2020-04-13, 21:35
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Enligt en säker källa till mig inom säpo har stefan löfven insjuknat i covid-19 efter påskfirande med familj och vänner. Läget är kritiskt och han planerar att sätta landet i kod röd.

Finally. Vill ha närbild när sossarna gråter.
Jag har också rätt att peka på syndabockar.

Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Näe, tror du det? En vegan i den rollen hade ju varit superfestligt.
Skulle bli helt andra rekommendationer.

Varför skulle det vara festligt?
On your mark...
Get set...
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-13 kl. 21:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Steffe

Ok, jag tolkar ”kritiskt läge” som i respirator. Har väldigt svårt att se att han forfarande styr landet därifrån..
Det blir väl vår allas hjältinna Isabella Lövin som tar det beslutet i så fall va?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag är inte alls säker på att skolstängning är avgörande.
Min poäng är att vi borde ha gjort allt för att stoppa spridningen initialt för att försöka vinna tid och för få kontroll på läget, särskilt med tanke på vårt dåliga utgångsläge.
Sedan kunde man öppna skolor igen om/när man är säker på att de inte är drivande alls.
Men du tycker att detta låter helt galet antar jag?

Nej. FHM insåg före dig att skolstängning har väldigt liten effekt. Menar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Att det är eftersläpning in inrapporteringen under påskhelgen konstaterar även experterna.

Det jag undrar är: Borde det inte vara högt prioriterat när landet står under sin värsta kris på år och dar, att det hade varit hög regelbundenhet i inrapporteringen även fast det pågår nånting så banalt som en påskhelg?
Viruset rör sig oerhört snabbt och då gäller det för samhällets beslutsfattare men även för allmänheten att ha aktuella siffror, som är viktigt beslutsunderlag, både för stora samhällsbeslut, men även för beslut för den enskilde individen.

Fattar inte varför det är så inåt helvete viktigt att siffror inte kan släpa några dagar.

Sen vet jag inte hur sånt här rapporteras in men det är säkert en jävla massa byråkrati inblandat.
Citera
2020-04-13, 21:36
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej känns hopplöst. Man får väl använda dator, mobil och ipad istället.

Jo. Jag har börjat mer skicka meddelanden o.likn. och ringa till de som inte använder dator och mobil.
Vill gärna pigga upp släktingarna när vi inte kan träffas. Har tidigare varit ganska dålig på att höra av mig.
Citera
2020-04-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
https://www.livescience.com/coronavirus-can-spread-as-an-aerosol.html
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8094933/How-one-man-spread-coronavirus-NINE-people-bus.html

Osv. Stämmer dock att chansen sannolikt är låg och att det förmodligen "främst sprids via droppsmitta" (om inte så hade R0 sannolikt varit betydligt högre) men ingenting av det här har "bevisats" än så länge som jag fattat det utan alltsammans är mer eller mindre avancerade gissningar baserade på hur andra virus betett/beter sig.

Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Jag har en källa på det om du vill ha. Det bevis som finns är i allafall att det är aerosol i 3h, om det smittar så står inte. https://hub.jhu.edu/2020/03/20/sars-cov-2-survive-on-surfaces/

Ni refererar båda till artiklar som i sin tur refererar till samma studie (1) vilken påvisat att virus förekommer i konstgjord aerosol i upp till 3h. Initialt påvisade man endast virus-RNA, senare visade man på att viruset kunde infektera celler in vitro. Dock ännu inget bevis för att det kan ske in vivo.

Det är intressant, och jag jag tror säkert en del av smittan sker genom luft, men då endast i väldigt specifika fall. Givetvis bör man använda andningsskydd av FFP2/FFP3-kvalité vid aerosolbildande procedurer så som intubering. Dock inte försvarbart att rekommendera mask till allmänheten baserat på den fakta vi har idag.

1. Neeltje van Doremalen, Trenton Bushmaker, Dylan Morris, Myndi Holbrook, Amandine Gamble, Brandi Williamson, et al. Aerosol and Surface Stability of SARS-CoV-2 as Compared with SARS-CoV-1. N Engl J Med. 2020;Mar;17(ePub)
Senast redigerad av favnir 2020-04-13 kl. 21:40. Anledning: Tog bort död länk
Citera
2020-04-13, 21:37
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennee
Det var Dokument utifrån SVT, du kan se det på Play.

Där svetsas dörrar igen i Kina, se hela programmet:

https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset

Ja men sötnos, ett gäng av oss hade dessa bilder och videoklipp färska redan i januari och februari innan massmedia rapporterade om detta virus. Jag vet att dörrar, portar och hus svetsades igen, det är det jag sa. Men idioten snackar om att folk inte var inomhus utan att det var virus i lägenheterna.
Folk svetsades INHOMHUS. Redan bevisat med bilderna.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nej så jävligt laggar inte statistiken, möjligen över påskhelgen. Men inte mer.

Ni som tjatar om flera tusen döda och bårhus i ishockeyhallar, vart är era bevis? Det har inte hänt Sverige.

Sluta felcitera mig, jag har påstått att minst 900 fler har dött den senaste månaden än normalt vilket är 40% över normalt. Även om ett antal av dem antagligen skulle dött i år iaf är man efterbliven om man antar att alla skulle göra det och dessutom räknar dem bland de normala dödsfallen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Den planen dom har uttalat är att plana ut kurvan.
Dom som dör av covid-19 ska göra så i en hanterbar takt.
Flockimmunitet förnekas som strategi officiellt.
Det sägs att våra äldsta ska skyddas men åtgärder för att uppnå detta är små.

Flockimmunitet förnekas som strategi ja, men de har aldrig förnekat att det slutliga målet för alla är att uppnå en flockimmunitet. Det har tom. Tegnell sagt öppet i TV flera gånger.
Om denna immunitet kommer att uppnås via normal smittspridning eller via vaccin, det vet ingen idag
Citera
2020-04-13, 21:38
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Håller helt med. Sossarna vallar Tegnell framför sig för att kunna kasta honom under bussen vid behov. Detta är för övrigt en stor skillnad mot andra länder där regeringscheferna ofta agerar spjutspets medan Stefan håller låg profil.

Väldigt deppigt att sossarna verkar stärkas av detta...
Ja det är otroligt ryggradslöst beteende. Problemet är väl att Stefan inte tror på FHM och Tegnell. Den där Hallongren fick ju ta Tegnell i örat när han beordrade personal på äldreboenden att gå till jobbet som vanligt även om de hade covidsmittade i hemmet.
Det är väl vad regeringen bidragit med.

Hade Sverige varit ett riktigt land hade regeringen sammankallat ett Coronaråd av framstående experter som, under Tegnells ledning kanske, gjort en handlingsplan som lämnats över till FHM att verkställa. Som jag fattar det har FHM inte tagit in experter utifrån vilket är otroligt viktigt i en trång svettig myndighet som FHM där alla skvallrar och håller koll på varann.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Jag är som tur vad inte ensam i att vara samlad och smart.

Nej det är sant. Vi har ju Löfvén.
Och Bolsonaro i Brasilien!
Hmmm och sen han ledaren i Turkmenistan som gjort corona olagligt.
Så nej det stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unclebob
Enligt samma säkra källa hittades vid röntgen ett påskägg intryckt i stjärten på vår statsminister. När röntgenteknikern zoomade in plåten fann man på ägget texten ’Glad påsk från Anders’

Nej det tror jag inte på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in