2020-04-13, 08:08
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Å fan då ska dom höja hyrorna i hyresrätter då också..fint..fastighetsägare får högre räntor också.

Ja det är sannolikt att de är högt belånade också
Citera
2020-04-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Ekonomiekot extra på P1 tar upp detta
Och enligt det programmet så handlar allt om hur arbetsmarknaden utvecklar sig...

Blir arbetsmarknadens återhämtning dålig så kommer bostädernas pris följa samma väg

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1475995?programid=3626

Jag ska drista mig till en gissning här. Corona kommer till stor del följa liknande mönster som vanliga influensor dock med högre spridning. I slutet på maj kommer gissningsvis länder börja öppna upp. Priserna kommer att till sommaren ha droppat 10% från februari. Hösten blir svag som vanligt därefter är det business as usual.
Citera
2020-04-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Såhär: på FB har man varnat för en bostadsbubbla/krasch i över tio år. Man har gapat om en systemkollaps, om gammelmedias död och till och med inbördeskrig. Så förmodligen finns det många här som tror på en bostadskrasch på grund av corona.

Vi har en börsnedgång i panikens spår. Den kommer att påverka priserna en aning. Sen är det business as usual.
Vi har sett början på systemkollapsen, ja bokriserna kommer att falla och ja gammelmedia hade varit döda utan det statliga presstödet
Citera
2020-04-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Kommer det att finnas gott om billiga rum i Stockholm?

privatuthyrning i Stockholm kommer aldrig att påverkas. bostadsutbudet är kanske en tiotusendel av efterfrågan, och du kan i princip "alltid" hyra ut en del av din privatbostad för mer än du själv betalar. marknadspris sörru.
Senast redigerad av Akademian 2020-04-13 kl. 17:18.
Citera
2020-04-13, 17:18
Medlem
glajarns avatar
Bostad krasch har det varit på tal om länge. Det blir som det blir. Varför oroa sig för något man ändå inte kan styra över? 😊
Citera
2020-04-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Bostad krasch har det varit på tal om länge. Det blir som det blir. Varför oroa sig för något man ändå inte kan styra över? 😊

att det har varit "tal" om något innebär inte att det med någon säkerhet kommer att hända. att man oroar sig för en enorm ekonomisk personlig förlust om man har "skin in the game" är kanske inte så konstigt. de som inte har något personligen investerat bryr sig i regel inte. man bör ju dock ha i åtanke att en bostadskrasch även påverkar de som bor i eller vill bo i hyresrätt, då efterfrågan blir högre på dessa om man inte har möjlighet att köpa sin bostad (vilket nu är den enda lösningen om du inte kan få en HR). så de där 12 åren man har i Stockholms bostadskö kanske inte är så mycket värda de närmsta åren om BRF-marknaden börjar dippa och folk säljer (högt belånade) villor/hus/lgh i större utsträckning och flyttar till HR.
Senast redigerad av Akademian 2020-04-13 kl. 18:09.
Citera
2020-04-13, 18:17
Medlem
tartars avatar
Citat:

UK bostadsmarknaden är helt fryst nu.. Gulp
Citera
2020-04-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dom1990
Man kan fundera på om mer frekventa och farliga epidemier kan göra det mindre attraktivt att bo tätt och centralt i huvudstäder. Som äldre bör man ju åtminstone fråga sig om man vill bo i Stockholms city när nästa pandemi kanske tar död på en i förtid?

Detta har jag själv tänkt på har en lägenhet i närheten till stan och har börjat kolla på köpa ett billigt fritidshus att kunna fly till om det krisar sig med en värre pandemi.
Citera
2020-04-13, 18:20
Medlem
Sen har jag en fråga tror ni att mark/villapriser kommer stå mycket stadigare än bostadsrätter i Stockholm?
Sitter nämligen på en bostadsrätt men har cash på sidan och dippar det ner så kan jag kanske passa på o köpa villa på rea pris.
Citera
2020-04-13, 18:30
Medlem
Citat:

Det gör en jävla skillnad om man vill köpa/sälja nu. Så just därför.
Citera
2020-04-13, 18:33
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag ska drista mig till en gissning här. Corona kommer till stor del följa liknande mönster som vanliga influensor dock med högre spridning. I slutet på maj kommer gissningsvis länder börja öppna upp. Priserna kommer att till sommaren ha droppat 10% från februari. Hösten blir svag som vanligt därefter är det business as usual.

Kanon, kan du drista en gissning ifall allt det du skrev förskjuts i ett år up till 18 månader framåt? Exempelvis tror vissa att det kommer gå som vågor likt tidigare pandemier. Vilka sekundäreffekter får detta dåliga scenario rimligen?
Citera
2020-04-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Sen har jag en fråga tror ni att mark/villapriser kommer stå mycket stadigare än bostadsrätter i Stockholm?
Sitter nämligen på en bostadsrätt men har cash på sidan och dippar det ner så kan jag kanske passa på o köpa villa på rea pris.

Utbudet på villor är lägre än bostadsrätter samt att det byggs mer brf. Skulle säga att villor kommer stå stadigare än brf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in