Jag vet inte om jag missuppfattar statistiken jag nyss delade eller om jag tidigare missuppfattat denna: (en bit ned om intensivvårdsfall/dödsfall)
https://platz.se/coronavirus/?
Exempelvis 80-89 år. Jag trodde tidigare att det var cirka 32 intensivvårdsfall men att även de 371 dödsfallen som står bredvid kan ha fått intensivvård, innan de avled dårå.
Men eftersom det är 32 i källan ovan och 35 från intensivvårdsregistret och ungefär lika många så verkar det som att dessa 371 dödsfall inte ens har fått någon intensivvård. Men rätta mig gärna hur det ska tolkas och vad som stämmer.
Tillägg: Eftersom det även är 202 dödsfall över 90 år men bara 1 i intensivvårdregistret så verkar det för mig som att man är rätt chanslös att få sådan vård om man är över 80 år.
Vilket jag visste sedan tidigare att det kan prioriteras, men inte att det var så pass kört. Något bättre odds om man är 70-79 år. 50/50 (Nästan). Ser väldigt osäkert ut att överleva det här om man inte är under 70 år.
Tillägg 2: I kategorin 70-79 år får dock ändå många intensivvård (Över 80 år är detta mer sällsynt) Över 200 har hittills fått intensivvård där, men samtidigt har 236 avlidit.