2020-04-14, 14:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tänk om det är så som vi har varit inne på några gånger att hon faktiskt är livrädd för honom.
Det är svårt att föreställa sig hur hon skulle kunna tänkas uppträda om hon verkligen var livrädd.

Jag försöker att tänka mig in i hennes situation, och ja... hon borde vara rädd.
Hon borde veta vad han är kapabel till.

Så hjärntvättad, kanske till den grad att hon knappt orkat hålla näsan ovanför vattenytan (djup depression) och kanske manipulerad i sina minnen. Och rädd... förmodligen borde hon vara det.

Hon berättar i et förhör att hon har haft problem i barndomen med konflikter med sin mamma och sin syster. Vad jag inte tyckte framkom var på vilket sätt och hur det påverkat henne. Kanske depressionerna härstammar därifrån.

Hon kanske precis som L*ena varit ett perfekt offer för SD att härska över. Bättre än L*ena då hon är följsammare. Kommer tillbaka trots allt han har utsatt henne för och fast hon både har skiljt sig, flyttat och träffat en ny.

Till och med nu sitter hon i rätten och hävdar det son berättat om blodet...
Citera
2020-04-14, 14:40
Medlem
Nu beskriver SD hur jobbigt han tycker det är att se blod. Han berättar om en gång att han svimmade när han såg lite blod. Jahaja.....
Citera
2020-04-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Inlägg 31/5 2018 (sid 406)

Du hade rätt från början av tråden, det kan ingen ta ifrån dig!

Ds

Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Damn! Snyggt! Vart du tog du vägen googlan?

Ja kanske ett snyggt inlägg. Men inte så många rätt: SD blev inte häktad, fallet var (är) långt ifrån löst, SD var inte buggad.
Men annars så.
Citera
2020-04-14, 14:44
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja kanske ett snyggt inlägg. Men inte så många rätt: SD blev inte häktad, fallet var (är) långt ifrån löst, SD var inte buggad.
Men annars så.
Jaja, han blev häktad och buggad lite senare bara.

Hur pass långt ifrån löst det är, det har du ingen aning om.

En annan teori jag är FRUKTANSVÄRT nyfiken på är denna
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Är inne på en teori som är så pass långsökt att det vore dumt att redogöra för den. Behöver dock svar på en konstig fråga för att kunna släppa tanken. Vid vilken ålder tog LW körkort?
Var är du Draifos? Har du fullt upp med att leta bevis för att ljudupptagningarna är fejkade av feministmaffian kanske..
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hon kanske nekade att oseriöst/på beställning utfärda konvertitintyg till asylanter som vill bättra på sina chanser att få stanna. Och detta kan ju då ha väckt ont blod.
Inte för att jag håller denna 'teori' som sannolik, men bara en tanke i mängden (och som svar på frågan).
Här var det fler som var ute och cyklade
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-04-14 kl. 14:53.
Citera
2020-04-14, 14:51
Medlem
Citat:
Du blir misstrodd när du förvränger fakta, väljer ut små valda delar eller medvetet(?) misstolkar ironi som sanning.

Framförallt kanske du blir misstrodd eftersom att du i 1,5 års tid smutskastat en mördad trebarnsmamma. Vem gör så? Tror faktiskt inte att någon vill ha att göra med en sådan. Tänk dig en middagsbjudning med en så mörk och elak människa, hujedamig..

- Skickar du saltet är du snäll?
- JA DET KANSKE JAG KAN MEN LENA ÄR EN JÄVLA KINESHORA SOM PROVOCERADE FRAM SIN DÖD!!! #freestefan

😨😨

Men lilla du.. Det var ju Stefan Davidsson som smygfilmade när de hade sex. Det är också ett grovt brott btw, på hans långa meritlista. Knappast Lenas modus operandi det där. Att hon ens använder sig av utpressning är ju ett sätt att jämna ut maktbalansen dem emellan.

Utpressning som helt sonika gick ut på att berätta sanningen om alla de löften Stefan gav henne under de där 6 åren. Stackars lilla Stefan va? Sjuka människa...

Minns hennes förhör. Hon kunde, utan att vara påläst fallet, beskriva relationerna Stefan/Hanna och Stefan/Lena i princip till punkt och pricka.

Har skrivit det innan men det här fallet är ju egentligen bara ett triangeldrama, fast uppskruvat till tusen med sidohistorier och drama. Sen har vi ju alla engagerat oss i det vilket kanske ger lite tunnelseende.

Men ah, gift man skaffar älskarinna, det skiter sig, mannen mördar älskarinnan. Äldsta historien i boken!

Vad är din magkänsla gällande t.ex. Mållgan- och blodsexhistorierna?

Se fetning, du skriver att det är ett grovt grott ..?

Här är utdrag ur lagen om fotografering ...Längst ner står hur man tillämpar den nya lagen som kom i maj -18, som handlar om just kränkande fotografering Avgörande skillnad är att den som fotas ska veta om det. Har inte klippt och klistrat subjektivt utan fick korta av för att få plats med texten. Det jag klippt bort handlar om marknadsföring osv som inte hör hit.
Före maj -18 då SD smygfotade LW var det tillåtet.
Men jag säger inte att de är normalt eller friskt att göra så upprepade gånger - utan den fotades
vetskap!
Syftet är ju också såklart alltid intressant! Liksom motivet till ett mord, vilka (hur) huvudpersonerna är.
Tyvärr vet jag inte hur man länkar in artikeln så den är kopierad från Fotosidan (har nämnt om det tidigare)

-LAG OCH RÄTT

Obs! Den 25 maj 2018 kommer ett nytt regelverk - GDPR, och då kommer mycket i denna artikel att förändras.

Viktigaste frågan först, vad får man fotografera?

Enkelt svar, du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.

Får jag ta bilder av folk på gatan?

Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

Måste jag inte fråga först?

Nej. Men det är naturligtvis trevligast att fråga, såvida du inte är ute efter ögonblicksbilder förstås.

Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?

Ja. Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?

Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra!

Men kränkande bilder, det får jag väl ändå inte ta?

Det finns ingenting sådant som kränkande bilder. Återigen, du får fotografera vem du vill och när du vill. Vi tänker oss att du står utanför en nattklubb och en hyfsat berusad tjej kommer fram och lyfter upp klänningen framför ögonen på dig, hon vinglar till och mumlar oredigt någonting om att ”här skall du få någonting att ta bilder på”. Där måste väl ändå gränsen gå? Nej, det är helt okej att ta bilder, även om många tycker du är ett äckel som inte bryr dig om att flickebarnet inte vet vad hon gör. Som sagt, du får fotografera vem du vill och ingen kan hindra dig. Hur du sedan får använda bilderna kommer vi snart in på. Klassikern då, grannen mitt emot din lägenhet bryr sig inte om att dra ned persiennerna när han byter om för kvällen, du får en släng av fönstertittning och tar fram ditt 300/2,8 och börjar fotografera. Gissa om du gör rätt eller fel? Just det, du får fotografera. Det spelar ingen roll att han befinner sig i sitt eget hem eller att du använder teleobjektiv. Inte heller att han inte har en tråd på kroppen eller att du gör det i smyg mot hans vilja. Nu i Augusti 2004 ansåg tingsrätten i Malmö att det inte är ett brott att fotografera/filma någon mot dennes vilja. Det rörde sig om en ung man som smygfilmat under sexakt med sin flickvän. Det finns två tidigare fall i högsta domstolen där avgörandet gjort att det inte är förbjudet att filma/fotografera någon mot dennes vilja. Däremot kan det bli förtal om bilderna sprids, men det är en annan sak. Fotograferingen är tillåten.

Vad mer än människor får man fotografera?

Återigen, det finns ingenting som du inte får fotografera, förutom de där skyddsobjekten.

Men jag var i Paris i somras och tog en bild på ett fint hus och det blev världens bråk med gendarmer som kom störtande och upprörda husägare?

I många länder kan det finnas andra regler om vad som är tillåtet, i Frankrike kan husägaren faktiskt inte förbjuda dig att avbilda en byggnad men var beredd på att du ändå får polisen mot dig.

Men, jag får väl inte ta en bild på en Ola Billgrentavla utan tillstånd?

Jodå, och jag citerar (lou) 2: a kapitlet 12 §, ”Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk” Du får ta en bild, men du får inte publicera den eller dra vinning av den på något sätt. Mer om detta senare. Enskilt bruk kan vara att du vill trycka upp en T-shirt till dig själv som du har när det är fest eller du vill ha en bild på väggen bredvid din dator för inspiration.

Var får jag fotografera?

På allmän plats är det bara att låta motorkameran rassla film, inga hinder för att fotografera i skog och mark, på badstranden, på gator och torg och liknande. Däremot kan du förbjudas fotografera på privat område. Exempel på detta kan vara i någons hem, på en restaurang, i en butik, i ett köpcenter, på Scandinavium, på en nattklubb, på ett museum, på en skola, i en fabrik och så vidare. Den som har nyttjanderätten till en fastighet har rätt att ställa krav på dig för att du skall få vara där. Ett av de kraven kan vara att du inte får fotografera. Andra krav kan vara att du måste ha slips, vara nykter, vara man eller väga minst 120 kilogram. Arrangören av exempelvis en fest kan ställa, nästan, vilka krav som helst på dig som ett villkor för att du får vara i lokalen. Det kallas med ett fint ord för kontraheringsfrihet och ger exempelvis en affärsinnehavare rätt att vägra sälja till en kund bara för att kunden har fula skor på sig. Oj, nu började jag sväva ut, tillbaka till fotograferandet. Alltså kan du förbjudas fotografera på en konsert, men, och detta är viktigt, du måste ha fått reda på att det är fotograferingsförbud via skyltar eller text på biljetten. Det kan också hända att vakten säger till dig ”ledsen men du får inte ta några bilder här”. Då är det bara att lyda eller lämna lokalen. Fram tills det tydligt framgått att det är fotograferingsförbud så är det inget fotograferingsförbud! Och då kommer vi tillbaka till fallet med den strippande(?) grannen. Anledningen till att du inte kan förbjudas fotografera är att du antingen befinner dig i ditt eget hem eller på allmän plats. Du är ju inte i grannens hem! Precis på samma sätt kan du fotografera in på ett företags område, trots att det är fotoförbud, så länge du bara står utanför stängslet. Om inte företaget är skyddsklassat förstås.

Okej, jag fattar att man får fotografera vem och vad man vill. Men, får någon ta film eller kamera ifrån mig om jag fotograferar där jag inte har tillstånd?

Nej, det krävs beslut av åklagare för att du skall behöva lämna ifrån dig filmen. Och det är mycket ovanligt, sannolikheten för att du som vanlig människa skall få ett sådant beslut emot dig är nog mindre än att du åker hem från Jägersro som miljonär. Polis får alltså inte ta film eller kamera ifrån dig och inte heller upprörd skattebetalare på stadens gator.

Men, är det inte olika regler för yrkesfotografer och oss vanliga amatörer?

Nej. En pressfotograf till exempel har inga särskilda lagparagrafer om vad denne får fotografera. Däremot är det ofta så att en fotograf med giltig presslegitimation kan få tillstånd att fotografera på vissa ställen som konserter och releasepartyn. Men den som arrangerar en händelse har också rätt att förbjuda alla med presslegitimation att fotografera! Så har också skett på en del konserter med vissa stora band som vill ha maximal kontroll över vilka bilder av dem som sprids i media.

Nu är det dags att komma in på hur bilder får användas.

Ny lag om kränkande fotografering

Sedan den 1 juli 2013 gäller lagen om kränkande fotografering. Det är en lag som är tänkt att hindra smygfotografering på toaletter, omklädningsrum och i någons hem. Lagen gäller bara om samtliga tre villkor är uppfyllda: – fotograferingen ska vara dold – ske utan tillstånd – ske i privat miljö, eller miljö som kan anses som privat. Man kan säga att lagen kompletterar brottet ofredande. Ett ofredande kräver att den fotograferade är medveten om fotograferingen. Den här lagen gäller när fotograferingen istället sker i hemlighet. Myndighetspersoner och fotografering med försvarliga skäl är undantagna. Poliser och journalister kan alltså fortsätta smygfilma i någon hem.

Av Mikael Pertmann
Publicerad 2002-03-26. Läst av 382635 personer.
Läs mer
Senast redigerad av Moschata 2020-04-14 kl. 14:57.
Citera
2020-04-14, 14:54
Medlem
Citat:
Inuti dammsugarröret? Ba trycka ner skiten och ingen märker någonting.

I skorstensstocken?
Citera
2020-04-14, 15:01
Medlem
Har det inte lagts upp mer än 18 avsnitt på YT? Jag lyckas inte komma längre. Tyckte jag såg nånstans att alla laddats upp?
Citera
2020-04-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Om mordvapnet hade gömts inuti i ett dammsugar-rör, så har du min garanti på att kriminalteknikerna hade funnit det.

Var god använd logik, det vill säga tankeriktighet i detta fallet, tänk på vilken plats inom ett hus som man minst fäster sina misstankar till beträffande ett undangömt mordvapen i form av ett smalt rör (ihåligt) och med en maxlängd av 3 decimeter ?

En mördare som är smart till att låta sig undanröja bevis, gör det på ett sådant sätt att det oftast ligger utanför andra människors normala tankebanor, En mördare som är smart har ett välplanerat tänkande bakom hur bevis, framför allt ett mordvapen, skall på ett effektivt sätt gömmas undan för andras tankar och ögon.

Jag ser fram emot att få ta del av dina fortsatta tankar till var någonstans inom ett hus som ett mordvapen kan gömmas på ett sådant sätt att andra människor ytterst sällan kommer att tänka på det ?

Mvh/ @JokerMannen

I påsen bland tältpinnarna?
Citera
2020-04-14, 15:03
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har det inte lagts upp mer än 18 avsnitt på YT? Jag lyckas inte komma längre. Tyckte jag såg nånstans att alla laddats upp?
37 avsnitt finns!
https://www.youtube.com/playlist?list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1lyR0y3cUO
Citera
2020-04-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför är det blod på tvättmaskinen, frågar åklagaren. SD svarar så småningom att LW bett att få låna tvättmaskinen våren 2018. Verkar vara en ny uppgift. Snickeriet kommer upp. Sex i tvättstugan kan ju ha med saken och göra. Polisen hittade inga spår, så då fick SD rita upp var de kunde varit och haft sex.

Herregud vad han försöker. "Det kommer allt möjligt när man har sex".

I och för sig kan minnet komma då och då ... men så som det pratats om detta borde han kunna prestera ett trovärdigt svar.
Tror du han kommer att fällas i TR och HR?
Citera
2020-04-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I påsen bland tältpinnarna?

Men om han åkt en bra bit bort och slängt tlllhygget i en sjö .. så letar man förgäves på hemmaplan ..
Citera
2020-04-14, 15:07
Medlem
Citat:
37 avsnitt finns!
https://www.youtube.com/playlist?list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1lyR0y3cUO
Tack! Märkligt att jag inte får upp listan hos mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in