2020-04-13, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
"Infektionsläkare Björn Olsen har fått rätt om coronapandemin såhär långt. Han varnade redan i januari för att det vi kunde se utspela sig i Kina skulle utveckla sig till en pandemi. Han avrådde ivriga skidåkare från att åka till Alperna under sportlovet. Han förordade att de som återvände skulle sättas i karantän. Hela vägen har han legat ett eller flera steg före Folkhälsomyndighetens förutsägelser och rekommendationer."

https://www.svd.se/vad-folkhalsomyndigheten-gor-fel?fbclid=IwAR2r3ZSyfwa02jx8SKAt_Hf16c97my880v0g6 ay-gHlVLnOfy7diFN5hC7 4

Men staten vill endast anställa de som de kan manipulera och kör på deras mörkläggningslinje. Björn Olsen hade inte kunnat stå vid konferenserna och ljuga folket rakt ut.
Citera
2020-04-13, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Stockholm är ganska irrelevant här i denna pandemi

Hur vore det om vi talade om Sverige i denna globala jättekris och pandemi och inte enskilda regioner i Sverige?

Är du efterbliven? Varför ska man prata om hela Sverige?
hela Sverige har ännu inte drabbats i lika hög grad som Stockholm.
Av vilken jävla anledning ska man prata om hela Sverige?
Är du för fan helt efterbliven?
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jupp så är det. Det är ytterst ovanligt att se SD;are vara "förnekare".
Det är rakt igenom vänstermänniskor som stödjer Tegnells linje annars.
Samma mönster i alla forum jag debatterat.
Tom friatider och samnytt osv är ju uppenbart djupt kritiska mot den förda linjen.
När man försöker vara rationell och komma med faktabaserade åsikter, att då bli kallad förnekare så känns det verkligen som man debatterar med vänstermänniskor.

Som förra veckan te.x.när man försökte förklara för folk att det inte dött 130st på en dag utan snarare 60-70st så fick man en jävla massa skit på sig och blev kallad både det ena och det andra. Nu verkar alla fatta och vara överens om det men det var lika enkelt att se då om man öppnade ögonen.

Något liknande har jag bara varit med om när man försöker förklara för vänsterfolk hur jävla fel de har om invandringen på en rad olika sätt.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Så du menar på fullt allvar att om man är kritisk mot Tegnell, FHM och sossarna är man landsförrädare?! En retorik som känns ingen från invandringsdebbaten.

Argumenten tryter verkligen då tar man till dessa billiga knep.

Nej, det står ju uttryckligen att man gärna får komma med kritik, eller hur?! Har jag ju själv gjort en hel del också. Hur detta kan missförstås förstår jag inte?
Det står också uttryckligen vad det är jag vänder mig emot. Vad förstår du inte där?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ok! Får se vad de kommer fram till sedan då.
Blev lite orolig när jag läste på CNN om att större grupp människor som friskförklarats i någon vecka ändå visade smitta vid test senare.
Kanske flyger omkring virus överallt.
Och bär man på smitta efter friskförklaring kan det ju inte finnas antikroppar.
Kanske viruset ser till att det inte kan bildas antikroppar.

Smittad eller inte.
Oavsett vågar man inte umgås med sina gamla släktingar de närmaste månaderna eller kanske åren.
Citera
2020-04-13, 21:24
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men för de flesta av oss är inte corona politik. Det handlar om vad man tycker om coronahanteringen.

Om man tror att alla som tycker Sverige gör rätt enbart gör det i försvar av regeringen så är man ju dum i huvudet, eller så är man starkt politiskt bunden i frågan själv. Och vice versa.

Jag har kallats vänster för att jag tycker man gör rätt i Sverige som försöker balansera åtgärderna så att ekonomin inte totalkraschar. En åsikt som ju självklart är höger som åsikt. Men eftersom det är ett stöd för "regimen" så är det per automatik vänster i dina ögon.

Jag skulle argumentera att de flesta här inne i denna tråd som använder "alarmist" gör det pga de är politiskt bundna. För det mest så kommer det hån som att man vill att regeringen ska störta, att man röstar på SD osv.

Sedan om du nu inte använder det så frångår det inte att andra gör det.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Man får kolla hur många som dör i snitt om dagen i Sverige. Och kollar du upp statistik från tidigare år så ligger vi i medel.

Ja för att statistiken laggar efter. De flesta som har dött i Covid-19 har dött de senaste två veckorna. Gissningsvis så kommer april sluta på mer än dubbla det normala.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Hört att JeffreyEpstein har krupit ur sin bunker för att bränna ner 5G master. Nån som kan bekräfta?

Säger personen som påstår att sjukvården är bättre i Sverige med denna länk som bevis.
https://www.expressen.se/nyheter/har-skalar-walter-99-ar-frisk-fran-corona/

Det kallas för anekdotisk bevisföring din jävla ärta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nu måste vi också ha i beaktning att för just Sverige så hade vi det lägsta antalet döda 2019 sedan 1977, en mer realistisk måttsticka kanske borde vara 2015?
Faktum kvarstår, det dör inte fler än vanligt i Sverige.
Sjukhusen går inte på knäna och paniken som aftonblaskan rapporterar om är helt enkelt fake news.
Hur världen ska krångla sig ur detta när statistiken kommer finnas svart på vitt för alla att se vet jag inte, men förmodligen är människor alldeles för trötta i hjärnan för att ens orka fundera på sådana saker, och kommer istället hänga sig fast vid att bårhusen minsann var fulla, och att tack vare ländernas lockdown så blev årets influensa inte så farlig, osv osv.
Vi får se helt enkelt.

Som jag skrev så är det för tidigt att säga om det dör lika många som vanligt eller inte. Så släpp det påståendet åtminstone till en bit in i juni. Så kikar vi i SCB statistiken tillsammans.

Finns säkert en hel del överdrifter i dagsblaskorna som du nämner.
Men att vissa sjukhus och intensivavdelningar har det mycket ansträngt. Det vet vi.

Det vi också vet är att detta virus har en väldigt snabb smittspridning. Pga av att man smittar fler i snitt per person.

https://www.expressen.se/nyheter/bilden-visar-hur-snabbt-corona-kan-spridas-/

Vilket gör att många snabbt blir smittade och sjuka. Vilket i sin tur belastar vår sjukvård extra mycket.
Plus att fler människor sannolikt kommer dö under mars-juni 2020 än normalt. Just pga av snabb smittspridning.
Fast slår man ut det på en 5-10 årsperiod så kommer det inte vara någon märkbar statistisk skillnad.

Sen om viruset i sig är farligare och mer dödligt än en influensa vill jag inte uttala mig om.
Det vi vet är att detta virus kan sätta sig direkt på lungorna och direkt leda till lunginflammation. Vilket är lite knepigt då det inte går att medicinera detta som en bakteriell lunginflammation går att göra. Skulle tippa på att det i sig gör att en hel del äldre dör tidigare än de skulle gjort om de fått en vanlig influensa och bakteriell lunginflammation som går att medicinera.

Men som sagt. För tidigt att uttala sig om dödligheten i nuläget.
Citera
2020-04-13, 21:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Björn Olsen är är välkommen att bli statsepidemilog anser jag. Men förmodligen har han fel värdegrund.

Till skillnad mot alliansens värdegrund?
Citera
Medlem
Misstanke om återinfekterade i Indien.

2 persons, discharged from Noida hospital, readmitted as 3rd Coronavirus test turns positive

New Delhi | April 13, 2020 7:29 pm

Two persons, who were discharged from Noida’s Government Institute of Medical Sciences (GIMS) on Friday after testing negative twice for novel Coronavirus in a span of 24 hours, have been readmitted after their third test turned out to be positive.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Aha hähä.
Men finns det någon dödsprocent som forskare försökt komma fram till som räknar alla smittade som inte haft symtom också?

Ja, men det finns ju inget entydigt svar på det då ingen vet mörkertalet.
Kommer när bredare antikroppstester är genomförda. Om de nu funkar..

Jag har läst alltifrån 0,36 till 4,5. Vissa tror ännu lägre, men det blir ju bara gissningar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in