2020-04-13, 13:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja absolut. Inte sagt annat.

de jobbar dessutom i snitt 5,5h mer /v .bara pga av kön.....
Citera
2020-04-13, 15:18
Medlem
Citat:
Nu har är det så att jag skulle tro att det är extremt slitsamt att arbeta inom vården, både fysiskt och framförallt mentalt belastande. Särskilt eftersom att de allt som oftast är underbemannade. Känslan av att göra allt man kan men ändå inte räcka till, dag ut och dag in, tär på psyket.
Så detta med att kvinnor ska jobba lika länge som män som har kontorsarbete/ gör affärer med andra eller arbetar med datorer, programmering e t.c. Det kommer inte hända. Detta eftersom det helt enkelt är för slitsamt arbete.

Sen finns en aspekt till och det är lönerna. En sjuksköterska till exempel, har rätt kass lön. Vad skulle hennes motivering vara till att spendera ytterligare timmar på arbetet? Några tusen mer i månaden, så att hon får 30000 istället för 28000? Vad gör det för skillnad tror du?

Det är nog ofta slitsamt i vården och lönerna är låga förhållandevis kompetenskrav. Men det finns en hel del verkliga skitjobb även för män, alla glider inte på en räkmacka.

Ingen vet väl säkert varför män oftare avlider, kanske män oftare har så kallade välfärdssjukdomar. Andemeningen där brukar vara att det är självpåkallat, männen får liksom skylla sig själva.

Man har menat att män oftare röker än kvinnor, men jag undrar om det gäller för Sverige? Hursomhelst är andelen daglig-rökare under 10% nu så det är ovanligt.

Diabetes? Män löper högre risk att få diabetes och får det vid lägre grad av fetma. Men det är ganska jämnt fördelat.

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.4dc15f2816a53b76de7f45/1556272514701/Historisk%20sammanst%C3%A4llning%20A.pdf
Citera
2020-04-13, 15:30
Medlem
Wold argumenterar tvärtom mot TS.

https://www.expressen.se/nyheter/wold-om-politiska-besluten-vill-visa-att-man-ar-macho/

Det är macho att stänga skolorna tydligen. De länder som har kvinnligt ledarskap typ Tyskland, har de agerat tydligt annorlunda?

Är det feministiskt att låta grundskolan vara öppen?

Citat:
–Jag har sett tv-bilder från fattiga länder i världen där män går runt och sprutar ut något medel på gatorna. Det hjälper ingenting. Absolut inte. Men många auktoritära ledare har den här grejen att de vill vara som militärer, de vill spärra av, de vill stänga gränser, de vill ha kontroll, de vill stoppa undan kvinnor och barn någonstans. Det är patriarkal smittpolitik. Tack och lov har Sverige en Folkhälsomyndighet som förstår det här.

Så är det patriarkalt att inte vara utbildad i hur man hanterar virus-smitta.

Man häpnar lite hur hon vevar på...
Citera
2020-04-13, 15:35
Medlem
hardusettminapas avatar
Ni har väl inte missat att kvinnor drabbas värst?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/g7nBWk/kvinnor-drabbas-extra-hart-av-coronakrisen

Det är visserligen fler män än kvinnor som insjuknar och dör men ja, kvinnor drabbas värst. Känns som man har hört det förut...
Citera
2020-04-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ni har väl inte missat att kvinnor drabbas värst?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/g7nBWk/kvinnor-drabbas-extra-hart-av-coronakrisen

Det är visserligen fler män än kvinnor som insjuknar och dör men ja, kvinnor drabbas värst. Känns som man har hört det förut...

Det var den jag började citera.
Citera
2020-04-13, 15:45
Medlem
https://www.expressen.se/debatt/tjejer-tvingas-nu-stanna-hemma-med-sina-forovare/

Jag tar den här också...

Våld och otrygghet i hemmet drabbar enbart kvinnor, aldrig män. Trots att vi vet att verkligheten ser annorlunda ut.
Citera
2020-04-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Wold argumenterar tvärtom mot TS.

https://www.expressen.se/nyheter/wold-om-politiska-besluten-vill-visa-att-man-ar-macho/

Det är macho att stänga skolorna tydligen. De länder som har kvinnligt ledarskap typ Tyskland, har de agerat tydligt annorlunda?

Är det feministiskt att låta grundskolan vara öppen?

Så är det patriarkalt att inte vara utbildad i hur man hanterar virus-smitta.

Man häpnar lite hur hon vevar på...

Jag bumpar denna för jag retar mig på den.

Alla de metoder och kunskaper som Wold (Våld) använder sig av är ju utvecklade i ett patriarkalt samhälle... kunskapen om hur man bekämpar epedemier är väl grundad någonstans i 1800-talet och längre tillbaka.

Vad hon gör är att tillskriva det manliga (i hennes mening patriarkala) de negativa beteenden och beslut hon tycke sig se.

Det är sexism, det är faktiskt det.

De här tre artiklarna är bara dagens skörd, när jag ser de här ensidiga feministiska inläggen och om jag gitter skall jag posta dem.

Det är ett evigt tjatande... på mors dag hyllas kvinnan, på fars dag får männen bannor... osv... så vevar det på. Och vi har blivit så vana att vi inte tänker på det.
Citera
2020-04-13, 17:29
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
hmm. nu vet jag inte om du gör ner kvinnor som grupp eller vill få det till att kvinnor har "tuffare" jobb?

men det vore bra om de kunde matcha mäns 31h/v . blir ju väldigtdyt och allvarliga brister om halva befolkningen ska finansier såväl kvinnor som en genrös invandring, (och sen jobbar inte ens de grupperna lika mycket som genomsnittsmannen. låter inte som nån vidare jämställdhet där inte...)

en sjuksköterska har en marknadsmässig lön (det är liksom den rådande principen hur skulle det se ut om man inte själv bestämmer sin lön godtyckligt) , det finns inget som hindrar henne från att byta bransh om hon är missnöjd med sin lön. Jag finansierar gärna hennes övergångsperiod/utbildningstid (inte för att jag ahr nått val , men jag gör det hellre än att finansier en abort var 15minut , inte för att jag har nått val där heller)

Lägg ner tramset om ditt finansierande av andra människor. Skulle inte tro att du är en sån extrem höginkomsttagare.

Ja det är klart att alla kan välja bort att arbeta i offentlig sektor pga lönen. Då har jag en fråga till dig. Om du nu eftersträvar att kvinnor ska jobba exakt som män gör, och ingen behöver ju jobba i offentlig sektor, tror du att vi kommer ha någonstans att göra av barnen under dagarna?
Eller du tänker att allting ska privatiseras så att lönerna går upp?
Betänk också äldreboenden. Var ska de gamla ta vägen?
Du har lite att fundera på här.

Och ja jag vill påstå att det är tuffare mentalt att arbeta med sjuka människor, döende människor än vad det är att vända papper på ett kontor eller klicka på en dator.
Citera
2020-04-13, 17:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
de jobbar dessutom i snitt 5,5h mer /v .bara pga av kön.....

Nej inte på grund av kön, utan på grund av att de väljer att göra det.

Syftar du på att specifikt manlig vårdpersonal jobbar 5,5 h mer än kvinnor i vården?
Citera
2020-04-13, 17:35
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det är nog ofta slitsamt i vården och lönerna är låga förhållandevis kompetenskrav. Men det finns en hel del verkliga skitjobb även för män, alla glider inte på en räkmacka.

Ingen vet väl säkert varför män oftare avlider, kanske män oftare har så kallade välfärdssjukdomar. Andemeningen där brukar vara att det är självpåkallat, männen får liksom skylla sig själva.

Man har menat att män oftare röker än kvinnor, men jag undrar om det gäller för Sverige? Hursomhelst är andelen daglig-rökare under 10% nu så det är ovanligt.

Diabetes? Män löper högre risk att få diabetes och får det vid lägre grad av fetma. Men det är ganska jämnt fördelat.

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.4dc15f2816a53b76de7f45/1556272514701/Historisk%20sammanst%C3%A4llning%20A.pdf

Jag läste att män har fler av någon receptor som viruset "fäster på" och att det verkar gälla generellt för luftvägsinfektioner att män insjuknar hårdare.
Citera
2020-04-13, 17:39
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Jag bumpar denna för jag retar mig på den.

Alla de metoder och kunskaper som Wold (Våld) använder sig av är ju utvecklade i ett patriarkalt samhälle... kunskapen om hur man bekämpar epedemier är väl grundad någonstans i 1800-talet och längre tillbaka.

Vad hon gör är att tillskriva det manliga (i hennes mening patriarkala) de negativa beteenden och beslut hon tycke sig se.

Det är sexism, det är faktiskt det.

De här tre artiklarna är bara dagens skörd, när jag ser de här ensidiga feministiska inläggen och om jag gitter skall jag posta dem.

Det är ett evigt tjatande... på mors dag hyllas kvinnan, på fars dag får männen bannor... osv... så vevar det på. Och vi har blivit så vana att vi inte tänker på det.
Wold är feministernas kandidat att ta över efter Tegnell. Man lade ner en hel del synlighet och representation på det, men eftersom hon är komplett galen och inte kan vakta sin mun, gick det inte att trycka fram henne mer.

Finlands statsminister är uppvuxen som radikalfeminist och regnbågsbarn, men hennes och regeringens linje i Finland är både konsekvent och väl fungerande.

20ggr färre döda än i Sverige.

På internationella mansdagen har numera även internationella toalettdagen införts.
Där har du mäns värde i ett nötskal till.
Citera
2020-04-13, 17:50
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Det gör det inte alls. Tog precis del av statistik för Skåne. Verkligen inte många fall.
Det är framförallt Stockholm och några platser till som drabbats hårt. Om folk skärper sig och fortsätter att inte sprida runt smittan så behöver det inte bli så illa.

Det är i stort inget fel på Sveriges tillvägagångssätt i hanteringen av corona. Några missar har där varit och det ibland annat att man inte stoppade alperna-resenärer när de kom tillbaka efter sportlovet, samt att man inte testat vårdpersonal och personal på äldreboende. Besöksförbud borde också införts på äldreboenden långt tidigare.
Antalet dödsfall är liksom inte en indikator i sig självt på hur väl man har hanterat någonting, det beror ju på var smittan spridits och skicket på personerna som drabbats. Men jag förväntar mig inte att du ska förstå, eller ens vilja förstå.

Beredskap skullle Sverige med flera länder haft bättre ja, men det är ingenting specifikt för Sverige pga feminism utan det förekommer i länder med patriarkala styre också. Hur du överhuvudtaget kan formulera något så förbaskat korkat som att feminismen skulle vara att beskylla här är ofattbart.
Skaffa dig en ny hjärna

Självklart är antalet dödsfall den viktigaste indikatorn på hur väl pandemin hanteras. Du är en hjärntvättad desinformatör som försöker underlätta statens mord på äldre. Sverige hamnar just nu på plats 12 av 210 länder när det gäller antal döda per miljon invånare. Även före USA. Detta även då vi ligger efter många länder i pandemin. Det är du som är en lögnare och människohatare, som vill bidra till att mörka sanningen. Men oroa dig inte, vi friska och välinformerade människor ska tillsammans med internationella experter avslöja vad Sverige håller på med.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Senast redigerad av WordWarrior 2020-04-13 kl. 17:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in