2020-04-14, 08:24
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Kan inte du berätta lite om dig själv. Vad arbetar du med? Hur gick det för dig i skolan? Är du gift? Har du barn?

Du måste ju vara den dummaste person som hittills skrivit i tråden om du tror att dödstalen går ner bara för att man i sverige inte klarar av att dokumentera dom på helgerna?
Oj då🤒

Ja kanske är jag dummast, jag är i alla fall okunnig i ämnet så jag borde inte ha skrivit något men jag tror faktiskt inte att dödstalen går ner ifall man inte klarar av att rapportera dem.

Jag vet bara inte hur det är just nu, kanske kommer vi att få höra idag att flera hundra eller tusentals har dött i helgen eller så har det inte dött fler än vad som sagts.

Men av det som sagts och skrivits överallt om den här pandemin så verkar det på mig som att det är relativt lugnt till och med i Stockholm som ändå är värst drabbat och därför börjar jag tro att det inte blev så allvarligt ändå.

Hoppas dock att det här blev dödsstöten för globalismen och jag blir skadeglad om SAS försvinner.
Citera
2020-04-14, 08:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Kontor, Företag, Företags Evenemang, Konserter, Biografer, Museum, Utställningar, Företag som gått i konkurs för att alla sitter hemma och spenderar inga pengar, Festivaler, Föreläsningar, Mässor, Sport evenemang, Krogar med fler än 50, nattklubbar, större fester, Premiärer, konferenser, löp-lopp, cykel-lopp, tävlingar av alla dess slag

Sverige har inte stängt några företag endast begränsat antalet personer till max 50 personer. Klart att företag går i konkurs det hade de gjort även om Sverige inte satt en gräns på max 50 personer, många människor kan tänka själva och går inte ut på restauranger eller till butiker som inte är nödvändiga.
Många företag går i konkurs för att de inte längre får sina varor, reservdelar eller de som är beroende av underleverantörer som ej kan leverera då deras land är i lockdown.
Den ekonomiska krisen drabbar Sverige oavsett.
Vi har detta virus nu och det är bara att gilla läget och göra allt för att stoppa spridningen i varje land.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Betalartikel, du råkar inte ha en länk till öppen artikel?
Oj då vart det en betalartikel nyss,jag har sidan uppe så jag lägger upp hela artikeln här.

Så många tillfrisknade patienter saknade antikroppar
WHO tog upp ny coronastudie i Kina

Sex procent av de tillfrisknade coronapatienterna saknade mätbara nivåer av antikroppar, enligt en studie i Kina.

WHO uppmärksammade undersökningen på måndagen och uppgav att det inte är säkert att man blir immun mot covid-19.

– När det gäller tillfrisknande och återinfektion så tror jag inte att vi har svaren. Det är okänt, säger WHO:s verkställande direktör Mike Ryan.

Förra veckan kom uppgifter från Sydkorea att 91 personer som tillfrisknat från covid-19 testats positivt en andra gång. Jeong Eun-kyeong, chef för landets smittskyddsmyndighet, sa enligt Reuters att viruset ”kan ha återaktiverats” snarare än att patienterna blivit smittade på nytt.

Totalt har mer än 7 000 coronapatienter i Sydkorea friskförklarats. De 91 som testats positivt igen utgör därmed 1,3 procent.

– Siffran kommer att öka, 91 är bara början, sa Kim Woo-joo, professor i infektionssjukdomar vid Korea University Guro Hospital, till Reuters.

WHO undersöker uppgifterna
Orsaken till att vissa testas positivt igen är oklar. WHO uppgav i lördags att de undersöker uppgifterna från Sydkorea och det krävs mer forskning i ämnet.

Samtidigt säger andra experter att det måste utredas om falska testresultat kan ha bidragit i de 91 fallen. De lyfter också möjligheten att rester av viruset kan finnas kvar i kroppen men utan att orsaka ny sjukdom eller smittspridning.

– De finns olika tolkningar och många variabler. Regeringen måste ha ett svar på var och en av dessa variabler, säger Jung Ki-suck, professor i lungsjukdomar vid Hallym University Sacred Heart Hospital i den sydkoreanska staden Chuncheon.

WHO: Oklart om immunitet
På måndagens presskonferens uppgav WHO att inte alla coronapatienter utvecklar antikroppar mot coronaviruset. Mike Ryan, verkställande direktör för organisationens nödprogram, sa att det mesta är oklart i frågan om återinfektion hos tillfrisknade.

– Man kan förvänta sig att en person som utvecklar en fullständig respons från immunförsvaret med mätbara antikroppar borde vara skyddad en viss tid. Vi vet bara inte hur länge. Vi skulle förvänta oss att det är en betydande tidsperiod, men det är mycket svårt att säga med ett nytt virus, sa han.

Studie i Kina om antikroppar
WHO hänvisade till en preliminär studie vid Fudan-universitetet i Shanghai. Forskarna undersökte blodprover från 175 tillfrisknade coronapatienter som alla vårdats på sjukhus med milda symtom.

En tredjedel av personerna hade ”oväntat låga nivåer” av antikroppar.

10 av de 175, knappt sex procent, hade inga mätbara nivåer alls, uppger Business Insider.

”Om dessa patienter har högre risk att bli sjuka igen måste undersökas vidare”, skriver forskarna i rapporten.

Mängden ökade med åldern
Mängden antikroppar hade ett tydligt samband med patienternas ålder: Ju äldre, desto högre nivåer. Nio av de tio som saknade antikroppar var under 40 år, uppger South China Morning Post.
– Vad detta betyder för flockimmuniteten kräver mer data från andra delar av världen, säger Huang Jinghe, ledare för forskarlaget, till tidningen.

Forskarna upptäckte att antikroppar hade utvecklats 10–15 dagar in i sjukdomsförloppet. Även patienterna med omätbara nivåer hade upplevt typiska coronasymtom som feber och hosta.

Hur de tillfrisknade är oklart. Forskarna lyfter möjligheten att de andra delar av immunförsvaret – som t-celler och cytokiner – kan ha spelat roll.

– Vaccintillverkare kan behöva vara särskilt uppmärksamma på de här patienterna. Om det verkliga viruset inte framkallade antikroppar finns risken att den försvagade versionen i ett vaccin inte heller fungerar på patienterna, säger Huang Jinghe till South China Morning Post.

WHO:s chefsforskare Maria van Kerkhove sa på måndagen att undersökningen i Shanghai måste följas av flera:
– Om förekomsten av antikroppar verkligen betyder immunitet är en separat fråga som vi verkligen behöver förstå bättre. Just nu är informationen splittrad, vi har inte hela bilden av hur immuniteten ser ut.
I Sverige har KTH skickat ut antikroppstester till 1 000 slumpvis utvalda stockholmare. Inga resultat har ännu rapporterats från den undersökningen.

KÄLLA.Aftonbladet.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Hur kommer du fram till detta? Jag måste ha missat detta?
Jag har läst över 30 rapporter men ingen har nämnt ålder eller att de som återsmittats hade haft en lindrig variant av Covid19.

Jag har läst att ju lindrigare symptom folk haft desto mindre antikroppar. Kan tyvärr inte länk då jag inte hittar det nu.
Citera
Medlem
Myndighetskrångel

En privatperson har stämt Region Skåne, för att kunna få tillgång till tabeller med orter och antal smittade personer. Vilken cirkus.

Namn och annan persondata är såklart inte medtagna, pga sekretess, så motviljan att släppa uppgifterna är värd att notera.

Redan börjar byråkrater streta emot. Svensson ska som vanligt lyda, hålla käften och cirkulera...

Vi får nog se mer sånt här.

Vid sidan av vårdarbetet finns en klassisk vilja att bevara förtroendet för landsting, kommun och stat.

Samma sak sker när polisen råkar ha ihjäl en pundare i pikétbussen. Rätt version ska kablas ut. Förtroendet är överordnat allt.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror RNA är instabilare. Har för mig att jag läst det någonstans. Rätta mig gärna om jag har fel.

Du hade rätt. Skall fan sluta läsa tidningar. Och bara läsa forskningsrapporterna.
Citera
2020-04-14, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Nu tar svenska MSM upp frågan om huruvida immunitet uppnås vid tillfrisknande eller inte, det kommer rapporter runt om i världen där personer har återinfekterats och återigen fått symptom och kan sprida smittan igen.
Strategin om att flockimmunitet ska stoppa spridning blir mindre trolig när en stor andel av de som tillfrisknat återinfekteras med Covid19.

Så många tillfrisknade patienter saknade antikroppar
WHO tog upp ny coronastudie i Kina

Sex procent av de tillfrisknade coronapatienterna saknade mätbara nivåer av antikroppar, enligt en studie i Kina.

WHO uppmärksammade undersökningen på måndagen och uppgav att det inte är säkert att man blir immun mot covid-19.
– När det gäller tillfrisknande och återinfektion så tror jag inte att vi har svaren. Det är okänt, säger WHO:s verkställande direktör Mike Ryan.

Förra veckan kom uppgifter från Sydkorea att 91 personer som tillfrisknat från covid-19 testats positivt en andra gång. Jeong Eun-kyeong, chef för landets smittskyddsmyndighet, sa enligt Reuters att viruset ”kan ha återaktiverats” snarare än att patienterna blivit smittade på nytt.

Totalt har mer än 7 000 coronapatienter i Sydkorea friskförklarats. De 91 som testats positivt igen utgör därmed 1,3 procent.
– Siffran kommer att öka, 91 är bara början, sa Kim Woo-joo, professor i infektionssjukdomar vid Korea University Guro Hospital, till Reuters.

KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWMkvA/sa-manga-tillfrisknade-patienter-saknade-antikroppar
Under fredagen skall Jeong Eun-kyeong sagt följande:
KCDC director Jeong Eun-kyeong said Friday that health investigators were still working to determine whether the patients had been “reactivated” rather than being re-infected.
https://globalnews.ca/news/6805414/coronavirus-south-korea-reinfection-canada/

Vidare Reuters, April 13, 2020:
South Korea reported on Monday that at least 116 people initially cleared of the new coronavirus had tested positive again

Officials are still investigating the cause of the apparent relapses. But Jeong Eun-kyeong, director of the Korea Centers for Disease Control and Prevention (KCDC), has said the virus may have been reactivated rather than the patients being re-infected.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-southkorea/south-korea-reports-more-recovered-coronavirus-patients-testing-positive-again-idUSKCN21V0JQ

Notera orden "may have been [] rather than" i sista citatet, vederbörande gör en gissning.

Edit: Vilket som, det bådar inte gott.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-14 kl. 08:28.
Citera
2020-04-14, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Tegnell har försvarat våra blågula färger i CNN.

Flera länder börjar nu lätta på sina överdrivna och ineffektiva restriktioner.

Makaronen är undantaget som bekräftar regeln.

Sverige som enda land i världen kör samma strategi som från dag ett. Det är självförtroende och beslutsamhet det...

Äh ja? De öppnar upp?
Du driver?
Troll?

Eller trodde du de ska ha lockdown för evigt?
Oj vad förvånad du kommer bli då när land efter land sakta öppnar upp haha.
Citera
2020-04-14, 08:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Jag tror RNA är instabilare. Har för mig att jag läst det någonstans. Rätta mig gärna om jag har fel.

Vanligtvis korrekt. Men coronaviruset är av någon anledning stabilt. Det finns två olika versioner hos människan och det är så lite skillnad mellan dem att man inte anser att det är en ny variant.
Citera
2020-04-14, 08:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Tegnell har försvarat våra blågula färger i CNN.

Flera länder börjar nu lätta på sina överdrivna och ineffektiva restriktioner.

Makaronen är undantaget som bekräftar regeln.

Sverige som enda land i världen kör samma strategi som från dag ett. Det är självförtroende och beslutsamhet det...

Och många döda per capita
Citera
2020-04-14, 08:28
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Jag har läst att ju lindrigare symptom folk haft desto mindre antikroppar. Kan tyvärr inte länk då jag inte hittar det nu.
Ok det var intressant, jag ska kolla runt och se om jag kan hitta något om det?
Citera
2020-04-14, 08:28
Medlem
Citat:
Misstänker starkt att du inte kan tillgodogöra dig denna rapport av flertal olika anledningar. Jag länkar till den ändå. Du kanske har någon vuxen vid din sida som kan hjälpa dig med att förstå innehållet:

Phylogenetic network analysis of SARS-CoV-2 genomes

https://www.pnas.org/content/early/2020/04/07/2004999117

Ja nu har jag läst den, viruset kommer från Wuhan,
Citat:
There are two subclusters of A which are distinguished by the synonymous mutation T29095C. In the T-allele subcluster, four Chinese individuals (from the southern coastal Chinese province of Guangdong) carry the ancestral genome, while three Japanese and two American patients differ from it by a number of mutations. These American patients are reported to have had a history of residence in the presumed source of the outbreak in Wuhan

Och Kina såg till att det spriddes globalt.

Vad var det du försökte säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in