2020-04-14, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Nej, precis. Så varför börja med den ohållbara strategin överhuvudtaget?

Så du vet inte varför man har lockdown?
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Då det främst är unga personer som inte blir immuna, så kan man utgå från att de haft lindriga symptom. Skulle de få smittan igen så blir det sannolikt åter med lindriga symptom.

Om unga inte bildar antikroppar så kan de förmodligen få en elakare form av sjudomen i ett senare skede medans äldre medelålders som överlevt får en bra immunitet efter genomgången sjukdom.

Detta är nästintill lika illa som att avlida då flera infektioner kan innebära cellskador och dna förändringar hos de yngre på sikt..lyckligtvis enbart 6% men det är illa nog. Det vore väldigt illa om det sätter sig i hjärnan eller andra inre organ och värst isåfall vore skador på fortplantningen och ev avkomma i framtiden. Virus kan ju orsaka märkliga skador som ex SIKA med dess deformerade huvuden på barnen till smittade.

Tror detta blir en väldigt viktig sak att följa upp så att framtida generationer inte föds med defekter från en infektion de hade som unga. Isåfall vore det bättre att sterilisera de som drabbas om det vore så.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast antalet tillfrisknade tycks basera sig på de som vårdats på sjukhus för att de haft allvarliga symptom.

De flesta vårdas inte på sjukhus, har mildare symptom eller inga alls, och gissningsvis ett snabbare förlopp i genomsnitt. De finns som varit dåliga en dag bara.

Sant men vi kan bara utgå från de siffror som vi har, allt annat är gissningar
Citera
2020-04-14, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto

Feltolka på flit, mysig taktik du har i diskussioner

Jag förstår varför, däremot tycker jag det är en dum strategi.
Citera
Medlem
Läsvärd tråd. Doktorn är arg på oss foliehattar och vill i god liberal anda att vi ska hålla käften. Men tack vare oss har hen nu producerat en fakta/åsiktsspäckad tråd som vi inte får läsa i liberal media som är fyllda med lättviktiga knäck typ "är du orolig" och "hur upplever du någonting".

ST-läkaren
@ATdoktorn
OM IVA-MORTALITET

Många som anser sig kvalificerade att ha åsikter om IVA-mortalitet ser jag.

Korta tankar: vad läggs i begreppet IVA? Vissa länder kallar allt andningsstöd för IVA. Mitt sjk har 10 HFNO (högflödesgrimma) på avd. Pat där registreras ej som IVA-vårdade. 1/x
Translate Tweet
7:52 PM · Apr 13, 2020·Twitter Web App
211
Retweets
635
@ATdoktorn
·
12h
Replying to
@ATdoktorn
Hade de reg som IVA-pat hade vår IVA-mortalitet ökat eftersom många av dem är äldre, skörare, multisjuka etc och helt enkelt löper en större risk att dö i sjk. I Sve lägger vi inte heller pat i resp om de inte har en rimlig chans att ta sig ur resp. 2/x
ST-läkaren
@ATdoktorn
·
12h
Ang selektion av pat har jag gjort exakt samma bed som alltid - ingen resursbrist har påverkat vilka jag lägger in på IVA. ”Bekvämlighets” inläggningar har jag nekat (typ neurobed x 24- lös det på avd) men våra resurser har, efter massiv upprustning, så här långt räckt. 3/x
ST-läkaren
@ATdoktorn
·
12h
Hur situationen varit och är i Sthlm ang selektion av pat kan jag inte svara på, andra kollegor kanske kan. Men en IVA-mortalitet på 80% är för mig ”rimlig” och tyder på en vettig avvägning mellan de som klarar och inte klarar IVA-vård. 4/x
ST-läkaren
@ATdoktorn
·
12h
Selektionen är också pga Covid-19 som sjukdom. Dessa pat kräver ofta ca >10 dagar i resp. Det är LÄNGE. En vanlig bonnpneumoni med förväntad resptid 2-3 dagar (medan antibiotika hinner verka) är en mkt mindre påfrestning för pat. 5/x
ST-läkaren
@ATdoktorn
·
12h
Pga skillnader i vad som kallas IVA-vård (resp? högflöde?) och skillnader i vilka som läggs på IVA (vem äger beslutet?) är det helt hopplöst att jämföra siffror mellan länder. Och även för pat i resp är IVA-mortalitet i sig inte lika intressant som tex 30-dagars mortalitet. 6/x
ST-läkaren
@ATdoktorn
·
12h
Det vore en stark etisk stress att tvingas välja bort pat som vanligen skulle gagnas av IVA-vård pga resursbrist, för att inte tala om pat:s ökade risker. Om så skett vet jag inte, mer än att det inte skett på mitt sjk iaf. 7/x
ST-läkaren
@ATdoktorn
·
12h
Covid-19 aspekten har försvunnit ur debatten. Det här är en riktigt riktigt elak sjukdom. Den som behöver en resp pga Covid-19 är så inihelvete sjuk. Att tas in på IVA med en jmförelsevis lättkorrigerad ketoacidos eller njurbäckeninfl är väsensskilt. 8/x
ST-läkaren
@ATdoktorn
·
12h
Jag har personlig erf av futil IVA-vård när släkt i USA (där anh/pat i princip äger beslut att IVA-vårda) skickade 93-åriga Nana i resp för en pneumoni. Hon togs ur resp efter 4 dagar och det första hon skrev var ”What the fuck? Never put me on the tube again”. 9/x
ST-läkaren
@ATdoktorn
·
12h
Sen dog hon på avd i lugn och ro några dagar senare. Att IVA-vårda henne innebar ett massivt ökat lidande under dödsprocessen, utöver de resurser som lades på ngt som inte gagnade pat och dessutom inte önskades av pat. 10/x
ST-läkaren
@ATdoktorn
·
12h
Den reflexmässiga reaktionen ”generationen som byggde Sverige nekas IVA” och allt är SD:s/nyliberalernas/sossarnas/ invandrarnas fel är helt jävla infantil och direkt diskussionsfientlig. Populistiska billiga poänger finns inte ang detta - det är för komplext. 11/x
ST-läkaren
@ATdoktorn
·
12h
Att yla om eutanasi för att en 85-åring med grav demens och hjärtsvikt inte ska underkastas IVA är likaledes puckat och visar bara att man inte fattar vad det är fråga om. OBS KAN NOLL om kommunens resurser för palliativ vård eller brister därav. 12/x

https://twitter.com/ATdoktorn/status/1249757422912233475
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
I framtiden blir det så att av 100 pers som går in på ICA är 6 st sådana som inte blivit immuna mot corona. De tar i kundkorgen, smittar ned tangenterna när de knappar in sin kod vid betalning och mycket annat. Det är alltså bara att säga ett farväl till flockimmunitet.

Är alla andra immuna så spelar det ju ingen roll dessa 6% kommer enbart smitta inom sin egen grupp på just 6%
Citera
2020-04-14, 08:39
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
AstraZeneca initiates CALAVI clinical trial with Calquence against COVID-19! 14 april 2020

Trial will assess the effect of Calquence on the exaggerated immune response of patients hospitalised with COVID-19 infection

AstraZeneca will initiate a randomised, global clinical trial to assess the potential of Calquence (acalabrutinib) in the treatment of the exaggerated immune response (cytokine storm) associated with COVID-19 infection in severely ill patients.

The trial design is based upon strong scientific evidence supporting the role of the Bruton’s tyrosine kinase (BTK) pathway in the production of inflammatory cytokines and on encouraging early clinical data. Calquence is a next-generation, highly selective BTK inhibitor currently used to treat certain types of blood cancers.

The trial, called CALAVI, is based on early clinical data with Calquence demonstrating that a decrease in inflammation caused by BTK inhibition appears to reduce the severity of COVID-19-induced respiratory distress. The goal of the trial is to evaluate the efficacy and safety of adding Calquence to best supportive care (BSC) to reduce mortality and the need for assisted ventilation in patients with life-threatening COVID-19 symptoms.

KÄLLA.NEWS CISION.(Se länk)
https://news.cision.com/se/astrazeneca/r/astrazeneca-initiates-calavi-clinical-trial-with-calquence-against-covid-19,c3086765
Citera
Avstängd
Citat:
Äh ja? De öppnar upp?
Du driver?
Troll?

Eller trodde du de ska ha lockdown för evigt?
Oj vad förvånad du kommer bli då när land efter land sakta öppnar upp haha.

Viruset är kvar ju? Varför öppna upp?
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:

Därför att rädda och okunniga politiker hellre lyssnar på visslan från gaphalsarna och inte på experterna. Gaphalsarna hade fel, världen börjar öppna upp. Sverige har visat vägen. En mycket stor insats för mänskligheten...
Citera
2020-04-14, 08:41
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sluta tjata om flockimmunitet, det är alldeles för osäkert, studier visar att uppemot 6% har inte bildat antikroppar, ingen vet hur länge ev. immunitet finns kvar hos individen elller om den fungerar mot de andra strains som cirkulerar idag. Finns mycket forskning om att vissa kanske aldrig gör sig av med viruset, på en del personer angriper viruset T-celler, omprogrammerar ditt immunförsvar. Det finns en ganska ny och intressant tråd på FB om detta.
Tills vi vet mer måste viruset svältas ut, stoppa spridningen, kontrollera den tills den dag vi förhoppningsvis har vaccin eller medicin som kan häva smittan.
Det kommer att krävas betydligt hårdare restriktioner i Sverige och det gäller alla i hela landet

Även du verkar ha missförstått begreppet flockimmunitet, vad det innebär och syftet med vaccinationer. Syftet med vaccinationer är att kontrollerat infektera människor med avdödade virus, för att skapa tillfällig immunitet, exakt likadan som den du (förhoppningsvis) får av att bli smittad av viruset. Hela poängen med massvaccinering är att uppnå just flockimmunitet med fördelen att folk slipper sjukdomssymptom. Att påstå att ”dlockimmunitet är osäkert” men i nästa andetag mena att ”vi behöver ett vaccin” är med andra ord totalt motsägelsefullt
Citera
2020-04-14, 08:42
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Vet inte om det är din fråga, men en mutation är per definition när en nukleotid byts ut mot en annan

Om du har lite koll på virus?

"Type C differs from its parent type B by the nonsynonymous
mutation G26144T which changes a glycine to a valine."
https://www.pnas.org/content/pnas/early/2020/04/07/2004999117.full.pdf

Är B då farligare. pga. av att glycine kan gå på nervsystemet.
Kineser som låg och skakade på backen. Andningsstillestånden. Plötsliga
dödsfallen utan symtom.

EL. är symtomen en gemensam nämnare för alla varianter av viruset.
Citera
2020-04-14, 08:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Jag har läst att ju lindrigare symptom folk haft desto mindre antikroppar. Kan tyvärr inte länk då jag inte hittar det nu.

Kan ha varit i denna tråd med mycket intressanta studier

(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in