2020-04-14, 15:33
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ett rör på ~30 cm tar man inte hem igen. Man kör ner det i marken i skogen eller slänger det nånstans. Dessutom är det nog i lättaste laget för brottet ifråga. Och kryllar av spår då.

Det känns ynkligt att fundera omkring nu.

SD bör ju ha tagit sig hem från BP bakvägen genom skogen. Full med blodstänk. Och dykt upp bakom UWs hus. Han har säkert gjort sig av även med LWs mobil o bankkort nånstans på vägen. Hur det nu var med mobilen, jag minns inte säkert. SD kan ha gömt sakerna i ett träd om han tycker om att spara på saker.

Funderar på om den kvinnan med hunden som såg HD gömma sig bakom ett träd -tänk om HD trampade ner mordvapnetsröret där ?
Kanske kvinnan med hunden skall låta voffsingen lukta runt där vid trädet om den får något spår på något , eller om kvinnan kan se om en ringside på ett rör ligger under någon växtlighet DÄR ??

Bara en tanke = spekulation !?

Eller hur är det med kaninerna ?
Hoppar de över hinder med järnrör ??
Senast redigerad av landbandy 2020-04-14 kl. 15:35.
Citera
2020-04-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det kan ju vara så att HD är rädd men har lite svårt att se det med tanke på en hel del konstigheter. Exempelvis så var det ju hon som bestämde att de skulle åka iväg till USA efter velandet fram och tillbaka
-Vi åker! Skrev hon till SD när han tjorvade angående om att resa eller inte resa där veckan innan mordet.
Och sedan skyddandet i både förhör och rättegång, där hade hon haft världens chans att bli fri om hon varit rädd.
Istället har hon önskat att L*ena var död och vägrat medverka med någon som helst information med sina:
- Vet ej
- Kommer inte ihåg
- Ingen kommentar osv osv

Men frihet innebär för HD flytt från invanda trakter med tonårsbarn som har kompisar som de då måste lämna.Tänk deras situation, att komma till en ny ort och förklara varför man flyttat. Hur ska de få nya kompisar, ständigt rädda för vad som ska komma fram?
Lättare är att prata vidare och få stöd av befintliga kompisar i Ö- bro.
De måste ha skyddat boende. Det inskränker friheten.
Bekvämare kanske, för HD, att bo kvar, få sympati från omgivningen och hoppas att både hon
och SD hittar andra partners vare sig han sitter inne eller inte.
För nog lär han skaffa sig en sällskapsdam igen på något sätt.
HD kan inte ha det lätt-
Om jag vore hon skulle jag ändå flyttat.
Citera
2020-04-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Funderar på om den kvinnan med hunden som såg HD gömma sig bakom ett träd -tänk om HD trampade ner mordvapnetsröret där ?
Kanske kvinnan med hunden skall låta voffsingen lukta runt där vid trädet om den får något spår på något , eller om kvinnan kan se om en ringside på ett rör ligger under någon växtlighet DÄR ??

Bara en tanke = spekulation !?

Eller hur är det med kaninerna ?
Hoppar de över hinder med järnrör ??

Tror inte tillhygget finns i närheten...? Att både mörda i hemmakvarteret och slänga
det där, hur oerhört korkat!
Citera
2020-04-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tänk om det är så som vi har varit inne på några gånger att hon faktiskt är livrädd för honom.
Det är svårt att föreställa sig hur hon skulle kunna tänkas uppträda om hon verkligen var livrädd.

Det är inte alls ovanligt att våldsutsatta kvinnor är samtidigt både livrädda och närhetstörstande samtidigt. Bland de emotionella banden som uppstår gentemot förövaren nämner Enander (och Holmberg) kärlek, rädsla, hat, medlidande, skuld och hopp. Flera av dem kan förekomma samtidigt i den skadliga relationen. Dessutom nämns mer sammansatta band som viljan att förstå, beroende och internalisering. Dessa olika band, i den utsträckning de förekommer i det enskilda förhållandet, flätas samman i ett starkare band som Enander kallar det traumatiska bandet.

Nu har jag faktiskt inte sett några tecken på rädsla hos HD och inga belägg finns för att han betett sig våldsamt mot henne. Däremot kan jag tänka mig att hon känt oro för sina barn. SDs förhör med sin dotter kan ha varit det mest kontraproduktiva han någonsin gjort, om han ville rädda förhållandet med HD. När kvinnan faktiskt lämnar är det ofta av oro för sina barn. Men jag kan inte tro att det på något sätt förklarar hennes beteende i förhören. Här måste man se helhetsbilden och hela det traumatiska bandet som binder henne hårt till honom och får henne att, mot allt vett och sans, försvara honom inför omvärlden.

SD är lika beroende av henne som hon av honom. Så beroende att han nu krånglat sig in i rättssalen för att inte förlora henne. Det är ett patologiskt beteende av bägge som inte bör kallas kärlek. Liknar mer narkomani.
Citera
2020-04-14, 15:39
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ett rör på ~30 cm tar man inte hem igen. Man kör ner det i marken i skogen eller slänger det nånstans. Dessutom är det nog i lättaste laget för brottet ifråga. Och kryllar av spår då.

SD bör ju ha tagit sig hem från BP bakvägen genom skogen. Full med blodstänk. Och dykt upp bakom UWs hus. Han har säkert gjort sig av även med LWs mobil o bankkort nånstans på vägen. Hur det nu var med mobilen, jag minns inte säkert. SD kan ha gömt sakerna i ett träd om han tycker om att spara på saker.

LW:s var ju en trevlig NY mobil med superduperförmåga att fota och spela in video på både långt och nära håll , att zooooma in skitbra osv.så den vill nog ingen slänga bort i första taget kan jag tro så den kanske han gillade så pass att han bytte skal ifrån rosa till något mer sobert och bytte sen både nummer och abonnemang ??
Eftersom HD och LW hade likadana illrosa fleccetröjjor så kanske han gav den rosa mobilen till HD som present ?
Vem vet ?
Senast redigerad av landbandy 2020-04-14 kl. 15:42.
Citera
2020-04-14, 15:41
Medlem
Citat:

Tror du han kan haft utrymme att åka iväg i natten långt bort och göra sig av med tillhygge och
övrigt?
Citera
2020-04-14, 15:43
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
37 avsnitt finns!
https://www.youtube.com/playlist?list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1lyR0y3cUO

Nu 38, förhör med JG.
Senast redigerad av Rastade 2020-04-14 kl. 15:46.
Citera
2020-04-14, 15:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
LW:s var ju en trevlig NY mobil med superduperförmåga att fota och spela in video på både långt och nära håll , att zooooma in skitbra osv.så den vill nog ingen slänga bort i första taget kan jag tro så den kanske han gillade så pass att han bytte skal ifrån rosa till något mer sobert och bytte sen både nummer och abonnemang ??
Eftersom HD och LW hade likadana illrosa fleccetröjjor så kanske han gav den rosa mobilen till HD som present ?
Vem vet ?
Mobilen har ju kvar samma IMEI oavsett om man byter SIM. Låter som en riskabel strategi...
Citera
2020-04-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Se fetning, du skriver att det är ett grovt grott ..?

Här är utdrag ur lagen om fotografering ...Längst ner står hur man tillämpar den nya lagen som kom i maj -18, som handlar om just kränkande fotografering Avgörande skillnad är att den som fotas ska veta om det. Har inte klippt och klistrat subjektivt utan fick korta av för att få plats med texten. Det jag klippt bort handlar om marknadsföring osv som inte hör hit.
Före maj -18 då SD smygfotade LW var det tillåtet.
Men jag säger inte att de är normalt eller friskt att göra så upprepade gånger - utan den fotades
vetskap!
Syftet är ju också såklart alltid intressant! Liksom motivet till ett mord, vilka (hur) huvudpersonerna är.
Tyvärr vet jag inte hur man länkar in artikeln så den är kopierad från Fotosidan (har nämnt om det tidigare)

-LAG OCH RÄTT

Obs! Den 25 maj 2018 kommer ett nytt regelverk - GDPR, och då kommer mycket i denna artikel att förändras.

Viktigaste frågan först, vad får man fotografera?

Enkelt svar, du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.

Får jag ta bilder av folk på gatan?

Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

Måste jag inte fråga först?

Nej. Men det är naturligtvis trevligast att fråga, såvida du inte är ute efter ögonblicksbilder förstås.

Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?

Ja. Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?

Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra!

Men kränkande bilder, det får jag väl ändå inte ta?

Det finns ingenting sådant som kränkande bilder. Återigen, du får fotografera vem du vill och när du vill. Vi tänker oss att du står utanför en nattklubb och en hyfsat berusad tjej kommer fram och lyfter upp klänningen framför ögonen på dig, hon vinglar till och mumlar oredigt någonting om att ”här skall du få någonting att ta bilder på”. Där måste väl ändå gränsen gå? Nej, det är helt okej att ta bilder, även om många tycker du är ett äckel som inte bryr dig om att flickebarnet inte vet vad hon gör. Som sagt, du får fotografera vem du vill och ingen kan hindra dig. Hur du sedan får använda bilderna kommer vi snart in på. Klassikern då, grannen mitt emot din lägenhet bryr sig inte om att dra ned persiennerna när han byter om för kvällen, du får en släng av fönstertittning och tar fram ditt 300/2,8 och börjar fotografera. Gissa om du gör rätt eller fel? Just det, du får fotografera. Det spelar ingen roll att han befinner sig i sitt eget hem eller att du använder teleobjektiv. Inte heller att han inte har en tråd på kroppen eller att du gör det i smyg mot hans vilja. Nu i Augusti 2004 ansåg tingsrätten i Malmö att det inte är ett brott att fotografera/filma någon mot dennes vilja. Det rörde sig om en ung man som smygfilmat under sexakt med sin flickvän. Det finns två tidigare fall i högsta domstolen där avgörandet gjort att det inte är förbjudet att filma/fotografera någon mot dennes vilja. Däremot kan det bli förtal om bilderna sprids, men det är en annan sak. Fotograferingen är tillåten.

Vad mer än människor får man fotografera?

Återigen, det finns ingenting som du inte får fotografera, förutom de där skyddsobjekten.

Men jag var i Paris i somras och tog en bild på ett fint hus och det blev världens bråk med gendarmer som kom störtande och upprörda husägare?

I många länder kan det finnas andra regler om vad som är tillåtet, i Frankrike kan husägaren faktiskt inte förbjuda dig att avbilda en byggnad men var beredd på att du ändå får polisen mot dig.

Men, jag får väl inte ta en bild på en Ola Billgrentavla utan tillstånd?

Jodå, och jag citerar (lou) 2: a kapitlet 12 §, ”Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk” Du får ta en bild, men du får inte publicera den eller dra vinning av den på något sätt. Mer om detta senare. Enskilt bruk kan vara att du vill trycka upp en T-shirt till dig själv som du har när det är fest eller du vill ha en bild på väggen bredvid din dator för inspiration.

Var får jag fotografera?

På allmän plats är det bara att låta motorkameran rassla film, inga hinder för att fotografera i skog och mark, på badstranden, på gator och torg och liknande. Däremot kan du förbjudas fotografera på privat område. Exempel på detta kan vara i någons hem, på en restaurang, i en butik, i ett köpcenter, på Scandinavium, på en nattklubb, på ett museum, på en skola, i en fabrik och så vidare. Den som har nyttjanderätten till en fastighet har rätt att ställa krav på dig för att du skall få vara där. Ett av de kraven kan vara att du inte får fotografera. Andra krav kan vara att du måste ha slips, vara nykter, vara man eller väga minst 120 kilogram. Arrangören av exempelvis en fest kan ställa, nästan, vilka krav som helst på dig som ett villkor för att du får vara i lokalen. Det kallas med ett fint ord för kontraheringsfrihet och ger exempelvis en affärsinnehavare rätt att vägra sälja till en kund bara för att kunden har fula skor på sig. Oj, nu började jag sväva ut, tillbaka till fotograferandet. Alltså kan du förbjudas fotografera på en konsert, men, och detta är viktigt, du måste ha fått reda på att det är fotograferingsförbud via skyltar eller text på biljetten. Det kan också hända att vakten säger till dig ”ledsen men du får inte ta några bilder här”. Då är det bara att lyda eller lämna lokalen. Fram tills det tydligt framgått att det är fotograferingsförbud så är det inget fotograferingsförbud! Och då kommer vi tillbaka till fallet med den strippande(?) grannen. Anledningen till att du inte kan förbjudas fotografera är att du antingen befinner dig i ditt eget hem eller på allmän plats. Du är ju inte i grannens hem! Precis på samma sätt kan du fotografera in på ett företags område, trots att det är fotoförbud, så länge du bara står utanför stängslet. Om inte företaget är skyddsklassat förstås.

Okej, jag fattar att man får fotografera vem och vad man vill. Men, får någon ta film eller kamera ifrån mig om jag fotograferar där jag inte har tillstånd?

Nej, det krävs beslut av åklagare för att du skall behöva lämna ifrån dig filmen. Och det är mycket ovanligt, sannolikheten för att du som vanlig människa skall få ett sådant beslut emot dig är nog mindre än att du åker hem från Jägersro som miljonär. Polis får alltså inte ta film eller kamera ifrån dig och inte heller upprörd skattebetalare på stadens gator.

Men, är det inte olika regler för yrkesfotografer och oss vanliga amatörer?

Nej. En pressfotograf till exempel har inga särskilda lagparagrafer om vad denne får fotografera. Däremot är det ofta så att en fotograf med giltig presslegitimation kan få tillstånd att fotografera på vissa ställen som konserter och releasepartyn. Men den som arrangerar en händelse har också rätt att förbjuda alla med presslegitimation att fotografera! Så har också skett på en del konserter med vissa stora band som vill ha maximal kontroll över vilka bilder av dem som sprids i media.

Nu är det dags att komma in på hur bilder får användas.

Ny lag om kränkande fotografering

Sedan den 1 juli 2013 gäller lagen om kränkande fotografering. Det är en lag som är tänkt att hindra smygfotografering på toaletter, omklädningsrum och i någons hem. Lagen gäller bara om samtliga tre villkor är uppfyllda: – fotograferingen ska vara dold – ske utan tillstånd – ske i privat miljö, eller miljö som kan anses som privat. Man kan säga att lagen kompletterar brottet ofredande. Ett ofredande kräver att den fotograferade är medveten om fotograferingen. Den här lagen gäller när fotograferingen istället sker i hemlighet. Myndighetspersoner och fotografering med försvarliga skäl är undantagna. Poliser och journalister kan alltså fortsätta smygfilma i någon hem.

Av Mikael Pertmann
Publicerad 2002-03-26. Läst av 382635 personer.
Läs mer

Artikeln är gammal och lagstiftningen är i viss mån ändrad. Man får inte smygfotografera någon i någons hem.
Citera
2020-04-14, 15:46
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Mobilen har ju kvar samma IMEI oavsett om man byter SIM. Låter som en riskabel strategi...

Jo det har du rätt i det är nog ingen bra ide’....
Citera
2020-04-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Artikeln är gammal och lagstiftningen är i viss mån ändrad. Man får inte smygfotografera någon i någons hem.

Proffsfotografer vet att man får det om man står på gatan, inte i deras trädgård (numer), samt om de är medvetna om att de fotas, men måste inte ha ögonkontakt.
Gamla lagar gäller än idag i Svea rikes lagar ... och som du ser finns en smärre justering från maj -18.
Kan ju avslöja att dels har jag haft ett arbete inom en juridisk fakultet (är dock inte jurist!),
dels är jag fotograf ( har fler yrken eller sysselsättningar om man vill kalla det så.)
Senast redigerad av Moschata 2020-04-14 kl. 15:52.
Citera
2020-04-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det är inte alls ovanligt att våldsutsatta kvinnor är samtidigt både livrädda och närhetstörstande samtidigt. Bland de emotionella banden som uppstår gentemot förövaren nämner Enander (och Holmberg) kärlek, rädsla, hat, medlidande, skuld och hopp. Flera av dem kan förekomma samtidigt i den skadliga relationen. Dessutom nämns mer sammansatta band som viljan att förstå, beroende och internalisering. Dessa olika band, i den utsträckning de förekommer i det enskilda förhållandet, flätas samman i ett starkare band som Enander kallar det traumatiska bandet.

Nu har jag faktiskt inte sett några tecken på rädsla hos HD och inga belägg finns för att han betett sig våldsamt mot henne. Däremot kan jag tänka mig att hon känt oro för sina barn. SDs förhör med sin dotter kan ha varit det mest kontraproduktiva han någonsin gjort, om han ville rädda förhållandet med HD. När kvinnan faktiskt lämnar är det ofta av oro för sina barn. Men jag kan inte tro att det på något sätt förklarar hennes beteende i förhören. Här måste man se helhetsbilden och hela det traumatiska bandet som binder henne hårt till honom och får henne att, mot allt vett och sans, försvara honom inför omvärlden.

SD är lika beroende av henne som hon av honom. Så beroende att han nu krånglat sig in i rättssalen för att inte förlora henne. Det är ett patologiskt beteende av bägge som inte bör kallas kärlek. Liknar mer narkomani.

HD kanske är livrädd för att SD ska gå loss? Plus att om hon berättar sanningen i rätten, så riskerar hon sitt liv när han släpps nu i närtid. När (?) SD är dömd i både Tings- och Hovrätt och sitter bakom lås och bom - då kanske hon vågar berätta hur det ligger till.

Såvida hon inte är inblandad själv och riskerar fängelsestraff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in