2020-04-13, 17:28
Medlem
pettachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ni kanske redan visste detta men jag läste mig nyss till att även Digerdöden startade i Kina.
Hahaha det va som fan.
Spanska Sjukan startade dock troligast i USA och amerikanska soldater tog smittan till Europa bl a.
Troligen gräsänder som alltid bär på viruset och som plötsligt hoppade över på människor.
Att den i Europa blev kallad spanska sjukan beror på att spanska medier rapportera helt öppet om sjukdomen utan censur. Länderna som var inblandade i första världskriget gjorde inte det.
Så alla pandemierna börjar inte i Kina även om mycket skit kommer därifrån.
Citera
2020-04-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Sen är det inget vidare försvar, om det var så menat, att missköta sin post på det sättet!

Enig, inget försvar alls, men tyvärr så det går till och därmed sker saker och ting i ultrarapid bland myndigheter/politiker, ingen är intresserad av att ta ansvar för beslut.

Som i större multinationella företag, ingen skillnad alls.

Ofta att ambitionen överväger talangen.
Citera
2020-04-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
var säljs de i sverige??
Biltema har 99kr/litern
Citera
2020-04-13, 17:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror att en del kommer rapporteras in först på onsdagen. Men kanske 250-300 imorgon, 150-200 på onsdag. Sedan runt 80-100 resten av veckan.

Tror inte att de vill rapportera så stora siffror utan de kommer nog att dra ut på det hela med dödstal under 100 den närmaste veckan. 250-300 kan orsaka panik och ställa dr Mengele-Tegnell i dålig dager..
Senast redigerad av HG 2020-04-13 kl. 17:33.
Citera
2020-04-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Enig, inget försvar alls, men tyvärr så det går till och därmed sker saker och ting i ultrarapid bland myndigheter/politiker, ingen är intresserad av att ta ansvar för beslut.

Som i större multinationella företag, ingen skillnad alls.

Ofta att ambitionen överväger talangen.

Håller med.
I MSB's fall (läs: Eliasson) tror jag dock varken att det finns ambition eller talang.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du tycker en 8:eplats är dåligt men en 29:eplats är bra?

Och ja, jag skulle säga att om alla länder i lilla Norden låg på 29-i-topp gällande fotboll så skulle lilla Norden vara oproportionerligt bra på fotboll.

Eller vad säger du om världens 30 rikaste länder? BNP per capita? Då skulle en 8:eplats för Sverige vara bra men en 29:eplats för Finland vara dålig?

Utan att kunna så mycket om fotboll men det är skillnaden mellan Spanien och Turkiet. Jag vet inte varför du gör dig dum.

https://www.fifa.com/fifa-world-ranking/ranking-table/men/
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Hon pratar om en tänkbar risk om 1-2 månader. Det är mao en högst teoretisk risk, men det enda folk hör och vad garanterat är det som nu kommer cirkulerar i sociala medier är ”brist på dricksvatten och livsmedel”. Idiotiskt utspel.
Jo men du verkar vara totalitär. Alla andra är idioter och klarar inte sanningen typ.

Jag uppskattar deras/hennes varning, det ger tid att planera och förstå vad som väntar. Du hade väl väntat till helvetet stod framför dörren innan varningen kom. Heder till MSB
Citera
2020-04-13, 17:34
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-tvingas-arbeta-i-skift-pa-krematoriet

Bråda dagar på krematoriet i Huddinge.

Saxat:

”Kanslipersonalen vid kapellet har snabbutbildats och går nu också ner och arbetar i krematoriet, vid sidan av sina vanliga arbeten.

De har nästan dubbelt så många kremeringar nu, och krematorieföreståndare Thomas Kvarnström utesluter inte att man kan tvingas börja arbeta i tvåskift vid behov.”

Leder osökt till den desperata tanten vid krematoriet i Wuhan, där ugnarna inte hann med och de behövde 50 folk till.

https://youtu.be/aC1HenCFmbc

Men allt lugnt!
Vi plattar ju ut kurvan, till skillnad från ett Kina i lockdown.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Nån som vet vad som gäller angående bestämmelserna om allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom?
Det måste väl finnas nån paragraf inom social tjänsten
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jo men du verkar vara totalitär. Alla andra är idioter och klarar inte sanningen typ.

Jag uppskattar deras/hennes varning, det ger tid att planera och förstå vad som väntar. Du hade väl väntat till helvetet stod framför dörren innan varningen kom. Heder till MSB

Så nu blir det bunkring av vatten den närmaste månaden?
Citera
2020-04-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att de vill rapportera så stora siffror utan de kommer nog att dra ut på det hela med dödstal under 100 den närmaste veckan. 250-300 kan orsaka panik.

Är det så svårt att förstå att begränsningen ligger hos dom som ska göra rapporteringen i landet? Siffran ackumuleras till FHM från regionerna om inte behöver göra särskilt mycket mer än att redovisa totalsiffran.
Citera
2020-04-13, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Utan att kunna så mycket om fotboll men det är skillnaden mellan Spanien och Turkiet. Jag vet inte varför du gör dig dum.

https://www.fifa.com/fifa-world-ranking/ranking-table/men/
Tycker du att ett land med 8:e högst BNP per capita är ett rikt land och 29:e högst BNP per capita är ett fattigt land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in