Citat:
HDs beteende stämmer faktiskt mycket väl in i den beskrivning som Enander ger i sin bok om varför kvinnor lämnar. De gör vanligen 3-5 försök innan det faktiskt sker. HD gick tillbaka till SD från sitt förhållande med Sillen. Vilket SD säkert trodde att han skulle få henne att göra, bara han släppte efter en aning och gav henne ”lite mer rep”. Under noggrann övervakning.
Enander skriver även om hur utsatta kvinnor tar över förövarens världsbild och hur de försvarar dem. Jfr tex Stockholmssyndromet (som iofs kanske inte fanns på Norrmalmstorg men som är belagt i andra sammanhang). Även detta stämmer väl med HDs beteende.
Självklart ljuger, utelämnar och förvränger SD allt vad han kan i rätten, när han tycker att han behöver det. Han vill ju inte hamna i fängelse. Han vill ju fortsätta sitt liv med HD, som han är så beroende av. För att nå det målet har han ju redan visat att han är beredd att gå mycket längre än så. Enligt min tolkning av verkligheten här.
Enander skriver även om hur utsatta kvinnor tar över förövarens världsbild och hur de försvarar dem. Jfr tex Stockholmssyndromet (som iofs kanske inte fanns på Norrmalmstorg men som är belagt i andra sammanhang). Även detta stämmer väl med HDs beteende.
Självklart ljuger, utelämnar och förvränger SD allt vad han kan i rätten, när han tycker att han behöver det. Han vill ju inte hamna i fängelse. Han vill ju fortsätta sitt liv med HD, som han är så beroende av. För att nå det målet har han ju redan visat att han är beredd att gå mycket längre än så. Enligt min tolkning av verkligheten här.
Ah, intressant!
Har du läst boken också?
Just det du nämner att offret införlivar den bild förövaren har på offret i sin egen bild på sig själva, vilket gör att de ofta kan tycka att de själva har ansvar för att de blir dåligt behandlade.
Nu verkar ju inte det ha varit särskilt våldsamt hemma hos Davidssons, men psykisk misshandel har det säkert förekommit med manipulationer och lögner.
Jag reagerar starkt på den konstiga inställning och flathet H*anna uppvisar till SDs googling på hur man får det att se ut som plötslig spädbarnsdöd, hans förslag till att utplåna familjen och att SD hotat inte bara L*ena utan även att döda hennes barn.
Den flacka reaktionen och bristen på att visa känslor eller att ens uttrycka något om det är såååå konstig. Är hon helt avstängd?
Och som sagt, de har redan 2016 snackat om att HD önskar L*ena ur sitt liv, men "hon får leva".
Hur många gånger har SD pratat med H*anna om att döda L*ena frågar jag mig?
Jag förmodar att de flesta människor skulle reagera mycket starkt på om någon pratar om att lösa problem på det sättet.
Hon verkar helt avtrubbad.
Flackt reaktionssätt.
Någon trodde att det berodde på hennes yrke.
Det kan jag lova att det inte har med det att göra på något sätt. Förmodligen har det mer att göra med hur hon har blivit matad med sådant i åratal.
Så Stockholmssyndromet passa väldigt bra in här tror jag.