Citat:
Ursprungligen postat av
fluffypuffy
Nu måste vi också ha i beaktning att för just Sverige så hade vi det lägsta antalet döda 2019 sedan 1977, en mer realistisk måttsticka kanske borde vara 2015?
Faktum kvarstår, det dör inte fler än vanligt i Sverige.
Sjukhusen går inte på knäna och paniken som aftonblaskan rapporterar om är helt enkelt fake news.
Hur världen ska krångla sig ur detta när statistiken kommer finnas svart på vitt för alla att se vet jag inte, men förmodligen är människor alldeles för trötta i hjärnan för att ens orka fundera på sådana saker, och kommer istället hänga sig fast vid att bårhusen minsann var fulla, och att tack vare ländernas lockdown så blev årets influensa inte så farlig, osv osv.
Vi får se helt enkelt.
Som jag skrev så är det för tidigt att säga om det dör lika många som vanligt eller inte. Så släpp det påståendet åtminstone till en bit in i juni. Så kikar vi i SCB statistiken tillsammans.
Finns säkert en hel del överdrifter i dagsblaskorna som du nämner.
Men att vissa sjukhus och intensivavdelningar har det mycket ansträngt. Det vet vi.
Det vi också vet är att detta virus har en väldigt snabb smittspridning. Pga av att man smittar fler i snitt per person.
https://www.expressen.se/nyheter/bilden-visar-hur-snabbt-corona-kan-spridas-/
Vilket gör att många snabbt blir smittade och sjuka. Vilket i sin tur belastar vår sjukvård extra mycket.
Plus att fler människor sannolikt kommer dö under mars-juni 2020 än normalt. Just pga av snabb smittspridning.
Fast slår man ut det på en 5-10 årsperiod så kommer det inte vara någon märkbar statistisk skillnad.
Sen om viruset i sig är farligare och mer dödligt än en influensa vill jag inte uttala mig om.
Det vi vet är att detta virus kan sätta sig direkt på lungorna och direkt leda till lunginflammation. Vilket är lite knepigt då det inte går att medicinera detta som en bakteriell lunginflammation går att göra. Skulle tippa på att det i sig gör att en hel del äldre dör tidigare än de skulle gjort om de fått en vanlig influensa och bakteriell lunginflammation som går att medicinera.
Men som sagt. För tidigt att uttala sig om dödligheten i nuläget.