2020-04-13, 18:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men var skall vi i Stockholm hämta vårt vatten för att koka - cirka 1,3 miljoner
Finns inga gamla brunnar kvar, de som användes innan vatten drogs in i bostadshus?
Citera
2020-04-13, 18:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
I Sverige hade vi också Kolerakyrkogårdar.
Jo jag vet, det var därför jag skrev om detta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolerakyrkog%C3%A5rd
Citera
2020-04-13, 18:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
De inser säkert det och de vet nog att om människor hamstrade tidigare när det inte behövdes så kommer det att bli etter värre nu.

När jag hörde henne på presskonferensen så tänkte jag att de berättar detta för att de vet att alla förskrämda och förljugna troll annars kommer att ropa om mörkning, gå bakom ryggen och så vidare senare när det till slut skulle komma fram ändå. Hoppas att jag har fel och att de inte ger efter för de blodtörstande hyenorna.

Inte utan att man undrar lite över varför de berättade om det nu - kanske är det en mer nära förestående och överhängande risk än vad man fick intryck av. Hoppas inte.

Borde inte dessa kemikalier och flockningsmedel som behövs för rening av dricks- och avloppsvatten kunna tillverkas i landet efter viss omställning? Det kommer att bli nödvändigt att vi blir mer självförsörjande överhuvudtaget i fortsättningen.

Man får ju hoppas att de vidtar de åtgärder som behövs för att säkerställa vattenförsörjningen och inte vänta tills det bli panik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Svaga människor behöver en husse att ty sig till i kristider. Är det inte detta fenomen vi ser med att fler stöttar regeringen och Tegnell maniskt nu?

Bra poäng.
Det är psykologiskt, man vill ha en stabil pappafigur som säger att allt blir bra, för alternativet kräver handling bortom tidigare planer. Och det är jobbigt.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ta närmsta sjö. Till och med i Stockholm har de ju vatten. Koka det och drick. Inga problem. Eller kör i några droppar klorin per liter vatten.

Mig veterligen behövs inga kemikalier för varken el eller gas. Så det är ju lugnt.
Stockholm tar ju redan sitt vatten från Mälaren...
Citera
2020-04-13, 18:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
Du hörde det av en kompis på flashback heheheh

Japp, så var det
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Om det inte finns öl att dricka då?

Kan inget om öl men antar att vatten krävs för att brygga öl
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Förmodligen har krematorierna inte så särskilt stor överkapacitet. Som allting annat i det moderna Sverige är de säkert slimmade för ekonomins skull. I Sverige tycks vi ju helt ha tänkt bort begreppet "kris" i de flesta sammanhang.

Om antalet kremereingar så bara ökar med en 10-20 % statdigvarande, blir det säkert kapacitetsproblem vid krematorierna. Detta är i och för dig inget jag vet, men det känns ganska troligt att det är så.
Ett jobb för historikerna. Nazisterna kunde ju kremera 15000 per dygn samtidigt som de krigade mot halva världen. Hur gjorde dom? Vi får problem om det blir 50 extra att elda upp per dag, dom klarade 300 gr 50.
Citera
Medlem
Gillar MSB! Och ingen agerar...? Veklingar!

"Det råder flera utmaningar för samhällsviktiga verksamheter i Sverige under coronakrisen, varnar Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap, MSB, under en pressträff.
- Jordbruk, energiförsörjning och elektroniska kommunikationer kan komma att utmanas bland annat av brist på personal, brist på reservdelar och av störningar i logistik, säger Maria Bergstrand, enhetschef för operativ ledning.
- Det finns en risk för brist på kemikalier inom dricksvattenförsörjningen vilket kan få konsekvenser för vår dricksvattentillgång på sikt, säger Maria Bergstrand."
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Stockholm tar ju redan sitt vatten från Mälaren...
Jo.. och Mälaren finns ju kvar
Citera
2020-04-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Tänk om en häst skulle bli smittad. Då är det adjöss även med det svenska travet.
Corona finns redan bland hästar..men en annan corona
Citera
2020-04-13, 18:37
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Men var skall vi i Stockholm hämta vårt vatten för att koka - cirka 1,3 miljoner

Ni behöver inte hämta det tänker jag. Vattnet kommer fortfarande i kranen fast inte lika rent. Det är ju inte vatten det är brist på. Kanske är det en god idé att skaffa vattenreningstabletter men annars borde koka gå lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in