Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Ja!
Stora hallar för enbart syrgasbahandling är ju en jättebra ide!!
Hejja doktorn!
Kunde Kina kan väl vi.
Syrgas till folket! Det är inte alltid mycket som behövs men räddar liv! Även äldre. Fråga Boris Johnson.
https://mobile.twitter.com/cecilia_naucler/status/1248876974661140482/photo/1
Jon Tallingers inlägg:
https://sveanews.wordpress.com/2020/04/11/doktor-whistleblower-alla-har-ratt-till-syrgas-vid-covid-19-jag-tanker-inte-vardplanera-en-enda-pati ent-pa-det-sattet
Och en kommentar från hans facebook
https://www.facebook.com/jon.tallinger.9
Jag publicerar den text min distriktsläkarkollega Per-Olof Hellquist skrev då han delade mitt nu virala inlägg som just nu delats över 500 ggr.
En kollega i Primärvården reagerar på att Direktiven från FHM kan innebära att patienter, som inte kan få respiratorvård p g a resursbrist, t o m hellre får morfin i palliativ lindrande syfte (innebärande att patienten glider in i döden) än att samma patienter skulle kunna räddas (några av dem) genom syrgastillförsel.
Att man hellre, när intensivvårdsplatserna sinar, skulle välja att avstå försök att rädda liv. Trots att några av dessa skulle kunna överleva i vanlig vård vid sidan om intensivvården, just med hjälp av passiv syrgas. Om sådan kan organiseras fram. Vilket kanske inte görs. Det är hans vånda och farhåga. Läs och inse. Han kallar sig ”Dr. Whistleblower”, heter Jon Tallinger.
I Sverige finns Brottsbalken, med paragrafer som är till för att straffa försök att döda. Inte bara mord, dråp, medhjälp, vållande, utan oaktsamhet (slarv ungefär) . Brottsbalken är en lag från parlamentet, och sådana kan följas av förordningar från regeringen, med råd och anvisningar, direktiv (tillämpningar) via myndigheter. En rangordning.
Grundlag, lag, förordning, direktiv i fallande ordning. För att skapa rättssäkerhet. Stöd i lagrum. Länkar i en kedja.
*******************************.
Vad innebär det, när en myndighet (enligt uppgift ganska snabbt, på någon vecka) sprider direktiv med råd gällande vilka liv som värderas värda att rädda (med intensivvård) och vilka liv som dessvärre inte kan räddas ? Utifrån värderingskriterier utan tydligt stöd i lagrum, inte debatterade eller beslutade i riksdagen. Inte ens öppet publicerade innan de förmodas strax komma till användning. Offentlighet först mitt inne i en kris.
EDIT: och mer från hans facebook:
Detta blev stort.
Jag förväntar mig nästan att SVT lyckas hitta nån "expert" med titel som säger att syrgas har "begränsad effekt" vid palliativ vård. Jag har hört det innan. Detta gäller dock INTE om man har syrebrist av covid-19. Vid covid-19 blir väggen i lungblåsorna så inflammerade och tjocka så syrgas inte kan passera passivt ut till de små blodkärlen. Det enda som hjälper då är att öka syrgashalten i luften från 21% till 100%. Detta är ett unikt tillstånd kallat ARDS som inte finns i normal palliativ vård. Efter några dagar när svullnaden lagt sig kan man sluta med syrgas. Var väldigt försiktiga när ni läser SVT. Syrgas vid covid-19 är väldigt viktigt vare sig man är i livets slutskede eller inte. Vetenskapen dikterar detta. Sunt förnuft dikterar detta. Alla experter i världen vet detta och ger syrgas till så många man någonsin kan som har andnöd vid covid-19. Men inte Sverige. De som argumenterar för att man inte ens ska försöka detta vid infektion med ett virus som vi inte har erfarenhet av i vårdsverige får helt enkelt uppdatera sina gamla kunskaper i sitt fält. Detta är poängen med den oro jag signalerat och som nu delats 714 gånger idag den 13/4 kl 11.10.
/Dr. Whistleblower