2020-04-14, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror RNA är instabilare. Har för mig att jag läst det någonstans. Rätta mig gärna om jag har fel.

RNA är instabilare ja.
Citera
2020-04-14, 08:29
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Under fredagen skall Jeong Eun-kyeong sagt följande:
KCDC director Jeong Eun-kyeong said Friday that health investigators were still working to determine whether the patients had been “reactivated” rather than being re-infected.
https://globalnews.ca/news/6805414/coronavirus-south-korea-reinfection-canada/

Vidare Reuters, April 13, 2020:
South Korea reported on Monday that at least 116 people initially cleared of the new coronavirus had tested positive again

Officials are still investigating the cause of the apparent relapses. But Jeong Eun-kyeong, director of the Korea Centers for Disease Control and Prevention (KCDC), has said the virus may have been reactivated rather than the patients being re-infected.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-southkorea/south-korea-reports-more-recovered-coronavirus-patients-testing-positive-again-idUSKCN21V0JQ

Notera orden "may have been [] rather than" i sista citatet, vederbörande gör en gissning.

Edit: Vilket som, det bådar inte gott.
Tack för länkarna+info!
Citera
2020-04-14, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Tegnell har försvarat våra blågula färger i CNN.

Flera länder börjar nu lätta på sina överdrivna och ineffektiva restriktioner.

Makaronen är undantaget som bekräftar regeln.

Sverige som enda land i världen kör samma strategi som från dag ett. Det är självförtroende och beslutsamhet det...

hahaha, är du tillbaka

Jag tar ut segern lite i förskott men vänta tills hela påskdödligheten skall rapporteras på en dag denna vecka, kommer bli 350 döda i stort uppslag i AB.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Håller med dig i sak, men flockimmunitet ÄR möjligt, i alla fall kortsiktigt. Sen är det inte den gällande strategin ändå, snarare som du säger pragmatisk insikt att det inte är hållbart att hålla människor inlåsta i ett år som ligger bakom den svenska strategin.

Inget land kommer vara inlåsta ett år.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det låter mycket med 30 dagar. Har du någon källa på att det är ett representativt värde för alla som smittas?

Titta bara på antalet tillfrisknande endast 443 och vi har haft smittan ca 1,5 månad
Citera
2020-04-14, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Inget land kommer vara inlåsta ett år.

Nej, precis. Så varför börja med den ohållbara strategin överhuvudtaget?
Citera
2020-04-14, 08:32
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Ok det var intressant, jag ska kolla runt och se om jag kan hitta något om det?

Kinesisk undersökning. Drygt 170 som haft milda/inga symtom men varit smittade.
Drygt 2/3 hade antikroppar. Av den resterade 1/3 var det mycket låga nivåer och hos några inga antikroppar, vilket visade att deras immunsystem hanterat viruset (mycket väl) på annat sätt (eventuell korrelation med ålder).

https://www.businessinsider.com/study-recovered-coronavirus-patients-antibodies-2020-4?r=US&IR=T
Senast redigerad av Richard-III 2020-04-14 kl. 08:49. Anledning: Tillägg
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Jag läste hela artikeln noga. Hade en teori långt bak i tråden att vi hade med mer än ett virus att göra.
pga. av den så otroligt varierande CFR mellan olika lokationer. Som möjligtvis kan förklaras med virusbelastning.

Blir att ta en titt på : "two mutations: the synonymous mutation T8782C and
the nonsynonymous mutation C28144T changing a leucine to a
serine."

Brukar virus göra så.

Vet inte om det är din fråga, men en mutation är per definition när en nukleotid byts ut mot en annan
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vanligtvis korrekt. Men coronaviruset är av någon anledning stabilt. Det finns två olika versioner hos människan och det är så lite skillnad mellan dem att man inte anser att det är en ny variant.
Det vet jag. Men det muterar och det kan vara intressant i spårningsarbetet för att hitta ursprung och se hur det sprider sig.
Citera
2020-04-14, 08:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Titta bara på antalet tillfrisknande endast 443 och vi har haft smittan ca 1,5 månad
Fast antalet tillfrisknade tycks basera sig på de som vårdats på sjukhus för att de haft allvarliga symptom.

De flesta vårdas inte på sjukhus, har mildare symptom eller inga alls, och gissningsvis ett snabbare förlopp i genomsnitt. De finns som varit dåliga en dag bara.
Citera
2020-04-14, 08:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja nu har jag läst den, viruset kommer från Wuhan,

Och Kina såg till att det spriddes globalt.

Vad var det du försökte säga?
Just nu säger jag att du är urusel på akademisk engelska.
Citera
2020-04-14, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Nu tar svenska MSM upp frågan om huruvida immunitet uppnås vid tillfrisknande eller inte, det kommer rapporter runt om i världen där personer har återinfekterats och återigen fått symptom och kan sprida smittan igen.
Strategin om att flockimmunitet ska stoppa spridning blir mindre trolig när en stor andel av de som tillfrisknat återinfekteras med Covid19.

Så många tillfrisknade patienter saknade antikroppar
WHO tog upp ny coronastudie i Kina

Sex procent av de tillfrisknade coronapatienterna saknade mätbara nivåer av antikroppar, enligt en studie i Kina.

WHO uppmärksammade undersökningen på måndagen och uppgav att det inte är säkert att man blir immun mot covid-19.
– När det gäller tillfrisknande och återinfektion så tror jag inte att vi har svaren. Det är okänt, säger WHO:s verkställande direktör Mike Ryan.

Förra veckan kom uppgifter från Sydkorea att 91 personer som tillfrisknat från covid-19 testats positivt en andra gång. Jeong Eun-kyeong, chef för landets smittskyddsmyndighet, sa enligt Reuters att viruset ”kan ha återaktiverats” snarare än att patienterna blivit smittade på nytt.

Totalt har mer än 7 000 coronapatienter i Sydkorea friskförklarats. De 91 som testats positivt igen utgör därmed 1,3 procent.
– Siffran kommer att öka, 91 är bara början, sa Kim Woo-joo, professor i infektionssjukdomar vid Korea University Guro Hospital, till Reuters.

KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWMkvA/sa-manga-tillfrisknade-patienter-saknade-antikroppar

I framtiden blir det så att av 100 pers som går in på ICA är 6 st sådana som inte blivit immuna mot corona. De tar i kundkorgen, smittar ned tangenterna när de knappar in sin kod vid betalning och mycket annat. Det är alltså bara att säga ett farväl till flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in