag håller därför inte med dig om att den var helt galen.

Jag konstaterade bara att du inte har någon aning, för du påstod ju att det ÄR långt ifrån löst. Själv är jag 99 % säker på att han blir dömd till 18 år eller livstid.

Jag missade att ta med ett citat, det du svarade på, men poängen var att du verkar vara på något slags korståg där du sågar teorier, utan att såga de du själv varit med och byggt upp. Varför känns det nödvändigt ens? Något gammalt trådgroll med googlan som påminde sig kanske
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-04-14 kl. 15:59.
Citera
2020-04-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det står i obd. - protokollet . Minst 17 slag, står det. Obducenter ser sådant.

Ok då ... men något slag kan ju varit med mindre kraft och lämnat mindre spår.
Men usch, för mig kvittar det, räcker med 10!
Är det verkligen med beräkning 17 slag, och att jämföra med 17 felaktiga loggar
och mer än så med siffran 17 så måste man ju undra om HD är delaktig eller inte -
Citera
2020-04-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ett rör på ~30 cm tar man inte hem igen. Man kör ner det i marken i skogen eller slänger det nånstans. Dessutom är det nog i lättaste laget för brottet ifråga. Och kryllar av spår då.

Det känns ynkligt att fundera omkring nu.

SD bör ju ha tagit sig hem från BP bakvägen genom skogen. Full med blodstänk. Och dykt upp bakom UWs hus. Han har säkert gjort sig av även med LWs mobil o bankkort nånstans på vägen. Hur det nu var med mobilen, jag minns inte säkert. SD kan ha gömt sakerna i ett träd om han tycker om att spara på saker.

En annan möjlighet är att mordvapnet finns bland rör till byggnadsställningar på någon byggarbetsplats. Eller är kastat långt ut i en sjö.
Citera
2020-04-14, 15:58
Medlem
Citat:
Lagstiftningen om kränkande fotografering gäller från juli 2013. Står du öppet och synligt får du fota någon i dennes hem men inte om du står dolt eller döljer kameran. Står du ute i mörkret får du nog anses som dold.

Bilden från SD där han står i LW:s trädgård / altan får man anse vara helt öppet, då han står synligt från hennes fönster, nästan som att han visar upp sig - dels i skenet av fasadbelysning.
Efter ändringen som skedde i maj -18 får han dock inte längre stå på hennes tomt utan för hålla sig på gatan i gatulyktors sken. Efter maj -18 bör han dock se till att LW har kännedom om fotograferingen.
Att upprepa förfarandet så att det blir tal om stalking får nog anses som brottsligt, om den fotade inte är med på det vilket LW ju mestadels inte var.
Att fotolagen innan ändringen i maj -18 skedde i juli -13 har inget att göra med att lagar kan bli väldigt gamla!
Sorry, jag tror inte du vinner en tvist i TR angående just detta!
Senast redigerad av Moschata 2020-04-14 kl. 16:23.
Citera
2020-04-14, 15:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det som förstör tråden är att du och dina lika oärliga ruggdunkare är så korkade att ni inte förstår att anledningen till upprepningarna ENBART beror helt på er tokvägran att ta till er fakta.

2+2 = 4

Du som pratar så mycket om att alla ljuger hit och dit.
Om du skulle ta och kolla på din egen signatur, så är det inte en sanning att det är ett messenger som L*ena skickat till Hanna.

Som den visselblåsare du utger dig att vara, borde du föregå med gott exempel genom att vara så ärlig du kan och inte undanhålla det du fått påpekat för dig av flera användare.
Citera
2020-04-14, 15:59
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
I tråden har det tidigare funnits uppgifter om att LW sjöng ”Utan dina andetag” (Kent) under vigselakten mellan HD och SD. Kan en del av ett (rejält) mikrofonstativ ha använts som mordvapen? Det tillhygget skulle i sådant fall symboliskt kunnat valts för att tysta den röst som sjöng på bröllopet? Var finns detta (enligt spekulation) mikrofonstativ i sådant fall idag, funderar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Hennes öde berör.

Tänker på hennes blogginlägg (?) om att ”jag tänker vandra på denna jord länge än” (fritt ur minnet)

Och att hon sjöng ”Utan dina andetag” när hon vigde SD och HD.

Hon verkade leva livet fullt ut. Jag kände henne inte, men jag sörjer henne faktiskt.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2020-04-14 kl. 16:20.
Citera
2020-04-14, 16:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hans röst.... hualigen. Jag vill hela tiden be honom harkla sig. Den där ljusa rösten verkar inte naturlig, den är så ansträngd. Vad GÖÖÖÖÖR han med sin röst? Det är ibland jättesvårt att höra vad han säger.
Börjar vi inte närma oss syftet med ditt/mfl,s deltagande i tråden. Bakom förment krimintresse smäda och spy galla över vad ni anser är legitima byten i ABOK trådar? Vad fan har MGMs röst med mordet på Lena att göra?
Citera
2020-04-14, 16:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Tror du han kan haft utrymme att åka iväg i natten långt bort och göra sig av med tillhygge och
övrigt?

Nån i en tråd uppkallad efter det här fallet och med en Fup om 14K sidor borde kunna ha en klar föreställning om vilka tidramar GM hade att röra sig med omkring brottet. Eftersom det liksom är det det handlar om.

Jag har haft föreställningen att GM måste ha haft lite brått att ta sig hem för att vattna sitt alibi, och tvätta kläder och plåstra om sig och skura tvättstugan o befinnas vara hemma om örebropolisen mot förmodan skulle åka ut på ett larmsamtal om en kvinnans utdragna dödsskrik en annars stillsam måndagnatt. Och rent av se sig omkring. Att bli sedd av krukväxtindianer i kvarteret då man gör udda grejer i skogen kan ju vara olyckligt just den natten, även för en person där normalt beteende kanske vore det mer uppseendeväckande

Jag kan inte svara på om sd gav sig ut igen och om han rörde sig till fots eller med cykel. Kl 6 eller så bör han ju vara pigg o på benen igen.
Citera
2020-04-14, 16:06
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Om ett rörformat mordvapen placeras inom pappröret till det omlindade hushålls-papperet och kriminalteknikerna skulle missa mordvapnet:s plats, då skall dom inte arbeta som kriminaltekniker.

En hushållsrulle är strax över två decimeter.

Jag har tidigare framfört ett mordvapen som är i längden 3 decimeter och endast någon centimeter under, till exempel 2,9.

Mvh/ @JokerMannen

Okej , men kan man stoppa in ett rör i markiserna på något sätt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in