2020-04-13, 17:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det var just detta dokument jag syftade på, man hävdar att detta redan införlivats här, trots att fältsjukhusen står tomma ännu. Inte sett några verkliga belägg för detta, utan bara att man KAN göra så, än så länge, inte att man faktiskt börjat redan, och att det därmed skulle vara orsaken till att 80% överlever IVA.

om intensivvårdsplatserna inte skulle räcka till när allt fler insjuknar i coronaviruset.

Notera OM! Vad är det som hänt med läsförståelsen i det här landet...

Kajsa Giesecke menar att de patienter som i dagsläget priorieras bort borde kunna få vård ( syrgas) på fältsjukhuset som står tomt. Hon är mycket kritisk! Det går att se en intervju med henne från igår ( tror det var igår).

https://www.expressen.se/nyheter/kritik-mot-faltsjukhuset-i-alvsjo-har-inte-oppnat/
Citera
2020-04-13, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGLJGm/msb-om-vattenbristen-det-kommer-inte-att-ta-slut

– Det kommer inte att ta slut. Dricksvatten kommer alltid att prioriteras och alla våra kommuner har god beredskap så vi kommer att ha dricksvatten även i fortsättningen, säger hon till Aftonbladet på måndagseftermiddagen.

Hon säger att uttalandet på presskonferens var att en lägesbeskrivning och inte en varning för dricksvattenbrist i närtid.

2 steg fram och 1 bak.

Sen på torsdag säger de att nu är kemikalier slut.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Tur att man har egen brunn vid sommarstugan. Gäller bara att man kan ta sig dit och att elen fortsätter fungera.....

Vad fint för dig. Bor i en liten ort och landsbygden runt om, får väl åka runt till bönderna och tigga vatten.

Nu är ju MSB medvetna om att det kan bli en brist, då får vi hoppas att de omedelbart börjar dammsuga marknaden på de kemikalier som kan ta slut.
Inte vänta som Socialstyrelsen eller regionerna som plötsligt hamnade i ett läge där det är brist på handsprit och skyddskläder till personalen. Då börjar man i panik att agera.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att de smittar om de hamnar under 2 meter jord. Men i slutändan kan ju regeringen bestämma att alla skall kremeras. Om vi nu har gas för detta som jag betvivlar.
Har indikationer på att det blir massgravar i slutändan. Så blir det i alla pandemier.

Kan du dela källan för dina indikationer på massgravar och brist på gas för kremeringar?

Naturligtvis smittar det inte efter begravning två meter under jord. Virus kryper inte.
Citera
2020-04-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att de smittar om de hamnar under 2 meter jord. Men i slutändan kan ju regeringen bestämma att alla skall kremeras. Om vi nu har gas för detta som jag betvivlar.
Har indikationer på att det blir massgravar i slutändan. Så blir det i alla pandemier.
ja då lär det nog bli massgrav..finns väl inte tid och resurser till sånt vid en pandemi.
Citera
Medlem
DM gör värsta grejen på förekomsten av pizza take away i UK.

Folk jobbar närmare varann än två meter!!
Utan handskar!!

” Just how safe is Domino's? More photos emerge of kitchen staff without gloves or masks while less than 6ft apart... but bosses insist government ASKED them to stay open because 'pizza boosts morale' ”

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8213713/Dominos-kitchen-delivery-staff-pictured-without-gloves-masks.html

Jäkla alarmister i utlandet, asså. Tryggt att vi är bättre, vi svenskar. Imorgon är påsklovet över, då får viruset lite förbättrad fart så att Sveavägen äntligen får sjunga kumbaya framför ikoner av den store nationalhusguden A.Tegnell.
Spelandes på panflöjten.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Det finns tåg, sen så finns det även chaufförer herregud tagga ner. Brist på vissa varor har bara med stängda gränser att göra.

Brist på varor kommer när alla olika nationer stänger ner export för att ta hand om sin egna befolkning. Detta är en möjlighet som vi ganska snart ser i Sverige när vi inte kan importera några varor till vårt land.
Dags att bunkra säger jag!
Citera
2020-04-13, 18:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
De flesta som dör är pensionärer, ska man utbildas till det då?

Nä vet du vad. Låt oss se var bristerna uppstår, och så löser vi det då.

Tror inte att man skall vänta till krisen står vid dörren. Bara detta att man nu varnar för vatten verkar ju vara ett totalt misslyckande!
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det smittar INTE från djur till människa. Där jag bor har hästar haft Corona, men det smittar INTE till människa om ett djur andas på dig.

Den coronan hästar har smittar inte människan men däremot kan katter och hundar få det på sina tassar och i pälsen och släpa in det till ägarna
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nä ursäkta, jag loggade ut från flashback en stund och umgicks lite med familjen, ska inte hända igen.

Naturligtvis kommer det komma eftersläpningar, MEN ni alarmister vill ju gärna inte känna er vid att det förekommer eftersläpningar när det är vardag och man har dödsfall på 100 om dagen, utan då heter det att alla dom dött samma dag, men nu när det är helg och låga dödstal då helt plötsligt vill ni känna er vid att det finns.

Du ser inte problematiken i dina resonemang? Klart tusentals redan dött av Covid-19 i Sverige. Varför skulle dödligheten vara lägre här än någon annanstans? Ärligt nu.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja!

Stora hallar för enbart syrgasbahandling är ju en jättebra ide!!

Hejja doktorn!

Kunde Kina kan väl vi.

Syrgas till folket! Det är inte alltid mycket som behövs men räddar liv! Även äldre. Fråga Boris Johnson.

https://mobile.twitter.com/cecilia_naucler/status/1248876974661140482/photo/1

Jon Tallingers inlägg:
https://sveanews.wordpress.com/2020/04/11/doktor-whistleblower-alla-har-ratt-till-syrgas-vid-covid-19-jag-tanker-inte-vardplanera-en-enda-pati ent-pa-det-sattet

Och en kommentar från hans facebook https://www.facebook.com/jon.tallinger.9

Jag publicerar den text min distriktsläkarkollega Per-Olof Hellquist skrev då han delade mitt nu virala inlägg som just nu delats över 500 ggr.
En kollega i Primärvården reagerar på att Direktiven från FHM kan innebära att patienter, som inte kan få respiratorvård p g a resursbrist, t o m hellre får morfin i palliativ lindrande syfte (innebärande att patienten glider in i döden) än att samma patienter skulle kunna räddas (några av dem) genom syrgastillförsel.
Att man hellre, när intensivvårdsplatserna sinar, skulle välja att avstå försök att rädda liv. Trots att några av dessa skulle kunna överleva i vanlig vård vid sidan om intensivvården, just med hjälp av passiv syrgas. Om sådan kan organiseras fram. Vilket kanske inte görs. Det är hans vånda och farhåga. Läs och inse. Han kallar sig ”Dr. Whistleblower”, heter Jon Tallinger.
I Sverige finns Brottsbalken, med paragrafer som är till för att straffa försök att döda. Inte bara mord, dråp, medhjälp, vållande, utan oaktsamhet (slarv ungefär) . Brottsbalken är en lag från parlamentet, och sådana kan följas av förordningar från regeringen, med råd och anvisningar, direktiv (tillämpningar) via myndigheter. En rangordning.
Grundlag, lag, förordning, direktiv i fallande ordning. För att skapa rättssäkerhet. Stöd i lagrum. Länkar i en kedja.
*******************************.
Vad innebär det, när en myndighet (enligt uppgift ganska snabbt, på någon vecka) sprider direktiv med råd gällande vilka liv som värderas värda att rädda (med intensivvård) och vilka liv som dessvärre inte kan räddas ? Utifrån värderingskriterier utan tydligt stöd i lagrum, inte debatterade eller beslutade i riksdagen. Inte ens öppet publicerade innan de förmodas strax komma till användning. Offentlighet först mitt inne i en kris.

EDIT: och mer från hans facebook:

Detta blev stort.
Jag förväntar mig nästan att SVT lyckas hitta nån "expert" med titel som säger att syrgas har "begränsad effekt" vid palliativ vård. Jag har hört det innan. Detta gäller dock INTE om man har syrebrist av covid-19. Vid covid-19 blir väggen i lungblåsorna så inflammerade och tjocka så syrgas inte kan passera passivt ut till de små blodkärlen. Det enda som hjälper då är att öka syrgashalten i luften från 21% till 100%. Detta är ett unikt tillstånd kallat ARDS som inte finns i normal palliativ vård. Efter några dagar när svullnaden lagt sig kan man sluta med syrgas. Var väldigt försiktiga när ni läser SVT. Syrgas vid covid-19 är väldigt viktigt vare sig man är i livets slutskede eller inte. Vetenskapen dikterar detta. Sunt förnuft dikterar detta. Alla experter i världen vet detta och ger syrgas till så många man någonsin kan som har andnöd vid covid-19. Men inte Sverige. De som argumenterar för att man inte ens ska försöka detta vid infektion med ett virus som vi inte har erfarenhet av i vårdsverige får helt enkelt uppdatera sina gamla kunskaper i sitt fält. Detta är poängen med den oro jag signalerat och som nu delats 714 gånger idag den 13/4 kl 11.10.
/Dr. Whistleblower
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-13 kl. 18:07.
Citera
2020-04-13, 18:04
Medlem
insaniacs avatar
Det är dyrt med begravningar och bra intjäning på enkla kringtjänster kring arv med mera. Men även om viss konsolidering sker så är de allra flesta fristående byråer fortfarande ganska små bolag.[/quote]

Det kommer bli eller värre som i Italien..inga begravningar för att minska smittan att sprida sig.
Redan nu är det så i Sverige ..ingen gudtjänst eller samling.
Hur ser det då ut när vi kommer upp i +1000 döda per dygn.
Bevare oss och börja tänk var ni vill vara när mat och vatten är slut till vintern.
Just kidding det är ju bara hösnuva eller hur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in