2020-04-13, 18:27
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja lite märkligt när strategin varit att hålla igång samhället, och då acceptera lite fler dödsoffer.

Och så lyckas man inte ens hålla igång dricksvattnet

De fattar inte vad de har gjort från början utan bara arbetat en dag i taget och sedan börjar allt gå åt helevete.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Syrgas kan man få på recept. Kolpatienter har syrgas tex så jag ser inte varför äldre på vårdboenden inte skulle kunna få syrgas. Låter märkligt. Att det finns en iver nästan att ta livet av äldre har jag förstått men det måste ju finnas gränser? Vad skulle ursäkten vara för att vägra syrgas?

Nä. Det kan omöjligt vara brist på syrgas.

Ansvariga som MSB t ex har ju haft 2 månader på sig att förbereda innan pandemin kom hit, med att ställa upp laddningsstationer/maskiner för syrgas, fixa tuber och organisera distributionskanalerna i landet till åldringsvård och hemtjänst.

Det såg man ju redan på filmerna från Wuhan i januari hur det stod fullt med syrgastuber från svetsaggregat och annat i entreer och korridorer på sjukhusen, så det är såklart redan fixat!

Se även intervjun med Kajsa Giesecke från igår ( tror det var igår?)

https://www.expressen.se/nyheter/kritik-mot-faltsjukhuset-i-alvsjo-har-inte-oppnat/
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Läste bara som hastigast igår det som någon statistiker skrivit. Försökte hitta det igen men är på jobbet så får leta när jag slutar. Verkade väldigt seriöst det jag såg men erkände ju att det var bräckliga siffror. Ska kolla närmare efter 20.00.

Det är högst relevant, eftersom många som smittas av viruset uppvisar inga eller milda symptom. Sådana människor hamnar inte i intensiven. Sannolikheten att de dör är liten. Därför är jag inte säker på att smittan kommer att minska rejält när dödligheten minskar.
Citera
2020-04-13, 18:28
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Jag brukade faktiskt inte ha den åsikten, men efter att ha följt den här tråden under en längre tid har jag ändrat uppfattning.

Det är en intressant paradox att folk som konstant sagt att man inte kan tro ett ord av vad som sägs av myndigheterna nu helt plötsligt helt byter fot och tycker att det är bra att en myndighetsperson ”talar sanning”...

Jag tror inte myndigheterna ljuger åt fel håll så att säga. Jämför med skatteverket. Om någon konstant ljuger för skatteverket hur mycket de tjänar, så är det nog alltid för lite. Tror ingen skulle ljuga att man tjänat för mycket.

Jag har ju inte varit så glad i hur myndigheterna skött detta, speciellt med sanningen. Men om nu myndigheterna börjar beskriva verkligheten, så får väl jag vara saklig nog att ändra mig.

Du erkänner alltså att du totalitär.
Citera
2020-04-13, 18:29
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Hur kan stockholms krematorier översvämmas med enbart 20 extra per dag ? hur många krematorier finns det och alla kremeras väl inte många väljer väl helkroppsbegravning ?

Så något stämmer inte här..förmodligen så är det betydligt mer än 8, 12 och 20 som är extra per dag..och osåfall stämmer inte siffrorna över coronadöda alls.

Om hälften begravs traditionellt utan kremering så är det onekligen inga mängder extra som skall kremeras..Hur många krematorier har stockholm 3-5st eller ? Vilken kapacitet har de som finns ?

Jag förmodar att man redan infört 24 timmars drift med 3skift eller liknande och ÄNDÅ så är det kaos ? Hur många döda är det som göms undan egentligen det börjar lukta 100tals per dygn i stockholm enbart.

Varje ugn borde klara 4-6 kroppar per dygn och det finns väl mer än en ugn vid varje krematorie..förmodligen 4-10 st

Någon som vet mer om stockholms krematorier får gärna upplysa.

Kineserna kremerade enligt på under timmen i Wuhan.
Sett att vissa säger 70-90 min....... i sverige
20/dygn per ugn torde ej vara ett problem.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så en död i influensa får dig att anse att Sverige misslyckats med att ta hand om dina medborgare?

Det tycker jag men nu när vattnet tar slut så blir det nog fler som anser att det svenska samhället misslyckades att ta hand om sina medborgare.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Eller så bosätter du dig i en kommun som inte förlitar sig på ytvatten.

Fan man kan ju fylla badkaret och täcka över. Vet bara inte hur länge det håller
Citera
2020-04-13, 18:30
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jo för om inte viruset muterar till en mindre dödlig variant, så kommer förhållandet döda/smittade vara konstant.
Det säger väl sig själv? Om ex 1% dör, så kommer de ju vara 1% av vilken mängd smittade det än är.

Alla som är smittade hamnar inte i statistiken. Dessutom tyder en del information på att viruset muterar och/eller att människor har fått ett och samma virus två gånger.
Citera
2020-04-13, 18:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vatten.. Herregud, det är väl det minsta problemet i Sverige. Koka vatten om det kniper.

I övrigt tycker jag att det rullar på ganska bra för Sverige än så länge. Jag tror ärligt talat vi kommer fixa det är fint som det verkar nu.

Så var skall du hämta vattnet som du skall koka?

Var händer när elen eller gas blir ett problem??
Citera
2020-04-13, 18:31
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Tur att man har egen brunn vid sommarstugan. Gäller bara att man kan ta sig dit och att elen fortsätter fungera.....
Samma här. Skäms lite över hur bra vi har det. Har en gammal brunn att ta upp vatten ur direkt också, om elen skulle försvinna. Gamla utedasset står kvar också - hålls efter och städas då och då varje år ifall någon vill sitta där och trycka som vår galne bror t ex. (Har en rolig historia att berätta om det där jädra dasset förresten och det har ingenting med käre bror att göra.&#128513

Kommer att göra ett försök i år igen med att odla (svårt då harar och rådjur äter upp all blast) potatis, morötter, kålrot, palsternacka, ramslök, vanlig lök och sallad i år förutom de vanliga örterna och tomaterna.
Citera
2020-04-13, 18:32
Medlem
obscenitets avatar
Det mest absurda i det hela är hur lättstyrda svenskar är. Gick in och tittade på Facebook gruppen vi stöttar Anders Tegnell. Maken på tunnelseende, total idealisering.
Jag anser inte att man behöver bespotta honom osv men denna totala skevhet förbluffar.
Personligen är jag neutral till FHM, de har gjort fel och för lite osv men håller helt med om att de kan mer är jag själv och att det finns en potentiell chans att de kan ha en del poänger.

Däremot tror jag att denna idealisering är farlig. Även myndigheternas omöjliga uppdrag att nu sas böja på nacken. Det finns inte att de gör fel helt enkelt, och att många medborgare sedan stöttar detta utan en gnutta kritiskt tänkande??!!
Citera
2020-04-13, 18:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det är högst relevant, eftersom många som smittas av viruset uppvisar inga eller milda symptom. Sådana människor hamnar inte i intensiven. Sannolikheten att de dör är liten. Därför är jag inte säker på att smittan kommer att minska rejält när dödligheten minskar.
Antalet smittade och döda borde hänga ganska bra ihop, då dödligheten bestäms av antalet smittade. Förvisso kan olika grupper i samhället smittas olika, tex fler eller färre äldre, vilket komplicerar saken en smula.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in