2020-04-13, 18:16
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymfb
Hur ska man koka ris och pasta om det inte finns vatten?
Inte svårt. Bara att gå ut och hitta en sjö och koka. Vi har hur mkt vatten i det här landet som helst.
Vatten är verkligen inte något problem till den grad att det enkelt går att fixa själv. Vi i Sverige är otroligt bortskämda när det kommer till tillgång till vatten. Om det inte kommer ut ur kranen har vi ett otroligt utbud utanför dörren. Något som väldigt många länder avundas oss.
Senast redigerad av BonerBatman 2020-04-13 kl. 18:22.
Citera
2020-04-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGLJGm/msb-om-vattenbristen-det-kommer-inte-att-ta-slut
Tog inte lång tid innan hon backade helt.

” Men nu förtydligare de uttalandet:

– Det kommer inte att ta slut, säger Maria Bergstrand på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.”

Bra jobbat MSB, dags att stanna hemma från presskonferenserna framöver...
De verkar ju inte ens veta vad de säger!Vad var egentligen meningen med att informera det över huvudtaget, det kommer ju ändå ske prioriteringar .. så dricksvatten finns. Var det för att släppa fokus från annat.
Citera
2020-04-13, 18:18
Avslutad
Jag vet inte om jag missuppfattar statistiken jag nyss delade eller om jag tidigare missuppfattat denna: (en bit ned om intensivvårdsfall/dödsfall)

https://platz.se/coronavirus/?

Exempelvis 80-89 år. Jag trodde tidigare att det var cirka 32 intensivvårdsfall men att även de 371 dödsfallen som står bredvid kan ha fått intensivvård, innan de avled dårå.

Men eftersom det är 32 i källan ovan och 35 från intensivvårdsregistret och ungefär lika många så verkar det som att dessa 371 dödsfall inte ens har fått någon intensivvård. Men rätta mig gärna hur det ska tolkas och vad som stämmer.

Tillägg: Eftersom det även är 202 dödsfall över 90 år men bara 1 i intensivvårdregistret så verkar det för mig som att man är rätt chanslös att få sådan vård om man är över 80 år.

Vilket jag visste sedan tidigare att det kan prioriteras, men inte att det var så pass kört. Något bättre odds om man är 70-79 år. 50/50 (Nästan). Ser väldigt osäkert ut att överleva det här om man inte är under 70 år.

Tillägg 2: I kategorin 70-79 år får dock ändå många intensivvård (Över 80 år är detta mer sällsynt) Över 200 har hittills fått intensivvård där, men samtidigt har 236 avlidit.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-04-13 kl. 18:35.
Citera
2020-04-13, 18:18
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Oj oj, nu plötsligt fattade MSB vilken shitbomb de levererade till den svenska befolkningen. Skall åka imorgon och se på hamstringen av dricksvatten som kommer att ske i alla våra matbutiker.
Vatten.. Herregud, det är väl det minsta problemet i Sverige. Koka vatten om det kniper.

I övrigt tycker jag att det rullar på ganska bra för Sverige än så länge. Jag tror ärligt talat vi kommer fixa det är fint som det verkar nu.
Citera
2020-04-13, 18:19
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Testa döingar för covid-19 gör inga andra länder heller såvitt jag vet.
Nä, det finns väl ingen regim som vill visa upp fler corona'döda än nödvändigt under deras styre.
Citera
2020-04-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Förstår inte problemet. Kemikalier för vattenrening och mat till befolkningen minst ett år framåt finns ju i beredskapslagren.

obs ironi
När du nu nämner detta så framstår det ju som självklart att någonting av ett sådant basalt behov bara måste det ju finnas ett lager av.
Är inte det del av MSBs uppdrag?
Det framstår som ett totalt haveri av uppdraget i mina ögon om så inte är fallet.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Driver Svenska kyrkan alla krematorier? Om så, så skall man ju kunna få
fram bra statistik.

Om de begraver alla, så får man ju utan större problem fram siffror på
överdödligheten.

Någon insatt som vet normalt tidsspann mellan resa till himlen och gravsättning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om antalet kremeringar är det dubbla?!
"Det dör omkring 90 000 personer per år i Sverige. År 2018 dog drygt 92 000 personer."

Inte så farligt om antalet Corona döda landar på ca 90 000 extra mot normalt.

Tror den intervjuade menade dubbelt så många jämfört med normalt under samma tidsintervall.

Men man kan ju välja att vantolka också. Vanligt hos regimens apostlar.

Länk igen då.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-tvingas-arbeta-i-skift-pa-krematoriet
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag har vatten i kranen och har haft det de senaste 70 åren. Varför ändring nu?

Det är inte vattnet som är problemet. Det är kemikalierna som ska rena det som kan bli en bristvara fast det borde inte heller vara nåt problem, det är väl bara att koka det i så fall. Bor du i Norrland behöver du inte bry dig alls för där är vattnet så bra att inga kemikalier behövs.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Inte nog med att många på flashback är dyslektiker, de lider uppenbarligen av dyskalkyli också.

Varför blandar du in vikt när du funderar på hur många kistor som får plats? Utrymme (volym) mäts i kubikmeter!
Kanske för att människors densitet är nära 1 kg/l? Vi är mest vatten.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Kan du dela källan för dina indikationer på massgravar och brist på gas för kremeringar?

Naturligtvis smittar det inte efter begravning två meter under jord. Virus kryper inte.

Kan tyvärr inte dela källan eftersom jag har varit på utbildning om detta. Det finns redan en plats för var massgravar kommer att ske i Stockholm. Vet dock inget om övriga Sverige.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om antalet kremeringar är det dubbla?!
"Det dör omkring 90 000 personer per år i Sverige. År 2018 dog drygt 92 000 personer."

Inte så farligt om antalet Corona döda landar på ca 90 000 extra mot normalt.

90000 döda är en rätt ansenlig mängd extra döda. Lär bättra på Sveriges ekonomi om det är multisjuka som dör vilka belastat vården extra mycket innan. Förstår att Löfvén älskar Tengeles strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in