2020-04-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Armbanden kanske är snygga?

Problemet, som jag tänker det, är att OM myndigheten kräver medel utöver budget, blir inte den Generaldirektören långvarig på sin post, och därmed håller dom käft.

Håller med.

Men med tanke på Eliassons tidigare förehavanden och prestationer, borde han lika gärna kunnat kräva mer pengar, OCH få foten.
Citera
2020-04-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Aftonblaskan har förstorat upp teorin. Jag orkade inte ens läsa trams artikeln.

Det är ditt problem, inte mitt att du är lat.
Citera
2020-04-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Armbanden kanske är snygga?

Problemet, som jag tänker det, är att OM myndigheten kräver medel utöver budget, blir inte den Generaldirektören långvarig på sin post, och därmed håller dom käft.

Sen är det inget vidare försvar, om det var så menat, att missköta sin post på det sättet!
Citera
2020-04-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Så för att summera dagens pressträff för er som missade den:
- de inledde med att visa fel PowerPoint presentation i ett par minuter
- sen poängterade att datan i den korrekta presentationen sannolikt är felaktig pga påsken och att vi egentligen inte vet någonting till imorgon
- sen fick vi höra ”Var sjuk om du är hemma” och att det egentligen inte hade hänt så mycket sedan senast
- innan MSB fick avrunda med den lilla detaljen att vi riskerar att få slut på livsmedel och dricksvatten

Myndighetssverige i ett nötskal, vi är onekligen i trygga händer...
Kan tillägga att SVT som får miljarder för att kunna tillhandahålla samhällsinformation inte heller kunde få sin play tjänst att fungera.
Citera
2020-04-13, 17:24
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Du får skicka ett mail till generaldirektören på MSB och fråga honom om det ingår i hans rollbeskrivning att ställa regeringen mot väggen och skapa allmän panik...

Den enda paniken jag har sett av dagens uttalande det är några här i tråden som är förbannade på den dåliga beredskapen och några andra som vill bunkra upp lite vatten i lägenheten. Båda yttringarna tycker jag är någonting bra i det långa loppet.
Citera
2020-04-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det nya coronaviruset
Skriftlig fråga 2019/20:1045 av Markus Wiechel (SD)

Inlämnad: 2020-03-04
Överlämnad: 2020-03-04
Anmäld: 2020-03-05
Svarsdatum: 2020-03-11

till Socialminister Lena Hallengren (S)

Den senaste tiden har vi dagligen kunnat läsa om och följa spridningen av sjukdomen covid-19 som orsakas av det nya coronaviruset. Regeringen har återkommande kommenterat spridningen av viruset som ett prioriterat ärende för regeringen, varför statsministern bland annat ställt in ett besök i Sydafrika.

Trots dessa uttalanden ser vi hur regeringen agerat långsamt, och många ställer med rätta frågan hur det kommer sig att det tagit så lång tid innan man stoppat flyg från exempelvis Iran och norra Italien. Att resenärer från riskzoner inte har stoppats för tester är också något som förvånat många invånare, då detta varit ett vanligt inslag i andra länder som tagit situationen på allvar.

Flertalet insatta läkare och experter har ifrågasatt Folkhälsomyndighetens agerande då myndigheten återkommande försökt tona ned riskerna med detta nya virus. Som exempel har man jämfört det nya coronaviruset med vanlig säsongsinfluensa, trots betydligt allvarligare konsekvenser och ökad dödlighet. Den samhällsviktiga myndigheten har dessutom förminskat allvaret genom att ge motstridiga och otydliga besked samt sprida faktafel.

Särskilt i en tid då Sverige redan har en akut brist på såväl vårdplatser som händer inom vården är det oacceptabelt att regeringen och berörda myndigheter inte tar spridningen av det nya viruset på allvar.

Mot bakgrund av detta vill jag fråga socialminister Lena Hallengren:

Avser regeringen att skärpa kontrollen av personer som riskerar ha blivit smittade av det nya coronaviruset eller verka för tydligare riktlinjer till de berörda myndigheter för att på ett effektivare sätt kunna förebygga smittspridning, och i sådana fall vad avser regeringen att göra?

Socialdepartementet

Socialministern

Till riksdagen

Svar på fråga 2019/20:1045 av Markus Wiechel (SD)
Det nya coronaviruset

Markus Wiechel har frågat mig om regeringen avser att skärpa kontrollen av personer som riskerar ha blivit smittade av det nya coronaviruset eller verka för tydligare riktlinjer till de berörda myndigheterna för att på ett effektivt sätt kunna förebygga smittspridning, samt vad regeringen i sådana fall avser göra.

Regeringen tar utbrottet av det nya coronaviruset på stort allvar.

Enligt såväl Världshälsoorganisationen som Folkhälsomyndigheten har hälsokontroller vid inresa endast visat sig ge liten eller ingen effekt vid flera tidigare utbrott av smittsamma sjukdomar. Däremot skulle testning av alla passagerare kunna medföra en mycket stor påfrestning för sjukvården, både vad gäller utnyttjande av sjukvårdspersonal och användning av personlig skyddsutrustning. Att istället testa dem som uppvisar symtom är en mer effektiv användning av resurser.

Frågeställaren framför ett antal påståenden om expertmyndighetens agerande. Dessa påståenden får stå för frågeställaren, men det kan vara bra att veta att information och råd i en situation som denna alltid måste uppdateras med hänsyn till utvecklingen. Det sker i Sverige såväl som i andra länder.

Redan den 1 februari beslutade regeringen att bestämmelserna om allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom ska tillämpas på covid-19. Landets smittskyddsläkare och Folkhälsomyndigheten har sedan dess lagstöd för extraordinära smittskyddsåtgärder, om de ansvariga anser att sådana behöver vidtas.

För att i så stor utsträckning som möjligt säkerställa tillgång till materiel beslutade regeringen den 28 februari att Sverige ska gå med i en EU-gemensam upphandling av skyddsutrustning för sjukvårdpersonal.

Med anledning av utbrottet av covid-19 beslutade regeringen den 5 mars att ge Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen i uppdrag att vidareutveckla befintliga och kommande insatser för samordning, stöd och information. Det handlar om att stärka den nationella samordningen av smittskyddet och krisberedskapen i hälso- och sjukvården och för att ytterligare möta behovet av faktabaserad information.

Stockholm den 11 mars 2020

Lena Hallengren

KÄLLA.Riksdagen.(Se länk)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/det-nya-coronaviruset_H7111045

Nån som vet vad som gäller angående bestämmelserna om allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom?
Citera
2020-04-13, 17:25
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Så för att summera dagens pressträff för er som missade den:
- de inledde med att visa fel PowerPoint presentation i ett par minuter
- sen poängterade att datan i den korrekta presentationen sannolikt är felaktig pga påsken och att vi egentligen inte vet någonting till imorgon
- sen fick vi höra ”Var sjuk om du är hemma” och att det egentligen inte hade hänt så mycket sedan senast
- innan MSB fick avrunda med den lilla detaljen att vi riskerar att få slut på livsmedel och dricksvatten

Myndighetssverige i ett nötskal, vi är onekligen i trygga händer...

Synd att ingen av pressen frågade MSB om vattnet vid fältsjukhusen utanför Karolinska,

-Har ni redan börjat dra in på på vattnet där, med covid19 patienterna?De har ju ingen vatten där.
Citera
2020-04-13, 17:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kul att tråden har gått över till att diskutera hur många lik Sverige har kapacitet att lagra i sina kylcontainers, när vissa i tråden samtidigt menar att corona är en ovanligt mild säsongsinfluensa....

Kan bara hålla med dig om att det är kusligt intressant att se hur tonläget nu har förändrats i tråden och att många nu inser att detta inte är en liten influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det var nyss ett inlägg som sade att det var blodtrycksmedicinering som var den egentliga riskfaktorn i covid.
Vi vet inte än vilken roll måttlig fetma spelar, om dess betydelse för covid ens är mätbar.
P. S vill bara tillägga. Jobbar inte med akutsjukvård längre. Men när jag gjorde det var jag tvungen att själv tänka och plocka bort hjärtmediciner som sänker trycket. Utan att rådgöra med en läkare. Man får hänga mycket på fass som sjuksköterska. Läkare träffar patienter på en akutvårdsavdelning max 5 min på en dag. Därför är sådana här studier väldigt osäkra än sålänge. Kan vara brister i rutiner och för mycket stress som gjort att de glömt att plocka bort dessa mediciner.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det finns normalt inte centralt indragen syrgas på äldreboenden. Jag har aldrig ens hört talat om att det finns. De som behöver syrgas i hemmet eller på boende har egen koncentrator, eller lösa gasflaskor vid promenader o vistelse på sociala aktiviteter etc.

I dessa fall rör det sig om personer med kroniska lungsjukdomar och de får syrgas under en längre tid.

Det är alltså inte helt lätt att bara slänga på lite syrgas till någon som behöver det akut. Då behöver man ta sig till vårdcentral eller akuten.

Centralt indragen syrgas?? Vad yrar du om?
Citera
2020-04-13, 17:27
Medlem
Hur många tror ni det är i Stockholm som är eller har varit smittade av corona, det måste ju börja röra sig uppåt 20 %. Tror ni att det redan nu kan börja ha en effekt på smittspridningen att det är ett större segment av befolkningen som nu är immuna ?
Citera
2020-04-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Vad är Sverige för ett land riktigt?!

Min mormor blev fan i mig opererad för bröstcancer vid fyllda 80, för sådär 30 år sedan. Inte speciellt avancerad vård visserligen, men det var nog inget "korta formuläret" heller (tumören visade sig vara långsam och hade inte spridit sig alls) - ngn försökte t.o.m. tala med henne om plastik-kirurgi och blev utskrattad. Hon levde tio år till.

För femton år sedan fick min ca 75-åriga svärmor ganska så komplicerad vård för en variant av leukemi (minns inte exakta terminologin och ids inte slå upp). Benmärgstransplantation var hon tyvärr för gammal för, men allt annat var hennes eget val. Hon valde att "slåss" och levde elva månader efter diagnos (medelöverlevnaden då var 4-5 månader).

OK, svärmors "leukemi" (som antagligen var en följd av tidigare behandling av lymfom) är väl ett exempel på att man när det gäller äldre inte tar i med precis allt som är teoretiskt möjligt - men det var inte precis "här är ett stående recept på morfin, gå hem och dö". Hon överlevde två hårda rundor cellgift (benmärg och immunförsvar ner till så nära noll det går), innan hon valde att gå över till lättare regim med bromsande snarare än botande syfte.

Så det är väl en fråga vad man anser att är "avancerad".

När det gäller cancer handlar det nog främst om avancerade operationer, strålning etc. En enklare operation utförs säkert men kan på rak arm komma på ett tiotal som inte fått den vård de kunde ha fått pga hög ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in