2020-04-14, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det låter mycket med 30 dagar. Har du någon källa på att det är ett representativt värde för alla som smittas?

Jag kommer inte ihåg i vilken rapport det stod, men genomsnittlig sjukdomstiden (dvs tills patienten testar negativt) var 29-32 dagar.
Det jag kan hitta just nu är wuhan datan...

"Using available preliminary data, the median time from onset to clinical recovery for mild
cases is approximately 2 weeks and is 3-6 weeks for patients with severe or critical disease.
Preliminary data suggests that the time period from onset to the development of severe
disease, including hypoxia, is 1 week. Among patients who have died, the time from
symptom onset to outcome ranges from 2-8 weeks."

Addera också "People with COVID-19 generally develop signs and symptoms, including mild respiratory
symptoms and fever, on an average of 5-6 days after infection (mean incubation period 5-6
days, range 1-14 days)."

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Om det är representativt för alla som smittas är ju lite svårt att säga...
Citera
2020-04-14, 08:15
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Viruset muterar hela tiden. Vad artikeln bl.a. handlar om är att typ B som orsakade utbrottet i Wuhan inte var den första versionen.

Jag läste hela artikeln noga. Hade en teori långt bak i tråden att vi hade med mer än ett virus att göra.
pga. av den så otroligt varierande CFR mellan olika lokationer. Som möjligtvis kan förklaras med virusbelastning.

Blir att ta en titt på : "two mutations: the synonymous mutation T8782C and
the nonsynonymous mutation C28144T changing a leucine to a
serine."

Brukar virus göra så.
Citera
2020-04-14, 08:16
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Nu tar svenska MSM upp frågan om huruvida immunitet uppnås vid tillfrisknande eller inte, det kommer rapporter runt om i världen där personer har återinfekterats och återigen fått symptom och kan sprida smittan igen.
Strategin om att flockimmunitet ska stoppa spridning blir mindre trolig när en stor andel av de som tillfrisknat återinfekteras med Covid19.

Så många tillfrisknade patienter saknade antikroppar
WHO tog upp ny coronastudie i Kina

Sex procent av de tillfrisknade coronapatienterna saknade mätbara nivåer av antikroppar, enligt en studie i Kina.

WHO uppmärksammade undersökningen på måndagen och uppgav att det inte är säkert att man blir immun mot covid-19.
– När det gäller tillfrisknande och återinfektion så tror jag inte att vi har svaren. Det är okänt, säger WHO:s verkställande direktör Mike Ryan.

Förra veckan kom uppgifter från Sydkorea att 91 personer som tillfrisknat från covid-19 testats positivt en andra gång. Jeong Eun-kyeong, chef för landets smittskyddsmyndighet, sa enligt Reuters att viruset ”kan ha återaktiverats” snarare än att patienterna blivit smittade på nytt.

Totalt har mer än 7 000 coronapatienter i Sydkorea friskförklarats. De 91 som testats positivt igen utgör därmed 1,3 procent.
– Siffran kommer att öka, 91 är bara början, sa Kim Woo-joo, professor i infektionssjukdomar vid Korea University Guro Hospital, till Reuters.

KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWMkvA/sa-manga-tillfrisknade-patienter-saknade-antikroppar

Betalartikel, du råkar inte ha en länk till öppen artikel?
Citera
2020-04-14, 08:16
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Intressant men oroande artikel. 3.8% förändring av viruset är ju lite väl extremt.

Öppnar ju pandoras box. Två separata virus gjorda i labb?
Någon galning som springer runt och sprider människomodifierade virus?
osv.

3,8% förändring är väl den skillnad som man hittat mellan det virus man tagit från fladdermöss jämfört med den mänskliga varianten. Virus muterar alltid. faktiskt en aning från person till person då folks immunförsvar påverkar viruset. Och en annan viktig faktor är att långt ifrån alla mutationer behöver vara till det värre för människan. Viruset kan lika gärna mutera till en mildare variant som inte orsakar död alls.
Citera
2020-04-14, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Du förstår kanske inte. Låt säga att det inte finns någon flockimunitet att uppnå. Ska vi då sitta instängda i resten av våra liv?

Håller med dig i sak, men flockimmunitet ÄR möjligt, i alla fall kortsiktigt. Sen är det inte den gällande strategin ändå, snarare som du säger pragmatisk insikt att det inte är hållbart att hålla människor inlåsta i ett år som ligger bakom den svenska strategin.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag läste hela artikeln noga. Hade en teori långt bak i tråden att vi hade med mer än ett virus att göra.
pga. av den så otroligt varierande CFR mellan olika lokationer. Som möjligtvis kan förklaras med virusbelastning.

Blir att ta en titt på : "two mutations: the synonymous mutation T8782C and
the nonsynonymous mutation C28144T changing a leucine to a
serine."

Brukar virus göra så.
Vitus muterar hela tiden. Det verkar vara dess huvudsakliga sysselsättning.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
"Tror ej vi löser mer än 10000 "intensivvårdsplatser" under 14 dar sett på hela landet."

"intensivvårdsplatser" = tex syrgas. Därav Citationstecken
Ja den köper jag, tänkte mer i form av IVA och respiratorer.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alltså, om man inför en lag som förbjuder möten om mer än 2 personer, och man har en fest med 10 besökare så är det inte konstigt om polisen dyker upp:

https://omni.se/polen-moten-med-fler-an-tva-personer-forbjuds/a/b5rnb5

Det handlar inte om dig och ditt festbehov utan om att andra ska få behålla livet. Är det så svårt att förstå?

Det är fascinerande hur snabbt ni är redo att ge upp alla era friheter. Det handlar inte ens om att festa eller träffa familj. I kommunistländer förstår jag att det funkar, i Sverige hoppas jag att folket gör uppror mot sånn här kommunistskit.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Då det främst är unga personer som inte blir immuna, så kan man utgå från att de haft lindriga symptom. Skulle de få smittan igen så blir det sannolikt åter med lindriga symptom.
Hur kommer du fram till detta? Jag måste ha missat detta?
Jag har läst över 30 rapporter men ingen har nämnt ålder eller att de som återsmittats hade haft en lindrig variant av Covid19.
Citera
2020-04-14, 08:21
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vitus muterar hela tiden. Det verkar vara dess huvudsakliga sysselsättning.

Det är ju ett RNA virus, ej DNA virus. Alla har hittils sagt i media att det är väldigt stabilt.

Vänta och se. Detta virus har ju fått nya parametrar varje vecka. Slutar ju aldrig att förvåna och förskräcka.
Senast redigerad av severustheemperor 2020-04-14 kl. 08:23.
Citera
2020-04-14, 08:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är ju ett RNA virus, ej DNA virus. Alla har hittils sagt i media att det är väldigt stabilt.
Jag tror RNA är instabilare. Har för mig att jag läst det någonstans. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2020-04-14, 08:23
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Eller rent av idioti då man tveklöst står fast för sin sak trots att ny information kommer fram. Vår dolda strategi kring flockimmunitet fungerar inte, men det spelar ingen. Regeringen kör ändå och vi har dubbla dödstalen gentemot resten av Norden... hur är detta ens försvarbart.

Någon modig nation måste ta på sig ledartröjan. Sverige har gjort det, det är stort och modigt gjort. Och det rätta att göra. Var stolt över dig själv och dina landsmän, istället för att gnälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in